سرویس: اجتماعی 08:24 - پنجشنبه 22 مهر 1400

حتما بخوانید؛

بخور و نخورهای فصل پاییز؛ از شربت لیمو و عسل تا میوه‌های ترش

مزاج فصل پاییز سرد و خشک است زیرا حرارت هوا کم می‌شود اما میزان رطوبت هوا به اندازه زمستان زیاد نیست، بنابراین باید از مصرف غذاهایی کـه سردی و خشکی زیاد دارند، پرهیز کرد.

از دید طب سنتی هر فصل سال مزاج خاص خود را دارد و بهتر است با تغییر فصل نوع غذاها و سبک زندگی کمی تغییر کند. مزاج فصل پاییز سرد و خشک است زیرا حرارت هوا کم می‌شود اما میزان رطوبت هوا به اندازه زمستان زیاد نیست.

با توجه بـه اینکه فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذاهایی کـه سردی و خشکی زیاد دارند هم چون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذاهایی که مزاج گرم دارند و خون‌ساز هستند، استفاده کنید.

در فصل پاییز غذاهایی مانند آبگوشت، گوشت‌ گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذاهای ادویه‌دار و موادی کـه طعم شیرین دارند مانند، شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک و از میان میوه‌های تازه مصرف بـه، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود.

برای افزایش رطوبت بدن غذاهای آب پز بخورید

زهرا حسینی، کارشناس ارشد تغذیه و پژوهشگر طب سنتی در این باره می‌‎گوید: با توجه بـه کاهش بارش‌ها در برخی شهرها و افزایش خشکی هوا در فصل پاییز بهتر است برای کمک بـه افزایش تری و رطوبت بدن، غذاهای آب‌پز و رقیق مثل انواع سوپ‌ها و آش‌ها را جایگزین مواد سرخ‌کردنی و تا حدی کبابی کنید و از مصرف غذا های فرآوری شده نظیر کنسروها و کمپوت‌ها، سوسیس، کالباس، پنیر شور و ماست و دوغ ترش دوری کنید.

وی بیان کرد: علاوه بر این نوشیدن چای، قهوه و نسکافه را کاهش داده و از نوشیدنی‌هایی مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید، در این فصل نباید از مصرف حبوبات به خصوص نخود و انواع لوبیا غافل شد.

حسینی با اشاره به اینکه دراین فصل مصرف خیار و خربزه کاهش یابد، گفت: مصرف مغز بادام و پسته به خصوص به صورت حریره از مقوی‌ترین و بهترین میان‌وعده‌ها در این فصل به ویژه برای کودکان است و برای وعده صبحانه یا میان‌وعده‌ها استفاده از منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مانند کنجد و مشتقات آن مانند ارده نیز توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت کـه باید از زیاده‌روی حتی در مورد مواد غذایی مجاز نیز دوری کرد.

 با شیوع یبوست در پاییز چه کنیم؟

در فصل پاییز بروز یبوست به علت خشکی بدن و مزاج بیشتر می‌شود کـه باید برای رفع این حالت از ملین‌های با مزاج گرم استفاده شود کـه بهترین آن‌ها انجیر و روغن زیتون است؛ البته اگر فرد مبتلا بـه دیابت نباشد می‌‎تواند انجیر را به صورت خشک، روزی ۳ تا ۵ عدد استفاده کند. دیگر خوراکی‌های مناسب برای فصل پاییز به شرح زیر هستند.

کدو حلوایی

این گیاه مزایای تغذیه‌ای بیش‌ماری دارد، کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است کـه در بدن تبدیل بـه ویتامین آ می‌شود و در حفظ سلامت پوست، چشم و استخوان‌ها بسیار مؤثر است، مصرف کدو حلوایی منجر بـه تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و آن هم بدلیل وجود ویتامین ث و فیبر موجود در آن.

انار

مطالعات نشان داده‌اند کـه مصرف انار می‌تواند منجر بـه جلوگیری از آسیب‌های گردش خون با کاهش تجمع چربی‌های مضر در عروق شود، در واقع مصرف منظم انار با سلامت قلب ارتباط دارد.

