سرویس: اقتصادی 13:45 - سه شنبه 07 اردیبهشت 1400

گزارشی جالب از تولید تا صادرات؛

سهم ایران از تولید مواد معدنی در جهان

ایران از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در حوزه تولید انواع مواد معدنی گام‌های بسیار خوبی برداشته است.

به گزارش اصفهان شرق، ایران از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در حوزه تولید انواع مواد معدنی گام‌های بسیار خوبی برداشته است. همانطور که حتماً می‌دانید در گذشته بیشتر موادهای اولیه به جهت تولید مواد معدنی از دیگر کشورها وارد می‌شده است اما هم اکنون و با پیشرفت متخصصین و استفاده از تجهیزات باکیفیت، دیگر نیازی به واردات این‌گونه موادها نخواهد بود. از طرف دیگر وجود بسیاری از معادن موجود در ایران کار تولید یا استخراج مواد معدنی را فوق العاده راحت کرده است. https://www.tejarat-gram.ir/main-3

کدام کشور در حوزه تولید مواد معدنی پیشتاز است

همیشه زمانی که صحبت از اکتشافات معدنی می‌شود، ذهن‌ها به سمت کشور چین می‌رود چرا که این کشور در حوزه‌های مختلف سابقه‌ی طولانی استخراج از معادن و مواردی از این دست را دارد. در حال حاضر نیز از کشور چین بعنوان بزرگ‌ترین تولید کننده (در کنار مصرف‌کننده‌ترین و صادرکننده‌ترین) موادهای معدنی یاد می‌شود. طبق گزارشات رسیده به صورت سالیانه این کشور در حدود 1.4 میلیارد تن سوخت‌های فسیلی و همچنین آهن تولید و استخراج می‌کند. این عدد به غیر از موادهای غیرآهنی و دیگر فلزات تخمین زده شده است. ناگفته نماند که چین در هر سال حدوداً 200 میلیون زغال‌سنگ نیز تولید خواهد کرد که عدد قابل توجهی است. البته دقت کنید به دلیل آنکه کشور چین کوه‌های زیادی دارد، شاید استخراج چنین مواردی دور از ذهن هم نباشد، با این حال دست‌یابی به چنین امکاناتی و استفاده‌ی حداکثری از آن، نشان از مدیریت قوی و بسیار خوب متخصصین این کشور دارد.

از چین که بگذریم، کشورهای دیگری نیز بواسطه‌ی داشتن منابع معدنی بسیار، در رتبه‌های بعدی تولید انواع موادهای معدنی قرار دارند که از جمله می‌توان به کشور آمریکا اشاره کرد. این کشور به طور سالیانه در حدود 1 میلیارد مواد معدنی را از ذخائر خود استخراج می‌کند. پس از این کشور نیز، کشورهایی نظیر روسیه، اندوزی، برزیل و روسیه قرار دارند. همچنین گفتنی است که در کانادا وجود 532 سایت که منجر به استخراج بسیاری از موادهای معدنی خواهد شد قابل توجه خواهد بود.

سهم ایران از تولید مواد معدنی در ایران

کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی که برای آن متصور هستیم، دارای ذخائر بسیار مناسبی است که در کنار نفت‌خیز بودن، معادن بسیار زیادی نیز دارد. همچنین به طور سالیانه با کشف معادن جدید، تولیدات موادهای معدنی در کشورمان نیز افزایش می‌یابد. طبق گزارشات ارسالی، ذخائر معادن ایران در حدود 55 میلیارد تن است که از این مقدار 35 میلیارد آن قطعی به نظر می‌رسد. از طرف دیگر در سال جدید در حدود 1 میلیارد به ذخائر معدنی ایران افزوده شده است.

طبق آماری که در سال 2018 منتشر شده است، نام ایران نیز در بین کشورهایی که در حوزه‌ی تولید مواد معدنی نسبت به دیگر کشورها پیشتاز هستند، وجود دارد. تعداد کلی این کشورها در حدود 168 کشور است که نام ایران در اواخر این لیست به ثبت رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که در صورت استفاده درست از منابع و ذخائر کشور، می‌توان حرف‌های مهمی در این ارتباط داشت.

صادرات و واردات موادهای معدنی

همانطور که عرض شد، هر ساله بر میزان تولیدات مواد معدنی در ایران افزوده می‌شود و این موضوع ارتباطی مستقیمی با کشف منابع جدید دارد. گفتنی است که در جای جای ایران احتمال کشف منابع بهتری به جهت استخراج موادهای اولیه برای تولید موادهای معدنی وجود دارد که می‌توان امیدوار بود که از این لحاظ نیز گوی سبقت را از دیگر کشورها بربائیم. هر چند پیشی گرفتن از کشور چین با آن همه ذخایر عظیم کاری بس دشوار خواهد بود.

در بحث واردات مواد معدنی، ایران یکی از کم کارترین کشورهاست چرا که با توجه به ذخائر و امکانات ویژه‌ای که در اختیار دارد به خوبی می‌تواند در بخش تأمین نیازهای خود فعال باشد. اما بخش صادرات مواد معدنی به کشورهایی که نیاز مبرم به این‌گونه موادها دارند، در دستور کار دولت‌مردان ایران است و از این راه سود بسیار خوبی نیز بدست آمده است. طبق برنامه‌ها در نظر گرفته شده است که بخش صادرات مواد معدنی به کشورهای درخواست کننده با قدرت بهتری انجام شود و در این بین تحریم‌های کشورهایی نظیر آمریکا نیز کاملاً بی‌تأثیر بوده است و حتی لحظه‌ای به این بخش مهم کشور لطمه‌ای وارد نکرده است. امید است که در آینده‌ای نچندان دور، نام ایران در حوزه‌ی تولید انواع مواد معدنی در صدر تمامی کشورها دیده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.