سرویس: اجتماعی 14:59 - دوشنبه 19 مهر 1400

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

خشکسالی احتمال شیوع گسترده طاعون در اصفهان را افزایش داده است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه خشکسالی تهدیدی برای ابتلای حیوانات به طاعون در استان اصفهان است، گفت: وضعیت فعلی بحرانی نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ با تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز این موضوع می‌توان در سایر نقاط نیز به نوعی تهدید محسوب می‌شود و از این رو لازم است تا مسئولان مربوطه در این زمینه با اقدامات پیشگیرانه از بروز خسارت جلوگیری کرد.

شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار مُسری است،گفت: در زمینه کنترل بیماری ویروسی با مشکلات زیادی مواجه هستیم و با شیوع ویروس کرونا توضیح این موضوع عوام ملموس‌تر شده است.

وی با بیان اینکه علی رغم رعایت شیوه نامه  بهداشتی، واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون کنترل بیماری ویروسی در میان جامعه انسانی بسیار سخت است، افزود: اگر یک بیماری ویروسی بین بیماران اهلی و در حیات وحش وجود داشته باشد کنترل آن به مراتب بسیار مشکل‌تر است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان این بیماری مُسری نیز امکان ابتلا در میان حیوانات و دام‌های اهلی نظیر بز و گوسفند و … نیز وجود دارد، ابراز داشت: به لطف خدا در استان اصفهان به واسطه واکسیناسیون این بیماری در بین دام‌های اهلی کنترل شده است، اما گا‌ها در میان دام‌های اهلی وجود داشته چراکه واکسیناسیون سد شکست‌ناپذیر نیست.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری‌ها در حیات وحش به عهده حفاظت محیط زیست است، گفت: اگر این ویروس وارد حیات وحش بشود امکان واکسیناسیون حیوانات وجود ندارد در حالی که به دلیل خشکسالی مسئولان حیات وحش آبشخور و علوفه دستی برای حیوانات حیات وحش در نظر گرفتند و این موضوع باعث می‌شود جمعیت در یک مکان متمرکز شود و ویروس توسط حیوانات بیمار به ساده‌ترین روش به دیگر حیوانات وحشی منتقل شود.

موحدی با بیان اینکه در زمان بارندگی و وجود علوفه و چشمه سار انتقال ویروس بسیار کمتر است، تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته نظیر واکسیناسیون دام‌های نزدیک به حیات وحش و مناطق حفاظت شده وضعیت بحرانی این بیماری ویروسی در حیات وحش نداریم، اما خشکسالی باعث انتشار بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی در استان اصفهان وضعیت خوبی است، تاکید کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قطعا با بودن خشکسالی شرایط کنترل آن بسیار بحرانی‌تر است چراکه حیوانات حیات وحش در این شرایط غذای مناسبی دریافت نمی‌کنند و از این رو سیستم ایمنی این حیوانات ضعیف می‌شود.

انتهای پیام/

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.