سرویس: سیاسی 13:41 - چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400

تا انتخابات 1400؛

ویژگی های رئیس‌جمهور مطلوب/ آنچه برای تحقق دولت اسلامی نیاز است

سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری که همزمان با ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و همچنین در برخی از نقاط انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار می شود یک فرصت محترم و غیرقابل تکرار برای مردم خصوصاً جریان مؤمن انقلابی برای افزایش کارآمدی نظام و حل مشکلات کشور خصوصاً در حوزه اقتصادی است.

به گزارش اصفهان شرق، محسن توکلی/ پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و ارائه تحلیل‌های گوناگون در مورد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری انتخابات 1400از صبح روز گذشته  رسماً فرآیند ثبت‌نام آن شروع شد اما موضوع مهمی که مدنظر بوده آن است که طی سال‌های اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همواره روی تشکیل دولت اسلامی به‌عنوان یک مرحله مهم و اساسی در فرایند شکل‌گیری تمدن اسلامی تأکید داشته و به‌تناسب مخاطب و زمانی مطالب را در این راستا  تبیین فرمودند بنابراین ضروری است که از این منظر شاخص‌های یک رئیس‌جمهور مطلوب و دولتی که بتواند فرایند تحقق زنجیره پنج‌گانه تمدن اسلامی را فراهم سازد بررسی کنیم.

انتخابات در ایران به‌عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی عامل بی‌بدیل و تعیین‌کننده‌تر تحکیم پشتوانه‌های مردمی نظام، کنترل‌کننده تهدیدات دشمنی دشمنان و تضمین‌کننده امنیت ملی و همچنین عوامل افزایش‌دهنده آبروی بین‌المللی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی تمامی مسئولان و کارگزاران برای اداره امور کشور از طریق انتخابات و بارأی مردم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم انتخاب می‌شود.

بنابراین برای مردم در هر یک از انتخابات ایران ازنظر کمیت میزان مشارکت مردم و هم ازنظر کیفیت ویژگی‌های منتخب و منتخبین مردم ارتباط مستقیم با میزان کارآمدی نظام پیشبرد امور و حل مشکلات کشور دارد هرچند تمامی انتخابات در ایران به دلیل ماهیت نظام و اصالت رأی مردم واجد اهمیت است لیکن انتخابات ۱۴۰۰ از اهمیت مضاعفی برخوردار است

این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که از یک‌سو نشانه‌های افول  قدرت آمریکا به‌عنوان محور نظام سلطه و دشمن اصلی انقلاب اسلامی بیش‌ازپیش آشکارشده و از سوی دیگر با تشدید فشارهای حداکثری و جنگ اقتصادی همچنین به دلیل بعضی از سوء مدیریت‌ها اعتماد مردم  به صداقت مسئولان و کارآمدی نظام دینی آسیب‌دیده است .

بنابراین سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری که همزمان با ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا و همچنین در برخی از نقاط انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار می شود یک فرصت محترم و غیرقابل تکرار برای مردم خصوصاً جریان مؤمن انقلابی برای افزایش کارآمدی نظام و حل مشکلات کشور خصوصاً در حوزه اقتصادی است.

ازاین‌رو تحت عنوان سلسله یادداشت‌هایی با کلیدواژه رئیس‌جمهور مطلوب به این موضوع خواهیم پرداخت و انتظارات رهبر انقلاب اسلامی در ایجاد دولت جوان حزب‌اللهی را برمی‌شماریم.

ملت مسلمان ایران با انقلاب اسلامی خویش قدم درراهی نهاد که هم‌اکنون 40سالگی خود را طی نموده و قدم در گام دوم گذاشته است چراکه هدف نهایی ملت ایران حاکم ساختن اسلام برجهان و تحقق بخشیدن به یک دنیای اسلامی است .

مقام معظم رهبری در چندین نوبت؛ فرایند تحقق نظام اسلامی را تبیین و ویژگی‌های هر مرحله را برشمردند ایشان در  مورد این فرآیند می‌فرمایند : فرایند تحقق و نظام اسلامی همین‌طور قدم‌به‌قدم به نتایج نهایی خود نزدیک می‌شود اما  تحقق آن‌یک فرآیند طولانی است

بااین‌وجود ویژگی‌هایی که یک رییس‌جمهور مطلوب و دولتی که زمینه‌ساز تشکیل دولت اسلامی را فراهم می‌سازد چه ویژگی‌هایی دارد؟

طی سالیان گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مناسبت‌های مختلف توصیه‌ها و رهنمودهای فراوانی را به دولت‌ها در حوزه‌های مختلف داشته‌اند  اما اگر دولتی که قرار است در  انتخابات پیش رو توسط مردم سرکار آید باید در تمامی حوزه‌ها توقعات و مطالبات رهبری از دولت را که همانا مطالبات واقعی مردم مسلمان از یک دولت اسلامی است را برآورده نماید و باید علاوه بر سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلان مصوب و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی این توصیه‌ها و رهنمودها را موردتوجه قرار داده و برای تحقق آن تلاش نمایند.

