سرویس: غیر تولیدی 18:47 - دوشنبه 10 آبان 1400

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

طبق قانون بودجه ارز 4200 باید تا پایان سال حذف شود/ توزیع یارانه باید به نفع مردم باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون بوجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالاها به غیر از دارو حذف کند و دولت تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این مورد را انجام دهد.

به گزارش اصفهان شرق، مهدی طغیانی در ارتباط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: قانون بوجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالاها به غیر از دارو حذف کند، یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو  باقی می‌ماند و مابقی ارز ترجیحی که برای نهاده‌های دامی و آنچه در زنجیره تولید محصولات دامی به آن ارز تعلق می‌گیرد، حذف می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود که در طول یک سال این ارز ترجیحی حذف شود، افزود: دولت قبل تا مردادماه که بر سر کار بود، این کار را نکرد؛ دولت فعلی تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این را حذف کند و اگر تا پایان سال حذف نشود، عملا از قانون بودجه تخلف شده است.

وی با اشاره به مسأله تأمین ارز گفت: باید متناسب با آنچه در قانون پیش‌بینی شده است، ارز تخصیص پیدا کند و اینطوری هم که من شنیدم بخش زیادی از ارز پیش‌بینی شده در قانون، صرف شده است؛ به همین دلیل دولت باید به تدریج برای حذف ارز تصمیم‌گیری کند و اینکه در چه تاریخی این کار را انجام دهد دست خود دولت است.

طغیانی ادامه داد: غیر از دارو فقط ۵ کالا است که به آن‌ها در حال حاضر ارز تخصیص داده می‌شود که همه هم در بخش کشاورزی است؛ ۲ سال پیش که این سیاست اعمال شد، حدود ۲۵ قلم کالا بود، در طول سال ۹۸ و ۹۹، ۲۰ قلم آن‌ حذف شد و الان فقط ۵ قلم کالای دیگر باقی‌مانده است، مثلا لاستیک خودرو، کاغذ، کائوچو و اجناسی که برای تولید کالاهای اساسی نیاز بود، همگی از لیست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شدند و الان ۵ قلم کالای کشاورزی، یعنی روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهمن و اسفند ۹۹ در زمان تصویب بودجه، در ارتباط با ارز ۴۲۰۰ تومانی خیلی بحث شد؛ این مباحث هم این بود که ارز دولتی را که دولت می‌تواند به قیمت نیمایی بفروشد و در اقتصاد کشور خرج کند یا حتی به مردم یارانه بدهد تا بتوانند برای مخارج زندگی خود استفاده کنند، دارد با یک پنجم قیمت می‌فروشد و کالایی که حاصل از فروش این ارز است، با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

با ارز ۴۲۰۰ هم مردم متضرر می‌شوند و هم دولت

وی اضافه کرد: مثلا ما داریم ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی اختصاص می‌دهیم، ولی مرغ با قیمت بالا و تقریبا با قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد، یعنی حتی اگر ما ارز را هم با قیمت آزاد می‌دادیم، قیمت مرغ چیزی از این گران‌تر نمی‌شد؛ نمی‌شود که ما از این طرف هم ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تخصیص بدهیم و هم از آن طرف مردم کالا را گران‌تر بخرند و از هر دو سمت، دولت و مردم متضرر شوند.

طغیانی با اشاره به پیشنهاد مجلس مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: مجلس پیشنهاد داد مابه‌التفاوت قمیت ارز را به یارانه‌های موجود اضافه کنیم؛ اما دولت قبل تا روز آخر این کار را انجام نداد و نتوانست بازارها را کنترل کند، در نتیجه هم قیمت‌ها بالا رفت و هم ارز هدر شد؛ حالا در دولت جدید توقع ما این است که به سمت سیاست درست حرکت کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بیان سیاست درست تصریح کرد: سیاست درست این است که یارانه را نه در مبدأ تولید، بلکه در مقصد مصرف باید توزیع کرد؛ اگر ما می‌خواهیم به مردم کم‌درآمد و محروم هم کمک کنیم باید یارانه‌ای را به آخر زنجیره بدهیم نه به اول زنجیره، اگر به اول زنجیره اختصاص بدهیم، در طول این زنجیره تا وقتی که بیاید و به دست مردم برسد، اثر آن یارانه از بین می‌رود؛ تمام این زنجیره بهره می‌برند و آخر این زنجیره که مردم باشند، بی‌بهره هستند.

وی در پایان اذعان کرد: همه ارز امسال که خرج شده است، یعنی هر آنچه در بودجه پیش‌بینی شده بود، مصرف شد، امید است که برای سال آینده دولت یک سیاست یارانه‌ای خوب بیاورد تا در ایام بودجه برای آن تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.