سرویس: خواندنی 12:37 - شنبه 24 مهر 1400

بلایی که مخفیانه سرمان می آید؛

«مامان‌های فضای مجازی» چه کسانی‌اند؟/چه کنیم صفحه‌های اینستاگرامی ما را کلافه نکند!

تصاویر به ظاهر بی نقص برخی مامان ها در فضای مجازی از زندگی و فرزندانشان تنها بخشی از زندگیشان است چرا که آنها از نواقص زندگی خود فیلم و عکس به اشتراک نمی گذارند ، حتی برخی این کارها را در فضای مجازی به عنوان شغل انجام می دهند.

خانه های همیشه تمیز و مرتب، افراد همیشه آراسته، بچه هایی با رفتارهای همیشه درست، روابط همیشه خوب، جشن ها و مراسم های شیک و لاکچری  و در نهایت تصاویری که بعد از دیدنشان از خودمان ممکن است بپرسیم، پس چرا ما اینطور نیستیم و چرا نمی توانیم این همه شیک و زیبا زندگی کنیم؟

در واقع زندگی واقعی همه مامان ها همان چیزی است که هر روز در خانه تک تک ما اتفاق می افتد، مامان هایی که ممکن است به خاطر سرو کله زدن با بچه ها خسته یا عصبانی شوند، آشپزخانه هایی که گاهی پر از ظرف نشسته می شود، بچه هایی که همیشه تمیز، مرتب یا خوش اخلاق نیستند و روابط زوجی که همیشه در بهترین حالت نیست.

این واقعیت ها را شاید الان که می خوانید ، خودتان هم بگویید دقیقا همینطور است اما این کجا و آن اینستاگرام و فضاهای دیگر مجازی و عده ای که دوره افتاده اند، زندگی شان را تبلیغ کنند، کجا ؟! کدام واقعیت دارد . به واقع ما که خودمان می دانیم زندگی مان متن زندگی واقعی است اما مامان های فضای مجازی چطور؟ آنها هم واقعی هستند؟

در رابطه با این مامان های مجازی باید چند نکته را در نظر گرفت:

نخست اینکه بدانید این تصویر به ظاهر بی نقص تنها یک بخش از زندگی است و افراد از نواقص زندگی شان فیلم و عکس به اشتراک نمی گذارند.

دوم برای نشان دادن این ظاهر زندگی بی نقص اینستاگرامی ساعت ها وقت عکاسی و دکوراسیون گذاشته شده و این سبک زندگی «یک نوع شغل» است و قابل مقایسه با زندگی هایی با مشاغل دیگر «مثل زندگی روزمره ما» نیست.

*چه کنیم تا تأثیرات منفی این تصاویر را کنترل کنیم

حال که فهمیدیم وضعیت این فضای مجازی و زندگی های در آن به چه صورت است، باید هوشیار شویم و توجه کنیم که چطور این تصاویر و افکاری که به ذهنمان می رسد را کنترل کنیم؟

صفحاتی که دنبال می کنید را مجدد چک کنید تا بهتر تصمیم بگیرید. مثلا محتوای تخصصی مفیدی که با دانش لازم و به روش جذاب ارائه می شود، یک انتخاب عالی است.

اینجا باید اشاره کنیم که لطفا، لطفا، لطفا در پیروی از نکات پزشکی، تغذیه ای، روانشناختی، تربیت کودک و هر موضوعی که مربوط به سلامت شما یا خانواده تان است به تجربه افراد غیر متخصص اعتماد نکنید.

البته همیشه که نمی خواهیم چیزی یاد بگیریم و گاهی هم نیاز به استراحت و تفریح داریم . در اینجا یک انتخاب خوب صفحاتی هستند که حال شما را خوب می کنند یا معرفی های خوبی برایتان دارند و از آنها احساس صداقت دریافت می کنید ، اینها را هم پیدا کنید و داشته باشید.

و به  عنوان نکته آخر مادر بودن کار راحتی نیست، بی نقص بودن در  همه بخش های زندگی امکان پذیر نیست . سلامت روان ما و خانواده مان مهمترین دارایی ما است ، مواظب این دارایی باید باشیم در دنیایی که روز به روز زندگی کردن در آن سخت تر می شود با خودمان و دیگران منصف و مهربان باشیم.

به خاطر زرق و برق و زندگی لاکچری که آن هم مشخص نیست برای افراد واقعیت داشته باشد، خودمان و خانواده مان را در دردسر و زحمت نیاندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.