سرویس: دسته‌بندی نشده 08:59 - چهارشنبه 12 آبان 1400

این یک هشدار است نه درخواست؛ با جان مردم اصفهان بازی نکنید!

هرچند که بارها مسئولان استان به صراحت اعلام کرده اند که در نیروگاه های اصفهان مازوت استفاده نمی شود اما زمزمه های استفاده دوباره از مازوت سبب نگرانی شهروندان شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری دو نیروگاه اصفهان هستند که درون و نزدیک شهر این کلانشهر واقع شده اند و توان اسمی تولید برق آن‌ها به ترتیب ۸۳۵ و ۱۶۱۶ مگاوات است و در حالت واقعی بیش از ۶۰ درصد برق استان اصفهان را تامین می‌کنند.

سال ۱۳۹۳  سوخت مازوت این دو نیروگاه قطع و گاز طبیعی به طور کامل جایگزین آن شد. رویکردی که برخی کارشناسان آن را عامل روند نزولی آلودگی هوای اصفهان تا سال ۱۳۹۷ می‌دانند؛ اما به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش وزش باد و بارندگی آلودگی هوای شهر اصفهان در سه سال گذشته هر سال بیشتر و بیشتر شده است و اگر مازوت سوزی هم به این مشکلات اضافه می‌شود نفس کشیدن در اصفهان سخت می‌شود.

کارشناسان نظر جدی و یکسانی دارند که به دو دلیل قرار داشتن نیروگاه‌های اصفهان در حاشیه و درون شهر تمام آلودگی آن‌ها وارد شهر می‌شود.

علاوه بر این احتراق سوخت مازوت علاوه بر انتشار زیاد اکسید‌های نیتروژن، ترکیبات گوگرد، مونوکسید کربن و ذرات معلق زیادی دارد. به دلیل وجود صنایع نفت و پتروشیمی، آجرپزی‌ها و صنایع فولاد، آلودگی هوای اصفهان بسیار بیشتر از دیگر کلانشهر‌های ایران است و آنچه مسلم است اینکه نباید آلودگی مضاعفی به آن وارد کرد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بار‌ها به صراحت اعلام کرده است که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه و در فاصله ۵۰ کیلومتری اصفهان ممنوع است و هر متخلفی را که اداره کل حفاظت محیط زیست به دستگاه قضایی معرفی کند با او برخورد جدی می‌شود.

درخواست نماینده اصفهان در خصوص مصرف نکردن مازوت

در آستانه فصل سرما و احتمال بازکردن مهروموم واحد‌های مازوت سوز، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نفت، دادستان کل کشور و استاندار اصفهان نامه‌ای ارسال کرد.

در ابتدای این نامه آمده است: پیرو دادنامه‌ای مبنی بر آلاینده بودن نیروگاه، همچنین نامه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان خطاب به رئیس کل دادگستری استان و مکاتبات انجام گرفته با معاون اول وقت قوه قضاییه، مبنی بر خسارت‌های جانی و بهداشتی، همچنین مکاتباتی که نشان می‌دهد اطلاعات غلط توسط برخی متولیان و ذی‌نفعان به گونه‌ای ارائه شده که مصرف مازوت در اصفهان را گویی به عنوان یک موضوع ساده مورد توجه قرار داده‌اند و نه به عنوان موضوعی که ده‌ها و بلکه صد‌ها نفر از مردم را مورد آسیب جدی قرار می‌دهد.

درخواست نماینده مجلس

در ادامه نامه اضافه شده است: با این توضیحات و باعنایت به موضوعات عینی و مباحث جدی مرتبط با زیست انسانی در اصفهان، اینجانب به عنوان کسی که در مشاهدات میدانی و پیگیری‌های همه‌جانبه مشارکت داشته‌ام، تقاضامندم با لحاظ همه مباحث، موضوع سوخت مازوت در اصفهان و گوگرد ناشی از آن و سایر آلاینده‌ها، خسارت‌های جانی و تبعات بهداشتی این موضوع در نظر گرفته شود و اجازه داده نشود که با جان انسان‌ها در اصفهان بازی شود.

در این نامه عنوان شده است: خواهشمند است با عنایت به همکاری مسئولان استان به گونه‌ای تدبیر شود که اگر قرار است این محصول مازوت مورد استفاده قرار گیرد، در کلانشهر اصفهان و سایر شهر‌هایی که آلودگی می‌تواند خسارت انبوه به بار آورد، چنین موضوعی رخ ندهد و در سایر شهر‌هایی که از نظر مسئولان استانی امکان مصرف وجود دارد، آن هم با لحاظ مباحث زیست محیطی و کاهش حداکثری آلاینده‌ها اقدام شود و از هرگونه مسامحه‌ای که می‌تواند تبعات ناگوار در پی داشته باشد جلوگیری شود.

در ادامه تصریح شده است: ضمنا یادآوری می‌شود که افکار عمومی در استان اصفهان نسبت به موضوع آنقدر حساس شده است که هرگونه بی‌تدبیری می‌تواند به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور لطمات قابل توجه وارد کند.

