سرویس: غیر تولیدی 08:16 - چهارشنبه 21 مهر 1400

فراخوان کنگره بین المللی نهج‌البلاغه اعلام شد

کنگره بین المللی نهج‌البلاغه همزمان با ولادت حضرت امیرالمومنین(ع) برگزار می‌شود که آخرین مهلت ارسال آثار۳۱ دی ماه است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عصر سه شنبه در حاشیه نشست کنگره بین المللی نهج البلاغه با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های مستمر در حوزه تبیین نهج البلاغه صورت گیرد، اظهار داشت: نهج البلاغه ظرفیت والایی دارد که همچنان با ارزش‌ها و آموزه‌های آن فاصله داریم و آنچه که باید و شاید در حوزه تربیتی به کار گرفته نشده است.

وی ادامه داد: دانشگاه محور فعالیت‌های علمی در همه حوزه‌هاست و باید بر معارف اسلامی پژوهش شود که در این میان، مبانی نهج البلاغه با توجه به اینکه کلام امام شیعیان است باید بر مدل رفتاری افراد، زندگی و حکومت نمود داشته باشد.

تبیین اندیشه‌های اسلامی به زبان دنیا

پیام نجفی خاطر نشان کرد: از این رو دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید مبانی اخلاقی و معرفتی آن را بر اساس مقتضیات زمان استخراج و مدل‌سازی و به جامعه عرضه کنند. از سویی دیگر پایان نامه‌های دانشجویان به این سمت برود تا در سطح بین المللی نیز از این ذخایر با ارزش جهان اسلام اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این کنگره اطلاع‌رسانی در سطح بین المللی خواهد بود، گفت: در جهان علمی امروز، از دانش و معارف اسلام و ایران به اندازه کافی مطرح نشده زیرا ما نتوانسته‌ایم به زبان دنیا اندیشه‌های خود را تبیین کنیم و این کنگره در این زمینه مؤثر خواهد بود.

پر کردن گپ بین مبانی نظری و عملی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: به لحاظ مبانی نظری همچنان خلاء وجود دارد و باید آنها را به محیط عمل برسانیم که در سرفصل‌های درسی و تربیتی جامعه و دانشگاه قرار گیرد.

وی پر کردن گپ بین تبدیل شدن این مبانی نظری به اخلاق عملی را وظیفه محققان دانست و افزود: محققان باید دنبال چرایی اجرا نشدن مبانی اخلاقی اهل بیت (ع) با وجودی که حرف و سخن از آنها زیاد مطرح می‌شود، بروند که حتی برای نسل جوان و محیط مدرسه، دانشگاه، محیط کار و برخورد مسئولان با مردم هم به درستی این مبانی تبیین نشده است.

اعلام فراخوان کنگره بین‌المللی نهج البلاغه

در ادامه دبیر کمیته اجرایی این کنگره با اشاره به اینکه دو سال گذشته کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (ع) برگزارشده، اظهار داشت: محصول این کنگره ۱۴ جلد کتاب با عنوان علوم انسانی و نهج البلاغه است و با توجه به استقبال زیاد، کنگره دوم نیز در این زمینه در بهمن ماه برگزار شود.

وی افزود: کمیته اجرایی، علمی و رسانه فعالیت خود را آغاز کردند و با دانشگاه‌های خارج از کشور تفاهمنامه‌هایی بسته شده و از نظر اعتبار علمی و پژوهشی این کنگره سطح بالایی دارد؛ امیدواریم مقالات نه تنها در مبانی نظری بلکه علمی و کاربردی و تأثیرگذار ارسال شود.

حجت الاسلام علی اصغر بیگی خاطر نشان کرد: هر یک از محورهای این کنگره شامل چند محور فرعی است که برای ارسال مقاله اهمیت دارد و همزمان با برگزاری کنگره، نشست‌های تخصصی و سلسله همایش‌هایی با موضوع نهج البلاغه شناسی، با همکاری اداره ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: این کنگره همزمان با ولادت حضرت امیرالمومنین (ع) دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، برنامه‌های کنگره شامل سخنرانی‌های کلیدی و نشست‌های علمی، ارائه مقالات برتر و کارگاه‌های آموزشی تخصصی، نمایشگاه تخصصی جانبی است. همچنین انسان اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدنی و سالم در تراز نهج البلاغه از محورهای اصلی کنگره است و آخرین مهلت ارسال آثار ۳۱ دی ماه و ۱۰ بهمن اعلام نتایج داوری مقالات است.

علی رشیدپور نیز به عنوان یکی از اعضای کمیته علمی این کنگره با بیان اینکه انسان محور اصلی این کنگره قرار گرفته است، گفت: توصیف انسان در ابعاد مختلف از منظر نهج البلاغه بسیار انجام شده و در ارسال مقالات تنها این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است بلکه باید شاخص‌ها مشخص شود و انسان را از بالاترین سطح تا پایین‌ترین سطح بررسی کنند.

وی ادامه داد: برای مثال شاخصی مانند «صداقت» اوضاع مناسبی ندارد و از حداقل‌ها نیز دور هستیم و باید نقشه راهی برای ارتقائ آن تبیین شود.

انتهای پیام/

مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.