اصفهان شرق

کربلا در کربلا می‌ماند اگر «زینب(س)» نبود/نقش رسانه‌ای بانوی اسوه و مقاومت در عاشورا

کدخبر: 211918
1400/05/30 در ساعت 09:30

در طول تاریخ ایران و جهان، انقلاب‌ها و جنگ‌های بی‌شماری به وقوع پیوسته است که در اکثر آن‌ها حق مقابل باطل قرار گرفته و هر کدام قهرمانان و فداکارانی داشته است؛ با گذشت زمان این قهرمانان از اذهان پاک شده‌اند اما در مقابل پس از گذشت هزاران سال واقعه‌ای مثل عاشورا همچنان ماندگار است.

بدون شک هر واقعه و نهضتی برای ماندگاری خود نیازمند یک رسانه است و به بیان واضح‌تر هر نهضت ۲ رسالت «خون» و «پیام» را به همراه دارد؛ در مسیر پر فراز و نشیب واقعه کربلا، رسالت پیام به دوش عقیله بنی‌هاشم(س) بود و در همین راستا دکتر علی شریعتی در کتاب« حسین وارث آدم» خود بیان می‌کند:

اگر یک خون پیام نداشته باشد، در تاریخ گنگ می‌ماند و اگر یک خون پیام خویش را به همه نسل‌ها نسپارد، جلاد، شهید را در حصار یک عصر و یک زمان محبوس کرده است.

پس از رسالت ثارالله،‌ رسالت عظیم حرکت خونین عاشورا را خواهرش زینب (س) به دوش می‌کشد؛ رسالتی که هیچ کس جز خودش توان قبول آن را نداشت و در ادامه این مسیر پس از تحمل سختی‌های زیاد توانست با زبان خویش کاخ یزید را به لرزه در آورد و ماهیت اصلی دشمنان را نمایان کند.

در شرایط فعلی جامعه نیز خانواده‌ها نیاز است که خانواده‌ها در تربیت دختران تجدید نظر نمایند تا آن‌ها را در سطح مسؤولیت قرار دهند و در این مسیر بهترین الگو برای آن‌ها حضرت زینب (س) می باشد.

با توجه به اهمیت نقش حضرت زینب(س) در واقعه سیاسی عاشورا به سراغ ۲ تن از کارشناسان مذهبی-فرهنگی رفته‌ایم تا کمی بیش‌تر با نقش حضرت زینب در عاشورا آشنا شویم.

نقش حضرت زینب(س) نقش رسانه‌ای بود

امیرحسین بانکی‌پور در خصوص نقش حضرت زینب(س) در کربلا اظهار داشت: نقش حضرت زینب(س) در واقعا کربلا عمدتا نقش رسانه‌ای بود و ایشان باعث جلوگیری از تحریف روایت عاشورا شدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث‌های رسانه‌ای جنگ، جنگ روایت‌ها است و دشمنان در حال ساخت روایتی از امام حسین(ع) بودند که ایشان را یک شخص خارجی که از دین خروج کرده نشان دهند اما روایتی که حضرت زینب(س) دنبال آن بودند روایت واقعی عاشورا بود که امام(ع) فرزند پیامبر هستند و برای اعتلای دین پیامبر و امر به معروف قیام کرده‌اند.

وی تأکید کرد: حضرت زینب(س) در شام، جایی که فضای رسانه‌ای بر علیه‌شان بود به خوبی نقش‌شان را ایفا کردند و باعث شدند یزید به تنبه بیفتد و شروع به انکار کردن کند و این مورد خود غلبه رسانه‌ای را نشان می‌دهد.

دختران امروز باید نقش زینب(س) را ایفا کنند

بانکی‌پور با اشاره به الگو بودن حضرت زینب(س) در جامعه فعلی توضیح داد: امروزه و در شرایط فعلی نیز به چنین نقش رسانه‌ای نیاز داریم و باید دخترانمان در روایتگری اتفاقات مثبتی که در جامعه در حال رخ دادن است نقش زینبی ایفا کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشمنان در حال روایت‌سازی هستند و طبق همین مورد رهبر معظم انقلاب در انتهای مراسم تنفیذ تذکری دادند که با اینکه ارتباطی به مراسم تنفیذ نداشت اما نکته حیاتی بود و ایشان فرمودند هزینه‌ای که دشمنان برای تبلیغات می‌دهند به مراتب بیش‌تر از بحث‌های اقتصادی و امنیتی است.

وی تأکید کرد: این هشدار رهبری این پیام را به جامعه جوان انقلابی منتقل می‌کند که به رسانه بیایند و سعی کنند روایت‌سازی‌های صحیح داشته باشند.

بانکی‌پور بیان داشت: در شرایط فعلی بخشی از جوانان انقلابی که به رسانه آمدند بدون اینکه خود متوجه باشند روایت‌های دشمنان از حوادث را تبلیغ می‌کنند و نمونه آن در طرح صیانت در فضای مجازی و جمعیت در مجلس اتفاق افتاد و شاهد بودیم بچه‌هّای انقلابی بدون اینکه متوجه باشند همان روایت دشمن را نقل می‌کنند و در همین راستا رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که برخی رسانه‌های داخلی با دشمن همراهی می‌کنند و برخی دیگر ضعیف عمل می‌کنند.

روایت اول از حادثه، روایت قالب است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص «جنگ روایت‌ها» عنوان کرد: در جنگ روایت‌ها هر شخصی که روایت اول را ساخت همان روایت تصویب می‌شود و کار حضرت زینب(س) هم این بود که روایت اول را بسازند و نگذارند دشمنان روایت‌سازی را شروع کنند.

