سرویس: رپورتاژ آگهی 08:23 - پنجشنبه 08 مهر 1400

نحوه نگهداری از خودرو به کمک نکات فنی

یکی از مسائل بسیار مهم برای مالکان خودرو، نحوۀ نگهداری از آن می باشد و این موضوع برای افرادی که خودروی جدیدی خریداری کرده اند دارای اهمیت بالاتری می باشد. زیرا تجربۀ کافی در رانندگی و نحوه نگهداری از خودرو را ندارند و حتی از تعمیر خودرو اطلاعات درستی ندارند و امکان دارد دچار یک […]

یکی از مسائل بسیار مهم برای مالکان خودرو، نحوۀ نگهداری از آن می باشد و این موضوع برای افرادی که خودروی جدیدی خریداری کرده اند دارای اهمیت بالاتری می باشد. زیرا تجربۀ کافی در رانندگی و نحوه نگهداری از خودرو را ندارند و حتی از تعمیر خودرو اطلاعات درستی ندارند و امکان دارد دچار یک سری مشکلات شوند. با ما همراه باشید تا یک سری نکات ایمنی در حفظ و نگهداری خودرو برای شما بیان کنیم که موجب افزایش عمر خودرو و قطعات داخل آن می شود. همچنین نگهداری مناسب از خودرو شما باعث کاهش تصادفات رانندگی می شود که بر اثر نقص فنی در خودروها روی می دهد.

  • نگهداری از خودرو به روش درست

همانطور که می دانید اگر از هر وسیله ای به درستی استفاده نکنید پس از گذشت زمان دچار آسیب و خرابی می شود و خودرو هم جزو این موارد می باشد. مثلاً اگر یک خودروی بسیار با کیفیت خریداری کنید ولی از آن به خوبی نگهداری نکنید، حتماً بعد از مدتی دچار مشکل خواهد شد و یا خراب می شود. نگهداری درست ازخودرو از مهم ترین مسائل در بین افراد تعمیر کار و ماشین و تولید کنندگان و افراد راننده می باشد. تمام خودروها از تعداد بسیار زیادی قطعه ساخته شده اند که هر کدام وظایف مخصوص به خود را دارند و حتی نحوۀ نگهداری از آن ها هم متفاوت می باشد که اگر رعایت نشود به سرنشینان و خودرو صدماتی وارد می کند.

 

نکات بسیار مهم برای داشتن یک خودروی سالم

اگر از خودروی خود به شکل صحیحی استفاده کنید قطعاً طول عمر بالایی خواهد داشت و اگر استفادۀ نامناسبی از آن داشته باشید و یا به موقع ،بعضی از موارد آن را تعویض نکنید. مانند لاستیک و فیلتر، روغن و دیگر موارد ،قطعاً صدمات بسیاری خواهند خورد.

لاستیک

لاستیک جزو قسمت های بسیار مهم یک خودرو می باشد. در صورت توجه نداشتن به سلامت لاستیک و یا ب اهمیتی به تعویض آن، قطعاً به مشکل خواهد خورد. باد لاستیک، آج لاستیک، بالانس لاستیک و اندازه استاندارد آن باید تنظیم باشد و در صورت توجه نکردن به هر یک از این موارد باعث افزایش مصرف سوخت خودرو و یا عدم تعادل خودرو در سرعت بالا و لرزش خودرو و خشکی خودرو در موانع سر راه می شود که قطعات دیگر هم دچار آسیب می کند.

روغن خودرو

در خودرو برای هر قسمتش از یک روغن مخصوص آن قطعه استفاده می شود به طور مثال: روغن موتور، روغن ترمز، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک و غیره. که لازم است در زمان مناسب تعویض آن صورت گیرد. در صورت تعویض نکردن آن موجب خرابی قطعات موتور و ترمز و گیربکس و هر قسمت دیگری می شود و هم چنین باعث خورده شدن و شکستگی دنده هم می شود که هزینه های بالایی را به بار می آورد.

رنگ خودرو

سعی کنید خودرویتان را همیشه در سایه و یا از یک روکش پارچه ای بر روی آن استفاده نمائید .زیرا آفتاب مستقیم و گرد و غبار و باران باعث آسیب و فرسوده شدن رنگ و آفتاب سوختگی آن می شود. مخصوصاً در شهرهای بزرگ، احتمال بارش باران اسیدی وجود دارد که با گذشت زمان باعث صدمه به خودرو می شود.

بو و رنگ دود از اگزوز

رنگ دودی که از اگزوز خودرو خارج می شود نشان دهندۀ پیامی از نحوۀ کارکرد موتور می باشد. مثلاً دود سفید با بخار، نشان دهندۀ خرابی واشر سر سیلندر است که معمولاً آب روغن قاطی کرده است. دود آبی نشان دهندۀ روغن سوزی آن است. دود خاکستری نشان دهندۀ ورود آب به داخل محفظه احتراق می باشد و دود سیاه هم نشان دهندۀ ترکیب نادرست سوخت و هوا است و یا ایراد در سنسور اکسیژن است.

نشت کردن مایعات خودرو

از عوامل مهم در نگهداری درست از خودرو که بسیار قابل اهمیت می باشد توجه نمودن به نشت مایعات از خودرو است که این مایعات امکان دارد بنزین ، روغن ، و یا حتی آب باشد که نشان دهندۀ مشکلات در خودرو می باشد. اگر ترمز خودرو دچار مشکل شود به معنای نشت روغن در رینگ و سیستم تعلیق آن است و یا نشت روغن در قسمت محفظه و پمپ روغن هیدرولیک ، نشت بنزین و سوخت به اطراف باک و یا نشت آب از رادیاتور که با مشاهده این مسایل حتماً خودرو را نزد تعمیرکار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.