سرویس: اخبار شهرستان 20:44 - دوشنبه 17 آبان 1400

کشاورزان شرق اصفهانی مطالبات خود برای کشت پاییزه را بیان کردند/ تأکید استاندار بر تشکیل کارگروه ملی احیای زاینده‌رود

خشکسالی‌های پی در پی و فقدان بارش‌های قابل توجه و نیز به سرانجام نرسیدن پروژه‌های احیای زاینده‌رود علاوه بر آسیب زدن به بخش کشاورزی و ایجاد مسائل معیشتی و اقتصادی برای مردم، مشکلاتی نظیر فرونشست و مسائل زیست محیطی را هم باعث شده است.

به گزارش اصفهان شرق، بحران آب در استان اصفهان فوری‌ترین موضوعی است که باید مسؤولان ملی و به ویژه رئیس جمهور و هیات دولت برای آن چاره‌اندیشی کنند. عدم توجه جدی در دولت‌های پیشین علی‌رغم قول روحانی برای جاری شدن دائمی آب در زاینده‌رود به نتیجه نرسید و پروژه‌های احیای آب زاینده‌رود در بی‌تکلیفی تا امروز به سر می‌برند.

روز دوشنبه جمعی از کشاورزان اصفهان با حضور در مقابل سازمان آب منطقه‌ای نسبت به تخصیص آب برای کشت پاییزه تاکید و مطالبات خود از مسؤولان را بیان کردند.

عضو هیات مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان در این زمینه می‌گوید: طبق مصوبه شورای تامین استان در خرداد امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت محصولات کشاورزان تخصیص داده شده بود درحالی‌که ۷۰ میلیون مترمکعب آن تامین شد.

وی جامعه کشاورزی استان را گله‌مند از محقق نشدن مطالباتشان درتامین آب کشاورزی دانست و افزود: از رسانه‌هادرخواست می‌شود گله مندی کشاورزان از تحقق نشدن وعده‌های مسئولان در تخصیص سهم آب را پوشش دهد.

معاون سیاسی استاندار در جمع کشاورزان:  آب هست به تناسب، نیست به تناسب

چندی پیش نیز کشاورزان با تجمع جلوی استانداری، حقوق خود را پیگیری کردند که محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی استاندار در جمع آن‌ها حضور یافت و خاطرنشان کرد: باید واقعیت آب را در نظر گرفت و برای آن تصمیم‌گیری کرد.

وی تاکید کرد: نباید فقط از یک بخش، آب کم شود، بلکه باید همه به تناسب در بی‌اب شریک باشند. اگر آب هست به تناسب، اگر نیست به تناسب.

کشاورزان خواستار نظارت بر توزیع و تخصیص عادلانه آب هستند

در همین رابطه حجت‌الاسلام حمیدرضا صادق‌زاده اظهار داشت: در زمان دولت قبل، در جدول توزیع عادلانه آب سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ قرار بر این شد ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به کشاورزان اختصاص دهند، اما آن‌ها فقط ۷۰ میلیون و بخشی از خسارت‌ها را اختصاص دادند و مابقی آب به جهات مختلفی داده نشد؛ اعتراض کشاورزان هم به اجرا شدن ناقص این مصوبه است.

مشاور صنف کشاورزان استان اصفهان ادامه داد: الان سؤال کشاورزان این است که برای پاییز می‌خواهند آب اختصاص بدهند یا نه؛ چیزی که الان آقای استاندار به درستی می‌گوید این است که اگر قرار است آب کم شود باید از همه بخش‌ها بالسویه کم شود و اینطور نباشد که صنعت آب را بردارد ولی سهم کشاورزی صفر شود.

وی افزود: معاون سیاسی امنیتی استانداری در جمع کشاورزان به درستی بیان کردند که این آب که ۸۰۰ میلیون متر مکعب است، باید از همه به طور مساوی کم شود؛ یکی دیگر از مواردی که کشاورزان به صورت قانونی مطالبه می‌کنند نظارت بر توزیع آب است.

صادق‌زاده با تاکید بر اینکه باید نظارت جدی برای حق‌آبه‌ها انجام شود، گفت: نظارت را هم نمی‌شود با ۱۰ تا نیروی میراب انجام داد، نظارت را باید سامان‌دهی کنند.

مشاور صنف کشاورزان استان اصفهان با اشاره به وظیفه آب منطقه‌ای در زمینه توزیع و نظارت و رساندن آب کسانی که با آن‌ها اعم از اشتراکی‌ها، صنعت، حقابه‌دارها و غیره قرارداد دارد، گفت: آب منطقه‌ای باید در مجوزها، نظارت و ساماندهی رودخانه به درستی عمل کند و به تکالیفی که بر عهده‌اش قرار گرفته پای‌بند باشد.

باید به دولت کمک کنیم تا بتواند مشکل را حل کند

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: باید طبق قانون و مقررات عمل شود و سعی کنیم شرایط جامعه را ملاحظه کنیم و الان در شرایطی که دولت می‌خواهد کار و کمک کند، باید حمایت کنیم و حق را به حقدار برسانیم و دولت هم در احقاق حق کشاورزان عزیز تمام تلاش خود را باید به کار گیرد.