وی گفت: بچه‌های خودی و انقلابی گاهی دچار اشتباه می‌شوند و روایت دشمن را بیان می‌کنند و افرادی هم که روایت صحیح را بیان می‌کنند دیر وارد صحنه می‌شوند و زمانی که روایت دشمن تثبیت می‌شود به دنبال انتقال روایت صحیح هسند در صورتی که روایتی که اول مطرح شده ماندگار می‌شود.

بانکی‌پور در پایان تصریح کرد: باید این درس را از حضرت زینب(س) بگیریم و به دنبال این باشیم که روایت صحیح و سریع از وقایع را بسازیم؛ در شرایط فعلی و با شروع دولت جدید، شهرداری‌ّها، قوه فضائیه و قوانین مجلس انقلاب این نکته ی مهم است و دشمن وقت خود را صرف این می‌کند که هر سه قوه، شهرداری‌ها و رهبری را با روایت‌های غلط خود بزند.

سیاست ما عین دیانت ما است

حجت‌الاسلام میثم ریاحی نیز در خصوص نقش حضرت زینب(س) اظهار داشت: اگر چه از عصر عاشورا حضرت زینب(س)، امام سجاد(ع) و دیگر بانوان حرم به اسارت کشیده می‌شوند و دشمن فکر می‌کند آن‌ها را اسیر کرده است اما با سیاست‌های روز و استفاده از سیاست‌های معنوی، همان سیاستی که شعار می‌دهیم عین دیانت‌‌‌مان است از این فرصت‌ها و وجهه اجتماعی خودشان برای ترویج فرهنگ امام حسین(ع) در جامعه استفاده کردند.

دبیر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان اصفهان ادامه داد: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که یا مردم را به‌واسطه سیاست از دین زده می‌کنند و یا به‌واسطه دین از سیاست زده می‌کنند در حالی که سیاست‌ حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) جذب حدأکثری، دفع حدأقلی و استفاده از فرهنگ اجتماعی بوده است.

وی تأکید کرد: در بعد از عاشورا کار و برنامه اصلی حضرت زینب(س) بسیار هوشمندانه و مطابق با سیاست‌های دینی و فرهنگی ائمه پیامبرگونه شروع شد؛ به طوری که ایشان در شام تمام دشمنان که مردم را فریب داده بودند رسوا کردند و پس از آن در خفقانی که در مدینه ایجاد شده بود، سیستم حضرت سیدالشهدا(ع) و روضه‌ها را پیاده کردند و از ادامه کار سیدالشهدا(ع) در عاشورا دست نکشیدند.

ریاحی تصریح کرد: آنچه مهم است این است که افراد بتوانند با فرهنگ دینی و اجتماعی، سیاست‌های اهل بیت و ائمه را در جامعه ترویج دهند؛ این ترویج فرهنگ، آداب و رفتار اجتماعی و معنوی سیاستی می‌شود که ائمه از آن صحبت کردند و در کارهایشان از آن بهره‌مند شدند.

دبیر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان اصفهان بیان داشت: شاهدیم امام سجاد(ع) که در خفقانی قرار داشتند به بهانه‌های مختلف مباحث کربلا را پیش می‌کشیدند و یا حضرت زینب(س) به بهانه‌های مختلف ماجرا و وقایع کربلا را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف پیش می‌کشیدند و این سیاست ایشان بود.

تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها باعث ترویج فرهنگ عاشورا شد

وی توضیح داد: اگر می‌گویند «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» عین سیاست، دیانت، فرهنگ و معنویت است و حضرت زینب(س) از فرصت‌ها و موقعیت‌ها بهره‌مند شدند و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها باعث شد فرهنگ عاشورا ترویج پیدا کند و در جامعه ماندگار شود.

ریاحی یادآور شد: این ماندگاری و ترویج و گسترش فرهنگ عاشورا سیاست‌های واقعی بود که حضرت زینب(س) با استفاده از زمان و مکان مناسب پس از عاشورا از آن بهره‌مند شدند.

دبیر انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در استان اصفهان در پایان اظهار کرد: امیدواریم سیاست‌مداران امروز جامعه مانند رهبر معظم انقلاب که با شجاعت، دلیری و بصیرت در این مسیر قدم گذاشته‌اند و همچون ائمه اطهار(ع) این سیاست را پیاده سازی کردند،  از این فرهنگ استفاده کنند و در زمان و مکان مناسب معرفت و دیانت را در جامعه ترویج دهند و بر اساس فرهنگ دینی و اجتماعی عاشورا همه موارد را پیش ببرند نه اینکه به ظاهر حرفی را بزنند و در باطن کار دیگری کنند زیرا نام این کار سیاسی‌کاری است و این مشکل عمده جامعه ما است.

با توجه به نقش حضرت زینب(س) متوجه می‌شویم که در شرایطی همچون روز عاشورا رسالت پیام ایشان حتی دشوارتر از رسالت خون امام حسین(ع) بوده است؛ زینب (س) به آینده خون برادرش مطمئن است و در این مسیر هرگز از دشمن نترسید و در مقابل آ‌ن‌ها خود را ذلیل نکرد بلکه جسورانه و شجاعانه برخورد می‌کند.

اگر حضرت زینب(س) نبودند چه بسا با توجه به شرایط کربلا امام سجاد(ع) به شهادت رسیده بودند،‌رشته امامت قطع شده بود، خون شهدا پایمال شده بود و روایت یزید و ابن زیاد از عاشورا به جهان منتقل می‌شد اما عقیله بنی هاشم(س) اثبات کردند که مسؤولیت جهادی تنها منحصر به مردان نیست، بلکه سهم زنان هم در آن عظیم است.