تره فرنگی

اکثر ما می‌دانیم کـه مصرف سیر و پیاز منجر به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود و آن هم به دلیل اینکه پلی فنول موجود در آن‌ها از رگ‌های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند؛ تره فرنگی نیز از خانواده پیاز است که سرشار از ویتامین K بوده و مصرف آن خاصیت ضدسرطانی دارد، ضمن اینکه سلامت استخوان‌ها را نیز التیام می‌بخشد.

 کلم بروکلی

روی موجود در این سبزی منجر به افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود، فیبر موجود در کلم بروکلی همچنین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

شلغم

شلغم ازجمله ریشه‌های خوراکی سبزیجات است که می‌تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد، شلغم منبع عالی از ویتامین‌های آ و K  و همچنین اسیدفولیک است.

گریپ فروت

گریپ فروت بیش از ۷۵ درصد ویتامین ث مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و منبع غنی از لیکوپن است. این رنگدانه‌های قرمزرنگ برای جلوگیری از سرطان نقش بسیار مهمی دارند، همچنین در این میوه مقدار زیادی پکتین وجود دارد که می‌تواند سبب کاهش کلسترول بدن شود.

اگر به خوردن میوه‌های ترش مزه علاقه‌مند هستید، می‌توانید از نوشیدن یک لیوان آب گریپ‌فروت کـه سرشار از آنتی‌اکسیدان است لذت ببرید و اگر ترش بودن آب این میوه برای شما چندان لذتبخش نیست، می‌توانید آن را همراه با انواع مغزها و خشکبار مصرف کنید.

زهرا رحیمی، کارشناس تغذیه در خصوص تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به این فصل گفت: از عوامل تغذیه‌ای که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، می‌توان به گروه سبزیجات اشاره کرد، همچنین در بین انواع سبزی‌ها و مواد غذایی دارای برگ سبز تیره، کاهو و اسفناج سرشار از ویتامین A ، منیزیم و اسیدفولیک هستند؛ این مواد غذایی علاوه بر اینکه خون‌ساز هستند می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و علاوه بر آن پوست شادابی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در فصل پاییز به یک ماده غذایی بسیار با ارزش به نام کدوتنبل دسترسی داریم که می‌توانیم به‌صورت پخته در انواع غذاها مورداستفاده قرار دهیم؛ کدوتنبل بسیار ماده غذایی باارزشی است و کسانی که می‌خواهند سیستم ایمنی را تقویت کنند برای پیشگیری و افرادی که کسالت دارند و دچار سرماخوردگی و یا کرونا هستند از آن در آش، سوپ و حتی به‌صورت پخته استفاده کنند؛ کدوتنبل را می‌توان پخت و به همراه شیر استفاده کرد در این صورت یک منبع غذایی سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و مواد غذایی مفید خواهد بود.

رحیمی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بیماری‌ها در این فصل به دریافت سبزی‌ها و استفاده از انواع آجیل توجه کنیم.

در فصل پاییز چه دمنوش‌هایی مصرف کنیم

هوای سرد و خشک این فصل باعث بروز درد در ناحیه مفصل، کمر و بیماری‌های پوستی همچون قرمزی، تورم و ترک خوردگی می‌شود؛ خوردن میوه‌های گرم و تر و دمنوش‌های دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی در این فصل مفید است و استفاده از بخور شلغم، اکالیپتوس، آویشن و پونه از بروز سرماخوردگی در فصل پاییز جلوگیری می‌کند.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی همچون پونه کوهی، میخک، جعفری، دارچین، بابونه،نعنا، پونه، گل محمدی، زعفران و چای سبز برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از بروز و یا درمان سنتی بیماری‌ها مفید است، زنجبیل نیز از دیگر دمنوش‌های مفید در این فصل است؛ دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس‌های فصل پاییز می‌شود.

دمنوش گیاهی آویشن نیز به دلیل اینکه خاصیت ضدعفونی و ضدباکتری دارد از بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب به بدن افراد می شود، جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.