سرویس: اجتماعی 11:15 - دوشنبه 26 مهر 1400

یک کارشناس تغذیه عنوان کرد؛

از ویتامین آفتاب غافل نباشیم

از آنجایی که اغلب ما از نورخورشید به اندازه کافی بهره نمی‌بریم و یا موادغذایی شامل ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب روغن کبد ماهی و لبنیات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنیم معمولاً دچار فقر ویتامین دی هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ زهرا احدی کارشناس ارشد تغذیه در مورد بهترین زمان برای مصرف ویتامین دی گفت: ویتامین دی جزو طبقه بندی گروه ویتامین‌های محلول در چربی است که بهترین زمان مصرف این ویتامین‌ها با غذا یا بعد از غذا است. در واقع باید با معده پر مصرف شود تا جذب بهتری داشته باشد.

وی افزود: ویتامین دی توسط نور آفتاب زیر پوست ما ساخته می‌شود و پیش سازهایی دارد که در قسمت‌هایی از بدن تبدیل می‌شوند و اگر به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار بگیریم بدن به طور طبیعی به اندازه کافی ویتامین دی را می‌سازد.

وی گفت: از آنجایی که اغلب ما از نور خورشید به اندازه کافی بهره نمی‌بریم و یا مواد غذایی شامل ویتامین دی مانند ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی و لبنیات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنیم معمولا دچار فقر ویتامین دی هستیم.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه میزان ویتامین دی در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است و کودکان تا دو سال حتما باید تحت مکمل یاری ویتامین آ و دی باشند.

احدی افزود: سطح ویتامین دی در بزرگسالان نیز باید به صورت دوره‌ای بررسی شود. در واقع ویتامین دی علاوه بر ویتامین بودن، یک هورمون است و نقش بسیار موثری در بسیاری از سیستم‌های حیاتی و حتی تنظیم ژنوم و تقسیمات سلولی ما دارد و کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد جهش‌های ژنتیکی شود و خطرات بسیاری را برای تمام بدن و سلامت استخوان‌ها به دنبال داشته باشد.

وی در مورد میزان مصرف ویتامین دی گفت: حتما باید آزمایش خون انجام شود تا میزان کمبود ویتامین دی در افراد مشخص شود. زیرا مصرف بی رویه این ویتامین می‌تواند با ایجاد مشکل در آنزیم‌های کبد باعث نارسایی کبدی در افراد شود.

احدی افزود: بر اساس یافته‌ها عدد نرمال ویتامین دی در بدن افراد، بالای عدد ۳۰ است و زیر ۳۰ کمبود ویتامین محسوب می‌شود. رقم بین ۱۰ تا ۲۰ کمبود زیاد و زیر ۱۰ فقر ویتامین دی محسوب می‌شود.

وی دوز توصیه شده برای فرد عادی را ماهیانه یک عدد ویتامین دی ۵۰ هزار عنوان کرد و گفت: مصرف بیشتر باید با تشخیص پزشک در صورت مشخص شدن کمبود ویتامین دی توسط آزمایش خون باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری صدا و سیما

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.