این رهنمودها و توصیه‌ها که درمجموع انتظارات و توقعات و مطالبات رهبری از دولت آینده را تشکیل می‌دهند می‌توان به‌صورت مختصر به آن اشاره کرد:

حوزه اقتصاد:

در حوزه اقتصاد دولت که قرار است بر سرکار آید اولاً پرهیز عمل مبتنی بر سواد شخصی و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس سیاست‌های مصوب که هدف تحقق عدالت اجتماعی باشد مدنظر قرار گیرد.

دولت باید مبارزه با مفاسد اقتصادی را جدی بگیرد برای مبارزه با فساد اقتصادی باید لباس مبارزه به تن کرد .

سیاست‌های کلی باید به آبادانی هرچه بیشتر روستاها و شهرها و روستاها و شهرها باشد در کنار برنامه‌های درازمدت برای مشکلات فعلی باید برنامه داشته باشد

دولت باید برای کاهش فاصله طبقاتی و پر کردن شکاف طبقاتی تلاش کنند باید جلوی استفاده‌های غیرمنطقی و ثروت ساز گرفته شود

دفاع از قشرهای مردم باید محروم باید محور اصلی تحرکات اقتصادی دولت باشد

دولت باید تمامی موانع و مشکلات بر سر راه تولید داخلی را رفع کنند و توسعه اقتصادی کشور بر اساس اولویت‌گذاری تنظیم شود .

باید گفت در حوزه اقتصاد دولت دانشگاه را به صنعت کشور متصل نماید و اقتصاد کشور نباید متکی به نفت باشد  و دولت جدید  باید اقتصاد ملت ایران را از نفت جدا کند و مسئولان دولتی مراقب رخنه‌های بی‌ضابطه باشند.

دولت برای جلوگیری از عدم پرداخت مالیات راهی پیدا کند و روی مسئله تقویت ارزش پول ملی تلاش کند وزشتی فقر را از چهره این کشور ثروتمند برطرف کند و  با جذب سودمند سرمایه‌های خارجی  به شکوفایی اقتصادی برسد

در موضوع اقتصادی سازندگی کشور تحت هیچ شرایطی نباید کند شود و  طولانی بودن زمان پروژه‌ها برای کشور خسارت‌بار است این زمان باید کوتاه شود .

صنعت پیش‌قراول توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد و دولت باید نوسازی صنعت کشور را جدی بگیرد و  سیاست‌های ثابت و ماندگار را جایگزین روزمرگی در کشاورزی کند.

خودکفایی در بخش کشاورزی و دامداری باید اساس توجه دولت باشد همان‌طور که در بسیاری از موارد در سال‌های گذشته خود غافل شد و در آخر باید گفت دولت باید ازلحاظ اقتصادی از سلطه قدرت خارج شود و توسعه اقتصادی کشور باید بر اساس اولویت‌گذاری تنظیم شود.

حوزه فرهنگ:

هدف دولت و مسئولان باید احیای ارزش‌های اسلامی و تحقق ارزش‌ها و اهداف الهی باشد.

هدف دولت باید تأمین سعادت مردم باشد و دولت در مقابل معنویات مردم مسئول است و تقویت ایمان مردم از اصلی‌ترین وظایف رئیس‌جمهور است.

دولت باید خاص مردم را در جهت فضایل اخلاقی هدایت کند و رابطه مسئولان و مردم باید بر پایه ایمان، عاطفه و اعتماد استوار گردد.

با تقویت ایمان تمام معادلات قدرت را به سود خود تغییر دهد و با دوری از آمار گرایی به بهانه واقع‌گرایی خطایی بزرگ است .

هدایت افکار عمومی نباید به دست افراد مفسد بیفتد و نباید اجازه داد عده‌ای با شعار آزادی بی‌بندوباری را ترویج کنند و مبارزه با اباحه‌گری را باید جدی گرفت.

حوزه سیاست خارجی:

همان‌طور که سیاست خارجی کشور ما بر اساس اصل عزت حکمت و مصلحت استواراست  دولت باید در مناسبات بین‌المللی مصالح نظام اسلامی را رعایت کند  و در کار سیاست خارجی مسئله تغییر بسیار مهم بداند.

و حیاتی است خطوط اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هرگز تغییر نیابد و جمهوری اسلامی باید در میدان‌های دیپلماتیک ابتکار  سیاسی نشان دهد .

بنای ما در روابط با دنیا تفاهم و همدلی است اما باید به دیپلماسی انقلابی همراه با حاکمیت عقل و منطق قائل باشیم.

دولت باید مقابل وقاحت‌های دولت‌های اروپایی باکمال قدرت عمل کند که متأسفانه در سال‌های اخیر این موضوع غفلت شد.

در میدان دیپلماسی هرگز نباید برای دشمنان اعتماد شود چراکه ما نباید بر سر استقلال کشورمان با هیچ کشوری معامله کنیم.

بزرگ‌ترین وظیفه ملت و دولت ما حمایت از مبارزات فلسطین است و  محیط سفارت باید محیط دین و اخلاق و معنویت باشد و سفیران باید در ظواهر زندگی‌شان اهل مراعات باشند

*عضو شورای سازمان بسیج اساتید استان اصفهان

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.