سرویس: سیاسی 07:00 - چهارشنبه 12 آبان 1400

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

منشأ آلودگی هوای اصفهان هنوز مشخص نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: منابع آلودگی هوای اصفهان حتی برای کارشناسان و نخبگان ما روشن نیست که کدام یک باعث تمایز وضعیت آلودگی این کلانشهر با پایتخت شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی طغیانی اظهار داشت: با رویکردی متفاوت به مسائل مهم اصفهان از جمله آب، آلودگی هوا و میراث ورود کردیم و نگاهمان این است که مسائل را آهسته و پیوسته دنبال کنیم تا به ثمر برسد، اهل جنجال نیستم زیرا به نتیجه نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه سر و صدا کردن درباره آلودگی هوا و نامه‌نگاری، مقطعی است و مشکلی را رفع نمی‌کند، افزود: کارگروهی برای هر سه موضوع آب، آلودگی هوا و میراث با حضور متخصصان این حوزه‌ها تشکیل دادیم و این مسائل را براساس وظایف نظارتی به طور مستمر یک هفته در میان دنبال می‌کنم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سومین جلسه کارگروه آلودگی هوا به تازگی برگزار شده است، ادامه داد: ابتدا باید دانست برنامه‌ای که از حیث نظارتی درمورد آلودگی هوا نیاز است، چیست و اقدامات و وظایفی که دستگاه‌ها براساس قانون باید اجرا می‌کردند، چرا انجام ندادند.

طغیانی ابراز داشت: واقعیت این است که هنوز منشاهای آلودگی هوای اصفهان حتی برای جامعه کارشناسی و نخبگان ما روشن نیست که کدام منشأ باعث تمایز وضعیت آلودگی هوای این کلانشهر با پایتخت شده است؛ می‌دانیم که سهم صنایع در آلودگی اصفهان بالاست و اگر در تهران سهم حمل و نقل در آلایندگی هوا ۷۰ درصد است در اصفهان سهم این بخش بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و مابقی صنایع است اما به طور دقیق کدام صنعت سهم بیشتری در آلودگی اصفهان دارد؟

شهرداری اصفهان نتایج پژوهش‌های آلودگی هوا را اعلام کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نتایج مطالعات آلودگی هوای اصفهان باید زودتر اعلام شود، گفت: مطالعات منشایابی و سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر اصفهان پروژه شهرداری بوده است و کارفرما باید آنرا علنی کند؛ از این رو از شهرداری اصفهان می‌خواهیم نتایج این مطالعات را به عنوان یک کار تحقیقی زودتر اطلاع رسانی کند هرچند داده‌های مطالعات انجام شده مربوط به سال ۱۳۹۶- ۱۳۹۷ بوده و اکنون به داده‌های سال ۱۴۰۰ برای کارگروه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه رصد و پایش مهم‌ترین مسئله درباره آلودگی هوای اصفهان است، افزود: محیط‌زیست ۹ ایستگاه و شهرداری اصفهان ۱۳ ایستگاه پایش هوا در سطح شهر دارند که این تعداد برای شهر اصفهان کافی نیست و در بسیاری از شهرک‌های صنعتی و تولیدی ایستگاه سنجش هوا وجود ندارد یا اگر دارد اطلاعات خروجی کامل نیست و به جز ذرات معلق سایر آلاینده‌ها از جمله گاز co، sox و nox آنالیز نمی‌شود.

لزوم راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا در مراکز صنعتی اصفهان

طغیانی اضافه کرد: استقرار ایستگاه‌های رصد و پایش را در اصفهان به ویژه در شهرک‌های صنعتی و کارخانجات بزرگ تولیدی به عنوان اقدام مهم دنبال می‌کنیم تا براساس داده‌ها منشأ آلودگی را مشخص شود نه بر اساس حدس و گمان!

وی با بیان اینکه ایستگاه پایش در اطراف نیروگاه و صنایع آلاینده وجود ندارد و نزدیک‌ترین ایستگاه هوا در آن محدوده، رهنان است، تاکید کرد: نگاهمان بر این است مسئله آلودگی هوا را بدون جنجال و اتهام زنی و بر پایه وظیفه نظارتی نمایندگان انجام دهیم.

رسیدگی به آلودگی هوای اصفهان را فوریت خواهیم داد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان مجلس، قانونگذاری و نظارت است، تاکید کرد: رسیدگی به آلودگی هوای اصفهان را فوریت خواهیم داد زیرا در این زمینه قانون هوای پاک وجود دارد و وظایف دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرده است.

طغیانی اضافه کرد: مسئله این است که قوانینی که وجود دارد، اجرا نمی‌شوند؛ برای مثال در قوانین مالیاتی مشوق‌هایی در نظر گرفته شده یا در حوزه‌های آموزشی و فنی قوانین خوبی وجود دارد اما رویکرد نمایندگان مجلس پیگیری اجرای قوانین است از این رو مجلس نمی‌تواند صنایع را ملزم به استفاده از فناوری‌های نوین کند و این وظیفه دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی دولت است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت بخش خصوصی است، دولت با ایجاد مشوق‌های انگیزشی برای کاهش آلودگی هوا بخش خصوصی را حرکت دهد. نمی‌توان برای استفاده از فناوری‌های نوین در صنایع آلاینده بخشنامه و دستور العمل صادر کرد.

انتهای پیام/

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.