سرویس: رپورتاژ آگهی 09:44 - سه شنبه 19 مرداد 1400

چرا اصفهان نصف جهان نامیده می‌شود؟

از گذشته تا کنون شهر اصفهان در میان مردم داخل و خارج کشور به عنوان نصف جهان شناخته می‌شد که دلایل بسیاری برای دادن لقب نصف جهان به این شهر وجود دارد. شهر اصفهان به خاطر آثار تاریخی، باستانی، وجود صنایع دستی قدیمی، بناهای تاریخی با معماری‌های بی نظیر و… در میان مردم شهرت بسیاری […]

از گذشته تا کنون شهر اصفهان در میان مردم داخل و خارج کشور به عنوان نصف جهان شناخته می‌شد که دلایل بسیاری برای دادن لقب نصف جهان به این شهر وجود دارد.

شهر اصفهان به خاطر آثار تاریخی، باستانی، وجود صنایع دستی قدیمی، بناهای تاریخی با معماری‌های بی نظیر و… در میان مردم شهرت بسیاری پیدا کرده‌است و هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

 

برخی از آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان به دوره هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد که نمونه‌ای از آن وجود تپه های باستانی مانند تپه سیلک گوزات است که نشان از قدمت این شهر دارد. این تپه که از گل رس و سفال ساخته شده در گذشته جایگاه عبادت بوده‌است. در سال 1310 با کاوش‌های صورت گرفته، چند اسکلت انسان و ظروف قدیمی در آن جا پیدا شده‌که نشان‌دهنده زندگی انسان‌ها در هزاران سال پیش در این منطقه بوده است. اکنون اشیا پیدا شده را به یادگار در موزه لوور فرانسه، موزه ملی ایران، موزه باغ فین نگه داری می‌کنند.

اصفهان علاوه بر داشتن قدمت تاریخی و آثار باستای سوغاتی‌های متنوع و بسیار خوشمزه ای دارد که اگر به آن جا سفر کردید حتما سوغات اصفهان را تهیه کنید.

چرا اصفهان به نصف جهان مشهور شد؟

همانطور که گفتیم اصفهان دوره های تاریخی و حکومتی بسیاری را به خود دیده است و هر کدام از آن‌ها آثاری را در جای جای شهر به یادگار گذاشته اند. دیدن بناهای تاریخی، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری این شهر باعث شده تا افراد بسیاری حتی در خارج از کشور آرزوی رفتن به آن‌جا را داشته باشند.

همچنین برخی از آثار تاریخی این شهر مانند میدان نقش جهان و مسجد امام به به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند.

اصفهان | Isfahan | ایلیا گشت | آب و هوا در اصفهان | صنایع بزرگ اصفهان |

میدان نقش جهان از قدیمی ترین میدان‌های اصفهان به شمار می‌رود و اطراف آن بناهایی تاریخی مربوط به دوره صفوی ازجمله، کاخ عالی قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله قرار دارد که در هر کدام از آن ها معماری های بی نظیر ایرانی نمایان است و دیدن هیچ یک از آن ها را نباید از دست داد. همچنین در اطراف این میدان حجره هایی وجود دارد که در آن‌ها صنایع دستی و سوغات اصفهان به فروش می‌رسد.

میدان نقش جهان در گذشته محل برگزاری آیین ها، جشن‌ها و بازی چوگان بوده است و امروزه مراسم‌های ملی، مذهبی و نماز جمعه را در آن برگزار می‌کنند.

در ادامه به چند نمونه از آثار تاریخی، فرهنگی اصفهان اشاره خواهیم کرد.

مساجد تاريخي اصفهان

در اصفهان مساجد متعدد و زیبایی ساخته شده است که هر مسافر و گردشگری را مجذوب زیبایی‌های خود می‌کند. ازجمله این مساجد می‌توان به مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد که با معماری بی نظیری ساخته شده است.

از دیگر مساجد مهم می‌توان مسجد جامع اصفهان، مسجد امام، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع زواره، مساجد حکیم و … را نام برد که شاهکار معماری ایرانی نقش بی بدیلی در زیبایی آن‌ها دارد.

مسجد حکیم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آتشكده‌ها و كليساها

در اصفهان به خاطر وجود ادیان مختلف آتش کده‌ها و کلیساهای متعددی وجود دارد که هم اکنون به آثاری باستانی تبدیل شده و از جاذبه‌های تاریخی این شهر به حساب می آیند. کلیسای هاکوب اولین کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان و کلیسای سن سور مشهور به کلیسای وانک از مشهور ترین کلیساهای جلفا به شمار می‌رود.

آتش گاه کوه سنگی و آتشکده باستانی نیاسر نیز از قدیمی ترین آثار اصفهان هستند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

كاخ‌هاي تاريخي

کاخ های تاریخی بی مانندی در شهر اصفهان قرار دارد که معماری زیبای آن‌ها را در هیچ کجای دیگر نمی‌توان دید. از جمله این کاخ‌ها می‌توان کاخ چهل ستون را نام برد که اصفهان را به خاطر این کاخ بی نهایت زیبا نصف جهان می‌دانند. در ساخت کاخ عالی قاپو و عمارت تاریخی هشت بهشت نیز از طرح های معماری های منحصر به فردی بهره گرفته شده است.

کاخ چهلستون اصفهان (پلان کاخ، علت نامگذاری، نقاشی تالارها)- آسان گردش

باغ‌هاي تاريخي

اصفهان علاوه بر آثار تاریخی، آثار طبیعی و باغ های با شکوهی دارد که افراد زیادی برای دیدن آن‌ها به این شهر سفر می‌کنند و چند نمونه از آن ها می‌توان به باغ فین و چهار باغ اشاره کرد که از نظر باغ آرایی از زیبایی های بی نظیر این شهر به حساب می آیند.

از دیگر اماکن و جاذبه‌های این شهر می‌توان به سه و سه پل، پل خواجو، وجود مناره هایی قدیمی با معماری هایی منحصر به فرد، خانه های تاریخی و جاذبه های طبیعی اشاره کرد که هر کدام به نوبه خود نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

در سفر به اصفهان درکنار بازدید از تمام این اماکن زیبا و جاذبه‌های گردشگری از سوغات اصفهان نیز غافل نشوید و طعم بی نظیرگز، پولکی، برشتوک وشیرینی کرکی را بچشید تا همیشه در زیر زبانتان باقی بماند و خاطرات اصفهان را برای شما تداعی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.