سرویس: اخبار شهرستان 08:33 - پنجشنبه 22 مهر 1400

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

هشدار نابودی اصفهان تا سال 1410

نماینده مردم اصفهان در صحن علنی مجلس نسبت به وضعیت نگران کننده فرونشست در اصفهان هشدار داد.

مهدی طغیانی دیروز در صحن علنی مجلس با بیان این که فرونشست وحشتناک زمین در دشت اصفهان و برخوار در پی خشکسالی‌ها و خشک شدن زاینده رود به وضعیت نگران کننده رسیده است، گفت: با وجود این که در نقاط دیگر کشور نیز فرونشست داریم اما اتفاق مهمی که در اصفهان افتاده درگیر شدن بافت شهری به مسأله فرونشست است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که فرونشست میراث تاریخی چند هزار ساله را به خطر نابودی انداخته است، اظهار کرد: از سال 1360 تاکنون از آبخوانی که 7.5 میلیارد متر مکعب ذخیره آبی داشته است، سه میلیارد متر مکعب آب برداشت شده است و با وضعیت فعلی که سالیانه 500 میلیون متر مکعب آب از این آبخوان برداشت می‌شود کل ذخیره این آبخوان ظرف مدت 8.8 سال آینده تمام شده و اصفهان بر سر مردمش خراب خواهد شد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به هشدارهای نمایندگان استان اصفهان در این زمینه، خواستار هوشیار شدن مجلس و دولت در این رابطه و چاره اندیشی برای این خطر شد.

طغیانی زاینده رود را رگ حیاتی فلات مرکزی ایران خواند که زندگی پنج میلیون نفر با آن گره خورده است و تصریح کرد: در صورت بی‌توجهی به حق آبه تالاب گاوخونی که تاکنون سبب خشک شدن 98 درصد این تالاب شده است، تالاب گاوخونی به یکی از بزرگترین کانون‌های گرد و غبار کشور تبدیل خواهد شد که پنج استان تهران، یزد، اصفهان، سمنان و قم را درگیر کرده و به خطر خواهد انداخت.

این نماینده مجلس همچنین افزود در اثر خشک شدن زاینده رود زندگی جمعیت کثیری از کشاورزان این استان به خطر افتاده و در حال نابودی است و خواستار احیای این رودخانه شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.