سرویس: اجتماعی 10:10 - یکشنبه 11 مهر 1400

20 هزار هکتار از باغات استان اصفهان در معرض تنش آبی بودند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۲۰ هزار هکتار از باغات در معرض تنش آبی بودند و تلاش‌های زیادی شد تا مشکلات کاهش یابد.

به گزارش اصفهان شرق، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خشکسالی استان اظهار کرد: ۲۰ هزار هکتار از باغات در معرض تنش آبی بودند و تلاش‌های زیادی شد تا مشکلات کاهش یابد.

منصور شیشه‌فروش افزود: به دلیل عدم کشت در برخی مناطق با ریزگردها و هوای ناسالم هم روبرو بودیم و از طرفی خشکسالی و افزایش میزان فرونشست در سطح استان شرایط را دشوارتر کرد.

وی تصریح کرد: درختان اطراف زاینده‌رود و مادی‌ها دچار خزان زودرس شدند و به دلیل کمبود آب آبرسانی با تانکر در بسیاری از نقاط استان شکل گرفت.

شیشه‌فروش گفت: بسیاری از طرحهای آبرسانی به استان با مشکل مواجه هستند، اما هیچ کدام از کمبودها باعث نشد مجموعه جهاد کشاورزی از تلاش‌های خود بکاهد بلکه با قدرت به کار خود ادامه داد و نتایج خوبی هم حاصل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  افزود: باید با تلاش جهادی و منسجم و باثبات و با برنامه‌ریزی دقیق امور را پیگیری کرد، همگی باید با تمام توان به مردم خدمت کنیم.

وی تصریح کرد: طرح کاهش خطر برای انواع حوادث باید وجود داشته باشد، طرح پاسخ به بحران نیز تدوین شود، آموزش همگانی و تهیه بانک اطلاعاتی، شناسایی سیستم‌های پرخطر، ارزیابی مناطق آسیب دیده و پیگیری تامین اعتبارات و… باید همگی مدنظر قرار گیرند.

سال زراعی سختی را پشت سر گذاشتیم

مهرداد مرادمند نیز در این جلسه عنوان کرد: سال زراعی سختی را پشت سر گذاشتیم، اما برای سال زراعی جاری امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و باید همواره برای عبور از شرایط سخت برنامه‌ریزی داشت، تجربه سال زراعی گذشته در زمینه حفظ باغات و آبرسانی سیار ارزشمند است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که با استفاده از تجربیات به کمترین مشکلات در آینده برخورد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: اعتبارات باید در مکان‌های مناسب هزینه شوند و بازدهی مناسب داشته باشند، زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرند تا مشکلات به کمترین میزان برسد. در موارد بحران همه دستگاه‌ها و نهادها باید دست به دست یکدیگر دهند تا بتوان شرایط را به بهترین شکل مدیریت کرد.

وی گفت: الگوی کشت باید سرلوحه کار قرار گیرد و هماهنگی لازم وجود داشته باشد تا بتوان اقدامات مناسبی به اجرا رساند.

پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان شرق اصفهان

اصغر کرمانی نیز در این جلسه اظهار داشت: در آب‌های زیرزمینی با کاهش منابع روبرو هستیم و به دلیل خشکسالی، کاهش تولید در بخش‌های زراعی و باغی خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در چند سال اخیر خساراتی به دلیل خشکسالی به استان وارد شد که حدود ۵۰ درصد خسارات در دوسال زراعی بود.

وی گفت: اقدامات خوبی در راستای مقابله و سازگاری با کم آبی انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به توسعه کشت نشایی و تغییر فصل کاشت ، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، توسعه کشت گلخانه‌ای و… شاره داشت.

کرمانی تصریح کرد: از جمله اقدامات اضطراری انجام شده می‌توان به پرداخت خسارت به کشاورزان اشاره کرد که در شرق اصفهان تاکنون حدود ۱۱۰ میلیارد تومان پرداخت به کشاورزان انجام شد و در حال برنامه‌ریزی برای پیگیری سایر موارد هم هستیم که در این زمینه آبرسانی سیار و استمهال تسهیلات نیز شکل گرفت.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: توسعه بیمه از مهم‌ترین رویکردها برای جبران خسارات است و به صورت گسترده اطلاع‌رسانی در بین کشاورزان انجام شد.

کاهش سطح کشت در استان اصفهان دور از انتظار نیست

اصغر رستمی نیز در این جلسه عنوان کرد: کاهش سطح کشت با توجه به شرایط موجود خارج از انتظار نیست و بذر گندم و جو را به صورت فرآوری شده و لیبل زده شده آماده داریم تا مورد استفاده قرار گیرد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: ضروری است کشت دیم در مناطق غربی استان با توجه به وضعیت آبی و بارندگی‌ها انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: آبرسانی سیار به باغات با قدرت انجام شده است و جلسات لازم برای ایجاد هماهنگی لازم شکل گرفت، تقسیم بندی اعتبارات بر اساس ظرفیت‌های شهرستانی شکل گرفت، ارائه آموزش‌های لازم جهت مالچ‌پاشی، خرید لوله‌های پلی اتیلن و …انجام شد.

رستمی تصریح کرد: باغات تحت تنش آبی از راههای مختلف مورد حمایت قرار گرفتند، انجام آبرسانی با تانکر شکل گرفت، لایروبی قنوات در برخی مناطق انجام شد و و از مالچ در آبرسانی باغات استفاده شد.

انتهای پیام/ فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.