سرویس: اجتماعی 11:00 - چهارشنبه 14 مهر 1400

۴۱ درصد سالمندان استان اصفهان در گروه‌های «پر خطر» قرار دارند

نزدیک به ۴۱ درصد سالمندان استان در گروه‌های “پرخطر” و “بسیار پر خطر” قرار دارند و نیازمند ارائه خدمات ویژه بهداشتی و اجتماعی هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس طرح مطالعاتی خطر پذیری جامعه سالمندان در استان اصفهان که در سال جاری انجام شد، این افراد در زمینه های مختلف مانند ابتلا به انواع بیماری، تنها زیستی، حاشیه نشینی، ناتوانی و هم ابتلایی (ابتلا به ۲ یا چند بیماری بطور همزمان) مورد بررسی قرار گرفتند و به دسته های سبز (حداقل خطر)، زرد (کم خطر)، نارنجی (خطر متوسط)، قرمز (پر خطر) و قرمز تیره (بسیار پر خطر) تقسیم بندی شدند.

فرود با اشاره به اینکه تا کنون طرح گروه‌بندی خطرپذیری بر روی حدود ۷۵ درصد از جمعیت سالمندان استان انجام شده است، ادامه داد: طبق نتایج این مطالعات، ۶.۳ درصد سالمندان استان در گروه بسیار پر خطر، ۳۴.۵ درصد گروه پر خطر، حدود چهار درصد خطر متوسط، حدود ۱۵ درصد کم خطر و ۳۸.۵ درصد حداقل خطر قرار دارند.

وی با بیان اینکه به سالمندان در گروه های پر خطر و بسیار پر خطر خدمات ویژه ای مانند مراقبت در منزل و واکسیناسیون درب منزل ارائه می شود، تصریح کرد: بیشتر سالمندانی که در گروه های پر خطر قرار دارند به ۲ یا چند بیماری بطور همزمان مبتلا هستند و علاوه بر آن مشکلات دیگری مانند تنها زیستی یا حاشیه نشینی دارند.

این کارشناس با تاکید بر لزوم نیازسنجی سالمندان گروه های پر خطر و بسیار پر خطر در زمینه حمایت های مالی، درمانی و اجتماعی، گفت: دوران کرونا بر وضعیت سالمندان تاثیر گذاشته است و طرح گروه بندی خطر پذیری سالمندان نیز با هدف شناسایی نیازها و مشکلات آنها اجرا شد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات سامانه سیب (یکپارچه بهداشت) حدود ۱۱.۶ درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می دهند، اظهار داشت: این شاخص از میانگین کشوری بالاتر است.

فرود با اشاره به اینکه تا کنون حدود ۷۵ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال استان اصفهان یک نوبت و ۶۴ درصد ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند، اظهار داشت: دلایل مختلفی برای واکسینه نشدن سایر سالمندان وجود دارد از جمله ابتلای آنها به بیماری یا نداشتن تمایل شخصی.

وی به شعار امسال روز جهانی سالمندان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دوران کرونا مشکلات جامعه سالمندان را بیشتر کرد بهمین دلیل امسال در شعار این روز جهانی، دسترسی به فناوری های دیجیتال مورد تاکید قرار گرفت.

وی شعار امسال روز جهانی سالمندان را ” “بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال” عنوان کرد و گفت: در دوران کرونا از سالمندان انتظار می رود که در خانه بمانند و در تجمعات کمتر حاضر شوند تا آسیب کمتری از همه‌گیری کووید-۱۹ ببینند بهمین دلیل لازم است که آنها از فضای مجازی برای انجام امور مختلف مانند برقراری ارتباط با دیگران، خرید و پُر کردن اوقات تنهایی خود استفاده کنند.

این کارشناس، آموزش سالمندان در استفاده از فناوری های دیجیتال را ضروری خواند و افزود: پرداخت اینترنتی، خرید بر خط(آنلاین) و استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله آموزش هایی است که به سالمندان برای بهره مندی هرچه بیشتر از فضای مجازی کمک می کند.

فرود با تاکید بر لزوم ارائه برنامه های آموزشی از طریق رادیو و تلویزیون در این زمینه، خاطرنشان کرد: اعضای خانواده بویژه نوه ها نیز می توانند در آموزش استفاده از ابزار دیجیتال به سالمندان نقش موثری داشته باشند.

وی با بیان اینکه مرکز بهداشت اصفهان برای آموزش سالمندان، کلیپ هایی را تهیه و از طریق فضای مجازی منتشر کرده است، اضافه کرد: برنامه های ارائه خدمات به سالمندان در دوران کرونا نیز همچنان ادامه دارد که بخشی از آنها از طریق تماس تلفنی و برخی نیز بصورت حضوری و محدود است.

نهم مهرماه مصادف با اول اکتبر، روز جهانی سالمندان نام گرفته است؛ شعار امسال برای گرامیداشت این روز “بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال” بود.

سالمندان شامل افراد بالای ۶۰ سال می شوند؛ اکنون جمعیت سالمند در کشور ۱۰ درصد است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۵۰۰ هزار نفر آنها سالمند هستند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.