سرویس: اجتماعی 17:27 - پنجشنبه 27 خرداد 1400

روایت نماینده مردم اصفهان در مجلس از خیانت ۲۰ ساله در مدیریت منابع آبی ‌فلات مرکزی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: همه طرح‌های انتقال آب از زاینده‌رود که منابع آن تعریف نشده است باید قطع شوند و هر وقت که آورد آن مشخص شد تخصیص آن انجام شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی طغیانی در جمع خبرنگاران در ارتباط با مشکلات آب در اصفهان اظهار داشت: مسئله‌ای که ما در سال 1400 وارث آن هستیم سوءمدیریت، بی‌تدبیری و شاید خیانت در یک دوره‌ای 20 ساله در بحث مدیریت منابع آبی در فلات مرکزی است و این جریان 20 ساله از آنجا شروع شد که تعادل مصرف و تخصیص‌های آب با عرضه و آورد در زاینده‌رود بهم خورد.

وی افزود: امروز در زاینده‌رود در وضعیت طبیعی اگر تمام طرح‌های مصوب موجود از جمله کوهرنگ3 و بهشت آباد هم اجرا شوند چیزی در حدود 600 میلیون مترمکعب کمبود آب وجود دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر آن انواع و اقسام پمپاژها، چاه،ها، برداشت‌ها، بندها و سدها روی سرشاخه‌ها اتفاق افتاده است، به عنوان مثال 1220 مورد بند، سد و آب بند در سرشاخه‌های زاینده‌رود در بالادست ایجاد کرده‌اند که سبب شده در سال گذشته که تمام سدهای کشور سرریز کرد، سد زاینده رود به نصف هم نرسد.

وی با بیان اینکه آبی که از تصفیه خانه باباشیخعلی می‌آید دیگر جوابگوی این جمعیت و شهر نیست، تصریح کرد: اگر 100 واحد آب اضافه از بالادست برای شرب آزاد کنیم 40 واحد آن به تصفیه خانه باباشیخعلی می‌رسد و این یعنی 60 واحد آن در طول مسیر برداشت می‌شود.

طغیانی در ارتباط با پروژه‌های متوقف شده در حوزه انتقال آب به زاینده‌رود گفت: قرار بود که آب از پروژه‌های کوهرنگ3 و بهشت آباد تأمین شود اما 20 سال است که این دو طرح اجرا نشده و از زاینده‌رود برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در موضوع زاینده‌رود نیازمند مصوبه، قانون و تصمیم‌گیری جدید نیستیم، عنوان کرد: همه طرح‌های انتقال آب از زاینده‌رود که منابع آن تعریف نشده باید قطع شود و هر وقت که آورد آن مشخص شد تخصیص آن انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید تمام تخصیص‌ها و برداشت‌ها از بالادست تا پایین دست دارای عدد و رقم و شفافیت باشد تا مشخص شود که هر بخش چه میزان آب مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: حاکمیت آب در این فلات مرکزی باید توسط ذی‌نفعان آن یعنی مردم باشد چراکه این وضعیت حاصل مدیریت دولت در فلات مرکزی است.

انتهای پیام/

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.