سرویس: اجتماعی 11:15 - دوشنبه 19 مهر 1400

حال سد زاینده‌رود خوب نیست/ ذخیره آب سد به ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسید

واقعیت‌های تلخی از سد زاینده‌رود به گوش می‌رسد که امیدها را برای جان بخشی دوباره رودخانه به یاس تبدیل می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ واقعیت‌های تلخی از سد زاینده‌رود به گوش می‌رسد. سدی که زندگی و ادامه حیات چند میلیون انسان بسته به آب ذخیره شده در آن است، بحران کم‌آبی و خشکسالی را با یک نگاه ساده به سد و پیرامونش می‌توان فهمید. از روی شاخص دیوار سد می‌شود دید که 43 متر سد خالی از آب است. سدی که باید حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب در خودش ذخیره داشته باشد در حال حاضر 200 میلیون متر مکعب آب دارد. مقدار ذخیره شده آب پشت سد بستگی به میزان بارش‌های بالادست دارد و اگر برف و باران نیاید آبی هم دخیره نمی‌شود.

میزان ورودی آب سد زاینده‌رود یک چهارم میزان خروجی آن است

 مدیر اجرایی تاسیسات سد زاینده‌رود با اشاره به ظواهر سد اظهار داشت: همانطور که ظاهر سد هم نشان می‌دهد متاسفانه حال سد زاینده‌رود خیلی خوب نیست.

بابک محمدی افزود: اکنون 20 متر مکعب بر ثانیه خروجی و 5 متر مکعب بر ثانیه ورودی داریم و میزان ورودی یک چهارم میزان خروجی است که به اندازه سه‌چهارم از حجم سد آب در حال برداشت است.

مدیر اجرایی تاسیسات سد زاینده‌رود با بیان کاهش ورودی آب سد، گفت: سال گذشته در همین ایام چیزی در حدود 10 متر مکعب بر ثانیه ورودی آب داشتیم که  متاسفانه  امسال روند کاهشی داشته و به 5 متر مکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: زمستان پارسال میزان بارش‌ها در ارتفاعات بسیار کم بود اما آنچه  بیشتر نگران‌کننده است نظر کارشناسان هواشناسی است که تا پایان آذر ماه بارشی را پیش بینی نکرده‌اند. به طور حتم بارگزاری‌های جدید و برداشت‌های غیراصولی و مصرف بی‌رویه از زاینده رود حال این سد را هم بدتر خواهد کرد.

شرایط مناسبی برای حوزه آبریز زاینده‌رود وجود ندارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به شرایط موجود سد زاینده‌رود، اظهار داشت: متاسفانه شرایط مناسبی برای حوزه آبریز زاینده‌رود وجود ندارد و با توجه به گزارش سازمان هواشناسی در مهرماه، بارشی نخواهیم داشت و در اواخر آبان بارش‌ها به صورت پراکنده خواهد بود و پیش بینی شده که اواخر آذر شرایط مناسب‌تر شود ولی در کل سازمان هواشناسی در فصل پاییز حدود 30 درصد کاهش بارش نسبت به نرمال را دارد و امیدواریم بارش‌ها زودتر به ثمر برسد تا ورودی سد به شرایط مناسبی برسد.

محمود چیتیان افزود: تنها طرحی که مانده سد تونل سوم کوهرنگ است که به اتمام رسیده ولی سد هنوز مقداری کار دارد حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته بنابراین تدابیری اندیشیده شده که در مقاطع سیلابی یک مقدار آب از طریق تونل سوم کوهرنگ وارد حوزه زاینده رود کنیم، ولی متاسفانه بارش‌ها با توجه به اینکه مناسب نبوده به خصوص شاخص ما که کوهرنگ است شاخص مناسبی ندارد.

انتهای پیام/

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.