سرویس: خواندنی 07:25 - دوشنبه 17 آبان 1400

نکات خانه داری؛

چگونه کاغذ دیواری منزل خود را تمیز کنیم؟

گاهی برخی از افراد دوست دارند در دکوراسیون منزل خود تغییراتی دهند و تنوعی ایجاد کنند. یکی از این روش‌ها برای تغییر ظاهری منزل، استفاده از کاغذ دیواری است؛ اما چگونه کاغذ دیواری منزل خود را تمیز کنیم؟

به گزارش اصفهان شرق، کاغذ دیواری مثل یک لباس خوب باعث می‌شود که زیبایی‌های اتاق زیباتر و عیوب آن پوشیده شود.

کاغذدیواری‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع نمای زیبایی به محیط کار یا زندگی ما می‌دهند. به‌وسیله آن می‌توان تغییراتی در ظاهر اتاق پذیرایی و نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب و حتی حمام و سرویس بهداشتی به وجود آورد.

در واقع کاغذ دیواری اتاق تاریک را روشن می‌کند و به اتاق بی‌روح و خسته‌کننده روح می‌دهد.

 در این مطلب می‌خواهیم راه‌های تمیز کردن کاغذ دیواری بدون اینکه خدشه‌ای وارد شود و پاره شود، را بیان کنیم.
همان‌طور که گفتیم کاغذ دیواری در ظاهر منزل تغییراتی را ایجاد می‌کند و فضای آن را زیباتر می‌کند اما گاهی دقیق‌ترین افراد هم هنگام تمیز کردن آن نتوانند اصولی و خوب تمیز کنند.

کاغذ دیواری چِرک و آلودگی را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل بیشتر کاغذدیواری‌ها قابلیت تمیز شدن دارند و بر اساس میزان کثیفیِ کاغذ دیواری می‌توانید با استفاده از روش صحیح و مواد مناسب و البته با کمی تلاش کاغذ دیواری را گردگیری یا لکه‌زدایی کنید تا مثل روز اول تمیز شود.

 نوع کاغذ دیواری را مشخص کنید

برای تمیز کردن کاغذ دیواری ابتدا نوع آن را مشخص کنید. کاغذدیواری‌ها از نظر جزییات ساخت طیف وسیعی دارند که معمولاً دارای دو لایه (لایه زیرین و لایه رویی یا روکش) می‌باشند اما با توجه به نوع کاغذ دیواری؛ به‌صورت تک لایه و یا سه لایه هم تولید می‌شوند.

کلیه کاغذدیواری‌ها باید برگه مشخصات فنی داشته باشند که در بسته‌بندی آنها وجود دارد. مطابق با استانداردهای اروپا، کاغذدیواری‌ها از نظر جنس در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند: کاغذ دیواری از جنس کاغذ؛ از جنس پارچه؛ از جنس وینیل؛ از جنس الیاف بافته نشده؛ از جنس الیاف نساجی؛ از جنس فلز و همچنین مواد طبیعی.

 برای تمیز کردن کاغذ دیواری؛ ابتدا جنس آن را مشخص کنید. تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی (نوعی پلاستیک) کار سختی نیست. بعضی‌اوقات کاغذدیواری‌های پارچه‌ای با آکریل یا وینیل پوشیده شده است که به‌راحتی قابل شست‌وشو است. کاغذ دیواری کاغذیِ ساده نباید خیس شود و تا حد امکان باید فقط نقطهٔ موردنظر را تمیز کنید.

شست‌وشو و نظافت این نوع کاغذدیواری‌ها به‌راحتی جنس وینیل و بافته نشده (نانوون) نمی‌باشد. این نوع کاغذ دیواری برای مناطق دارای رطوبت و شرجی مناسب نیست.

برای تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی نباید از موادی که سبب ساییدگی می‌شود استفاده کنید. همچنین اگر دیوارتان پوشش محافظی ندارد، آن را با اسفنج خشک تمیز کنید. اسفنج خشکی که هیچ رطوبتی ندارد، به‌تدریج آلودگی را از کاغذ دیواری پاک می‌کند.

توجه کردن به نکات اساسی درباره نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

لکه‌ها را باید زود به زود از روی کاغذ دیواری پاک کنید چراکه ممکن است لکه پایدار شود. خاک روی کاغذ دیواری را حتی‌الامکان زود تمیز کنید چرا ممکن است آن را بدرنگ کند و به‌مرور زمان آن را از جلا می‌اندازد.

برای کاغذهای نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‌شود. برای کاغذهای قابل شست‌وشوی ضخیم‌تر، از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید.

معمولاً لکه‌ها با آب ولرم و صابون ملایم از بین می‌رود و بعد با آب پاکیزه آن را بشویید و با یک حوله آبگیر آن را خشک کنید، برای لکه‌های که عمیق‌تر است شما باید از پاک‌کننده‌های قوی‌تر استفاده کنید. حتماً بعد از ماده پاک‌کننده شیمیایی از آب برای شست‌وشو استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از شوینده به میزان زیاد استفاده نکنید. شویندهٔ زیاد خاک را به دیوار می‌چسباند.

محلول تمیزکننده را در یک جای کوچک و دور از چشم روی دیوار امتحان کنید تا از آسیب احتمالی به کاغذ دیواری جلوگیری کنید. سطوح پایین دیوار نسبت به سایر مناطق کمتر جلب توجه می‌کند و برای امتحان کردن مناسب‌تر هستند.

تمیز کردن کاغذ دیواری

یکی از روش‌ها برای تمیز کردن کاغذ دیواری این است که حدود دو قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی را در یک ظرف آب گرم حل کنید. برای جلوگیری از رنگی شدن کاغذ دیواری با شوینده‌های رنگی، از شویندهٔ مناسب استفاده کنید. یک حوله یا اسفنج را درون محلول خیس کنید و آب اضافهٔ آن را درون سطل آب بِچِلانید.

ابتدا در جایی از دیوار که به‌راحتی دیده نمی‌شود، محلول را امتحان کنید. اگر به کاغذ دیواری آسیبی وارد نشد فرایند تمیز کردن را شروع کنید. تمیز کردن را با حرکات بالا به پایین، عمودی و با حرکات دَوَرانی انجام دهید.

 همچنین برای تمیز کردن کاغذ دیواری یک سطل آب و دستمال تمیز بردارید و کاغذ دیواری را با آبِ تمیز بشویید. از آب زیاد استفاده نکنید. شما نمی‌خواهید درنهایت دیواری نمناک داشته باشید.

برای جلوگیری از مرطوب یا خیس شدن کاغذ دیواری، یک دستمال تمیزِ دیگر بردارید و بلافاصله کاغذ دیواری را خشک کنید.

برای آب‌کشی و خشک کردن کاغذ دیواری یک پارچه تمیز را به آب آغشته و شروع به پاک کردن اثر مایع از روی دیوار کنید.

حواستان باشد که آب پارچه را به‌خوبی بگیرید تا دیوار خیلی مرطوب نشود. سپس با یک حوله آب باقی مانده روی دیوار را بگیرید تا از رطوبت و آسیب کاغذ دیواری جلوگیری کنید.

منبع:تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.