سرویس: دین و اندیشه 08:45 - یکشنبه 14 شهریور 1400

انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق با رویکرد اخلاق دانش و حرفه های جدید

سردبیر فصلنامه علمی ترویجی اخلاق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شماره 62 پیاپی فصلنامه علمی ترویجی اخلاق منتشر و در دسترس عموم علاقه مندان قرار گرفته است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از  روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین اصغر هادی اظهار داشت: گستردگی دانش بشر، پیچیدگی هرچه بیشتر تمدنها و رشد روزافزون دانشهای جدید بر هیچ آگاه صاحب‌خردی پوشیده نیست؛ به‌گونه‌ای که امروزه کسی نمی‌تواند ادعا کند که در همۀ علوم و فنون روز تخصص دارد.

وی با بیان این که از آغاز زندگی بشر و شکل‌گیری تمدنها و دانش های گوناگون، هیچ دانشی از اصول اخلاق بی نیاز نبوده است، افزود: اخلاق، هر دانشی را در مسیر درست دستیابی به اهداف جامعه، موجودات دیگر و طبیعت قرار داده و غایت خلقت انسان و قرب الهی را در فراروی آن مسیر ترسیم می‌کند و بدیهی است که دانش های جدید با این گوناگونی و ژرفا، مانند دانش های پیشین به دانش اخلاق نیازمندند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: تعامل دانش اخلاق با دیگر علوم و فنون در گذشته و محدود بودن این علوم، موجب می‌شد عالم اخلاقی بتواند همۀ این علوم را با نگاه اخلاقی بنگرد و متخصصان علوم دیگر را در مسیر اخلاقی تخصص خود قرار دهد.

وی افزود: امروزه به‌دلیل گستردگی دانش ها، دانشمند اخلاقی قادر نیست با نگاه اخلاقی خود به همۀ دانش های امروزی بپردازد، بلکه دانش اخلاق نیز باید در مواجهه با دیگر علوم، تخصصی شود و هر دانشمند اخلاقی تنها به بخشی از علوم هم‌جوار بپردازد؛ برای مثال، متخصص اخلاق پزشکی نمی‌تواند یا برایش بسیار دشوار است که در علوم دیگری مانند: اخلاق مدیریت، اخلاق سیاست‌مداران، اخلاق کسب‌وکار، اخلاق خانواده و… نیز تخصص داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی عنوان داشت: در این شماره، مقالاتی را مطالعه می کنید که شماری از آن‌ها به اخلاق دانش و حرفه های جدید اشاره دارند؛ مانند: مقاله های «فرآیند شکل‌گیری رفتار غیراخلاقی در کسب‌وکار؛ مطالعه موردی بر مبنای نظریۀ داده‌بنیاد در بازار اصفهان»، «درآمدی بر مبانی رابطۀ حقوق و اخلاق در سنجۀ منطق فازی؛ تعامل یا تعارض»، «مؤلفه‌های اخلاق حرفه ای در معماری سنتی از منظر استادکار بهرام الیکی» و «راهکارهای ایجاد استحکام در خانواده از چشم‌انداز آموزههای اخلاقی- اسلامی و روان‌شناسی».

وی در پایان گفت: در هریک از این مقاله‌ها، نویسندگان کوشیده‌اند نمایی تخصصی از اخلاق را فراروی فرهیختگان و مخاطبان فصلنامه اخلاق قرار دهند.

علاقه مندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.