سرویس: رپورتاژ آگهی 10:07 - جمعه 12 شهریور 1400

مشخصات انواع نهال گردوی محبوب در سال 1400

به نقل از خبرآنلاین: مثل هر درخت مثمر دیگری، نهال گردو نیز انواع مختلف داشته و نژادهای گوناگونی دارد. به طور معمول برترین نژاد درختان گردو متعلق به کشورهای ایران، ترکیه، اوکراین و آمریکاست. نهال گردو؛ ارزش اقتصادی بالایی دارد؛ چراکه هم میوه مغذی و با ارزش بالایی از جهت اقتصادی تولید می‌کند و هم […]

به نقل از خبرآنلاین: مثل هر درخت مثمر دیگری، نهال گردو نیز انواع مختلف داشته و نژادهای گوناگونی دارد. به طور معمول برترین نژاد درختان گردو متعلق به کشورهای ایران، ترکیه، اوکراین و آمریکاست. نهال گردو؛ ارزش اقتصادی بالایی دارد؛ چراکه هم میوه مغذی و با ارزش بالایی از جهت اقتصادی تولید می‌کند و هم چوب آن نیز بسیار ارزشمند است.

انواع نهال گردو:

برخی از ارقام درختان گردو از سال دوم به بار می‌نشینند و تا 5 یا 6 سالگی به میزان قابل‌توجهی بارآور می‌شوند. نهال گردو در شرایط آب و هوایی بین 10- تا 38 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کنند، البته به سرما و وزش بادهای خیلی سرد حساس هستند. قیمت نهال گردو با توجه به اقتصادی بودن آن می تواند انتخاب خوبی جهت سرمایه گذاری باشد.

ممکن است شما هم این جمله را شنیده باشید که: سودی که توی خرید نهال گردو هست، تو خرید خونه فرمانیه نیست ! این جمله از اهمیت خرید نهال گردو ما را آگاه می سازد. در ادامه با چند نوع از درختان و نهال‌های گردو آشنا می‌شویم.

نهال گردو ژنوتیپ برتر گلد نهال:

نهال گردو ژنوتیپ برتر، با اصلاحات ژنتیکی به نوعی اصلاح نژاد شده است و به همین دلیل بازار خوبی نیز پیدا کرده است. این گونه مناسب مناطق معتدل تا گرمسیر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر در مناطق سردسیر قرار دارید از گونه‌های چندلر، فرنور، خوشه‌ای استفاده کنید و اگر در مناطق معتدل یا نسبتاً گرمسیر هستید نهال گردو ژنوتیپ را برای کاشت انتخاب کنید.

این گردوی ژنوتیپ گلد نهال چون شاخه و برگ‌های زیادی دارد، توصیه می‌شود فاصله کاشت مناسب را رعایت کرده و هنگام کاشت، بیش از دیگر گونه‌ها فاصله‌گذاری شود. پوست این گردو نسبتاً نازک ولی کاغذی نیست و مغز آن قهوه‌ای روشن است.

نهال گردو خوشه‌ای:

نهال گردو خوشه ‌ای، معمولاً به صورت جانبی یا انتهای شاخه‌ها به شکل خوشه‌ای میوه می‌دهد؛ به طوری که شاید در هر خوشه حدود 10 تا 25 عدد گردو وجود داشته باشد. انواع درخت گردو خوشه‌ای ایرانی، ترکیه‌، فرانسه، چندلر، اسرائیلی و پا کوتاه وجود دارد که عموماً باردهی خوبی داشته و میوه آن از کیفیت خوبی برخوردار است.

نهال‌های گردوی خوشه‌ای زود بازده و پربار هستند و مقاومت خوبی در برابر سرما دارند. در هر هکتار بین 6 تا 7 تن در سال محصول می‎‌دهند. دمای بالاتر از 38 درجه برای این نوع مضر بوده و باعث سوختگی برگ‌ها و کوچک شدن میوه‌ها می‌شود. این گونه مناسب کاشت تا ارتفاع 1200 متر از سطح دریا است. نهال گردو خوشه‌ای، پا کوتاه بوده و بعد از 3 یا 4 سال به بار می‌نشیند. این گونه نسبت به سایر گونه‌ها، به کم‌آبی مقاوم‌تر است.

نهال گردو چندلر:

خاستگاه نهال گردو چندلر، کشور آمریکاست و این گونه در سراسر جهان شناخته شده و معروف است. این درخت گردو، با قد نیمه متوسط خود دارای میوه‌های درشت و سفید رنگ و پوست نیمه‌کاغذی بوده و مناسب کاشت تا ارتفاع 1500  از سطح دریا است. این گونه نسبت به سرمای شدید زمستان حساس بوده، ولی نسبت به سرمای دیر هنگام بهار مقاوم است.

چندلر، گونه‌ای دیرگل محسوب می‌شود و مناسب مناطق تقریباً سرد تا معتدل است، اما پربار است و در هکتار حدوداً 7 تن محصول می‌دهد. گرده افشان گردو چندلر، گونه‌های فرنور و فرانکت هستند.

نهال گردو فرنور:

نهال گردو فرنور، بومی فرانسه است و تا ارتفاع 1500 تا 2400 متر از سطح دریا قابل کاشت بوده و بازده خوبی خواهد داشت. مقاومت خوبی نسبت به سرما دراد و از گونۀ دیرگل و مقاوم به سرمای بهاره است. این گونه پایه کوتاه، زود بازده بوده و میوه آن دارای پوست نسبتاً کاغذی بوده و سفید رنگ است.

گرده افشان نهال گردوی فرنور، گونه‌های فرانکت یا لارا هستند. عمر مفید درخت حداقل 80 سال است و حدوداً هر سال 5 تن در هکتار محصول می‌دهد. در مناطق کوهستانی و سردسیر به خوبی مقاومت کرده و رشد می‌کند.

نهال گردو تویسرکان :

گردوی تویسرکان، از انواع مرغوب بوده و از ارزش بالایی از جهت کیفیت و صرفه اقتصادی برخوردار است. این گونه در برابر سرما و کم آبی مقاومت خوبی نشان می‌دهد و در آب و هوای کوهستانی تویسرکان به خوبی رشد می‌کند.

این درخت گردو، در برابر سرمای زمستانه و بهاره مقاوم است و از سال 5 تا 7 به بار می‌نشیند. مغز این درخت گردو سفید و چرب بوده و بسیار پرخاصیت است و پوسته چوبی سخت دارد. این نهال تا 30 متر رشد می‌کند و درخت 10 ساله این گونه، سالانه تا 100 کیلو گردو می‌دهد.

نهال گردو پدرو:

این نوع نهال گردو؛ به سرمای بهاره و سرمای سخت زمستان حساس بوده و مناسب مناطق سردسیر نیست. همچنین درختان کوچکی داشته و معمولاً تا 6 متر رشد کرده و نیاز سرمایی تا 700 ساعت دارد. این نهال در ارتفاع 700 تا 1500 متر از سطح دریا کاشت می‌شود و عملکرد مناسبی دارد. از سال اول کشت به بار می‌نشیند و مغز آن قهوه‌ای روشن است.

نتیجه گیری و جمع بندی در مورد نهال های گردو:

با بررسی انواع نهال گردو، و بیان ویژگی‌های هر یک شما می‌توانید با انتخاب نهال مورد نظر خود که مناسب شرایط اقلیمی و همچنین مطابق انتظارات شما است، به راحتی برای خرید اقدام کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما در سایت نهالستان گلد نهال تماس مراجعه و اقدام به خرید نهال گردوی موردنظر نمایید و یا با شماره تماس (09144812739) ارتباط بر قرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.