زمزمه‌های استفاده از مازوت به گوش می‌رسد

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در خصوص تذکر به افرادی که قصد استفاده از مازوت در اصفهان دارند، گفت: محیط زیست و دادگستری اصفهان نظرات جدی و فراوانی دارند که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها برای سلامت افراد بسیار مضر است، اما همچنان کسانی قصد دارند استفاده از سوخت مازوت را در نیروگاه‌ها شروع کنند.

او ادامه داد: برای جلوگیری از این موضوع من به عنوان نماینده مجلس و چند تن از نمایندگان دیگر اصفهان درخواست‌هایی را در ابتدا از شخص آقای رئیس جمهور و سپس از مقامات ارشد قضایی داشته‌ایم تا از این اتفاق ضد محیط زیستی جلوگیری کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیچ مقام یا مسئولی نباید توقع داشته باشد که نمایندگان اصفهان در برابر موضوعاتی که حق شهروندان اصفهانی و بالاخص سلامت آن‌ها است سکوت کنند.

نیروگاه اصفهان

اصفهان دردمند است و تحمل درد مضاعف را ندارد

مقتدایی ادامه داد: در شرایطی که اصفهان با مشکلات متعددی همچون فرونشست، جریان نداشتن آب زاینده رود و خشکسالی چندین ساله رو بروست، فوران آلودگی هوا در فصل سرما غیرقابل تحمل است.

او خاطرنشان کرد: آنچه که برای ما قطعی است و از مسئولان درخواست کرده ایم این است که سوخت مازوت به هیچ عنوان در کلانشهر اصفهان استفاده نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما وظیفه خود به عنوان بخش نظارتی را انجام می‌دهیم و طی مکاتبات و درخواست‌ها استفاده از سوخت مازوت در اصفهان را ممنوع اعلام کرده‌ایم حال مسئولان استان باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و به صورت جدی به موضوعی که مرتبط با سلامت مردم است به آن نگاه کنند.

تذکر به وزرای نفت و نیرو

در همین زمینه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار نیز دو تذکر خطاب به وزیر نفت و وزیر نیرو داشت و درباره مصرف مازوت در نیروگاه شهید منتظری شاهین‌شهر هشدار داد.

در این دو تذکر آمده است: پیگیری‌های مستمر چندین ساله منجر به دستور مقام قضایی در سال ۹۳ برای پلمب مشعل‌های موضوع نیروگاه برق شهید منتظری شاهین‌شهر اصفهان شد و شرکت مذکور موظف به استفاده از سوخت گاز شد.

تذکر نماینده اصفهان به وزرای نفت

در ادامه عنوان شده است: اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر اتخاذ تصمیمی خطرناک برای استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شنیده می‌شود، تصمیمی که منجر به انتشار گاز‌های بسیار سمی در مناطق مسکونی مجاور نیروگاه و به خطر افتادن سلامتی مردم خواهد شد، ضرورت دارد برای حفظ آرامش و سلامت مردم از هر گونه تغییر در نوع سوخت نیروگاه خودداری شود.

تاکید استان استفاده نکردن از سوخت مازوت است

شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان سوخت مازوت (نفت کوره) استفاده نمی‌شود، گفت: سال گذشته نیز این امر پیگیری شد و بنا به اعلام محیط زیست، در شعاع ۵۰ کیلومتری تاکنون مازوت استفاده نشده است ضمن اینکه باز هم تاکید شد با توجه به شرایط اصفهان از نظر توپوگرافی خاص و همجواری با صنایع، استفاده از مازوت آلودگی را تشدید می‌کند و نیروگاه‌ها به هیچ وجه نباید از مازوت استفاده کنند.

او با بیان اینکه مصرف مازوت بار آلایندگی اصفهان را بیشتر خواهد کرد ادامه داد: البته گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها از محیط زیست نداشتیم، زیرا نظارت بر واحد‌های آلاینده با محیط زیست است، اما دستورالعمل‌های مصرف بهینه گاز را ابلاغ کردیم تا واحد‌های نیروگاهی، سیمان و صنایع بزرگ سامانه‌ها را بهینه‌سازی و حتی اورهال را به زمانی موکول کنند که مصرف انرژی کمتری داشته باشند.

استفاده از سوخت دوم در صنایع مستقر در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: دستورالعمل استفاده از سوخت دوم در واحد‌های صنعتی مستقر در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در زمان‌های خاص ابلاغ شده و قرار است اختیار کامل به شرکت گاز استان برای اعمال محدودیت مصرف براساس آلودگی هوا داده شود.

شیشه فروش در خصوص استفاده از سوخت مازوت در واحد‌های صنعتی کوچک، کوره‌ها و ریخته‌گری‌ها اظهار کرد: در این زمینه هم هیچ گزارشی از محیط زیست نداشته ایم و اگر موردی هست مسئولان محیط زیست استان باید پاسخگو باشند.

با سردتر شدن هوا، خواه ناخواه مصرف گاز و حتی برق افزایش می‌یابد، اما این قطعا مجوزی برای مازوت سوزی نخواهد بود؛ چون در موقعیت اقلیمی فعلی آلودگی به معضلی دائمی در اصفهان تبدیل شده که در فصل سرما تشدید هم می‌شود و مازوت سوزی نیروگاه‌ها و واحد‌های صنعتی غلظت آلاینده‌ها را بیشتر و نفس کشیدن را سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.