مشاور صنف کشاورزان استان اصفهان با اشاره به مشارکت ۸۳ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و رأی ۹۵ درصدی به دولت فعلی، یادآور شد: این مردم، مردم انقلابی هستند و علاقه‌مندترین مردم به انقلاب و نظام و رهبری هستند اما نباید در حق این مردم اجحاف کرد.

استاندار اصفهان: کارگروه ملی احیای زاینده‌رود باید تشکیل شود

در همین زمینه، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در جلسه ملی سازگاری با کم‌آبی اظهار کرد: خشکی زاینده‌رود مشکلات متعددی مانند فرونشست زمین، انتشار گرد و غبار و خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی را رقم زده است که تبعات بسیار زیادی دارد و جاری نبودن زاینده‌رود حواشی متعدد را در همه ارکان رقم می‌زند.

وی افزود: در کنار ایجاد کارگروه ملی احیای رودخانه زاینده‌رود، اجرای طرح‌های انتقال آب به این حوضه نیز نیازمند اتخاذ تصمیم جدی است.

مرتضوی با بیان اینکه خشکسالی ممتد در استان اصفهان نیازمند نگاه ویژه وزارت نیرو و کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی است، تصریح کرد: آغاز عملیات برخی از طرح‌های آبی در استان به ۲۰ سال قبل بر می‌گردد و هنوز هم به مرحله بهره‌برداری نرسیده است بنابراین باید با نگاه ویژه و نظارت دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای تکمیل و افتتاح آن‌ها کوشید.

نامه نماینده اصفهان در مجلس به رئیس‌جمهور برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود

در ارتباط با همین موضوع، در ابتدای آبان، حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود شد.

در متن نامه میرزایی آمده بود: با توجه به وضعیت بحرانی آب در اصفهان و همچنین فرونشست عظیم زمین که اصفهان و ابنیه تاریخی آن را در معرض نابودی قرار داده است، مستدعی است دستور دهید با قید فوریت ستاد احیای رودخانه زاینده رود تشکیل شود؛ اهمیت این رودخانه حیاتی از دریاچه ارومیه کمتر نیست.

در پی نامه حجت‌الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور به وزیر نیرو در خصوص تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود دستور بررسی و اقدام داد.

طی ماه‌های گذشته نیز کشاورزان برای تعیین زمان بازگشایی زاینده‌رود به منظور انجام کشت غله گردهمایی برگزار کردند.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بین کشاورزان شرق اصفهان حضور یافت و گفت: دیگر وقت آن رسیده که برای کشاورزان اصفهان که آب زاینده رود حقابه قانونی آن‌هاست قدمی برداریم.خشکی زاینده‌رود نه تنها به کشاورزان بلکه به فرهنگ و تمدن این سرزمین از جمله فرونشست پل‌های تاریخی و ترک خوردن گنبدهای فیروزه‌ای همراه شده است که آیندگان در رابطه با عملکرد ما در این زمینه قضاوت می‌کنند.

برای حل مشکل مردم شرق اصفهان برنامه داریم

همچنین با توجه به اهمیت موضوع استاندار اصفهان یک روز پس از انجام مراسم معارفه خود بین کشاورزان و اهالی شرق اصفهان حضور پیدا کرد و اظهار داشت: با سفر به این شهرستان خواستار انتقال این پیام به مردم استان به‌ویژه مناطق شرق هستم که به نحو مقتضی مطالبه مردم را دنبال کنیم.

وی افزود: بخشی از مشکل زاینده رود، در استان است و بخشی دیگر در استان‌های همجوار که نیازمند هم‌فکری و طرح‌های ملی است و امیدواریم در آینده با هم‌اندیشی مردم و مسؤولان استان این مشکلات رفع شود.

مرتضوی عنوان کرد: گردشگری یکی از موضوع‌های مهم در ایجاد اشتغال در شهرستان ورزنه است و با ارائه طرح‌های جدید در زمینه اشغال این منطقه برای ارتزاق مردم تدابیری اتخاذ می‌شود.

 مشکلات ناشی از بی‌آبی در استان اصفهان برای مردم و کشاورزان مشکلاتی را ایجاد کرده است، خشکسالی‌های پی در پی و عدم بارش قابل توجه باران و برف و همچنین به سرانجام نرسیدن پروژه‌های احیای زاینده‌رود علاوه بر ایجاد مشکلات معیشتی و اقتصادی برای کشاورزان و مردم، زنگ خطر پدیده خطرناک فرونشست در اصفهان و برخی شهرهای این استان را به صدا در آورده است.

مشکلات زیست محیطی و خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی از دیگر نتایج منفی پدیده خشکسالی است. با توجه به اینکه موضوع آب مساله ملی است و در حوضه آبریز زاینده‌رود نیز استان‌های مختلف درگیر هستند باید با نگاه ویژه هیات دولت و رئیس جمهور احیای زاینده‌رود و توجه به حقوق همه ذی‌نفعان به صورت عادلانه در دستور کار قرار بگیرد و کم‌کاری دولت‌های قبلی در این زمینه نیز با اقدام جهادی جبران شود.

انتهای پیام/

فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.