سرویس: اخبار شهرستان 08:16 - پنجشنبه 02 اردیبهشت 1400

تراکتورهای کشاورزان شرق اصفهان دوباره به خط شد/ نارضایتی از عدم تأمین حق‌آبه و بارگذاری جدید بر زاینده‌رود

رئیس هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: بارگذاری‌های مجدد بر روی رودخانه زاینده‌رود و اجرا نشدن مصوبات پیشین درباره تأمین حق‌آبه کشاورزان باعث نارضایتی آن‌ها شده و تجمع روز دوشنبه به همین دلیل بوده است.

حسن محسنی در گفتگویی درباره تجمع روز دوشنبه کشاورزان شرق اصفهان و برخی حواشی این روزها در حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: بخشی از مصوبات پیشین که اجرای آن خواسته کشاورزان شرق اصفهان است تاکنون پیگیری و اجرا نشده، همچنین برخلاف توافقات پیشین مبنی بر ممنوعیت بارگذاری جدید بر روی زاینده‌رود، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، پروژه بن-بروجن مجدد فعال شده که منجر به درگیری مختصری هم شده است.

رئیس هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد: علاوه بر این موارد، تعطیلی پروژه بهشت‌آباد باعث ناامیدی و نارضایتی مردم شرق استان شده که تجمع اخیر در بر آن نتیجه آن است.

وی با بیان اینکه ممکن است این تجمعات مجدد در امتداد رودخانه برگزار شود، تصریح کرد: کشاورزان به دنبال تأمین حقابه خود برای کشت محصولاتشان هستند و باید مسؤولان به این خواسته آن‌ها توجه کنند.

محسنی درباره وضعیت تأمین آب برای کشت بهاره توضیح داد: تا کنون این موضوع قطعی نشده است و اگر بارندگی‌های اردیبهشت مناسب باشد و تا ۱۰ خرداد حداقل ۲۵۰ میلی‌متر بارش جدید رخ دهد می‌توانیم امیدوار باشیم حداقل مانند پارسال برای یک نوبت کشت در تابستان آب دریافت کنیم.

رئیس هیأت مدیره صنف کشاورزان شهرستان اصفهان درباره پرداخت خسارت ناشی از عدم کاشت محصولات به دلیل نبود آب گفت: در دو سال گذشته علی‌رغم ورود ۴ میلیارد مترمکعب به حوضه زاینده‌رود، کمترین سهم به کشاورزان تخصیص‌یافته ولی با این‌ وجود حداقل توانستند کشاورزان کشت خود را باوجود مشکلات انجام دهند و نیازی به پرداخت خسارت نبوده ولی در سالیان قبل که خشک‌سالی باعث قطع آب شده بود تنها یک‌بار آن‌هم در حد یک تا سه میلیون تومان به هر کشاورز خسارت پرداخته شده است.

وی در پایان با گله از مسؤولان اعلام کرد: از زمان بروز مشکل تأمین حق‌آبه تاکنون هیچ اقدام عملی و مثبتی صورت نگرفته و مصوبات در این‌ باره به مرحله اجرا در نیامده است.

به گزارش فارس، در روزهای اخیر کشاورزان اصفهانی ضمن برگزاری تجمعی در حاشیه زاینده‌رود و پخت آش نذری برای تحقق بارندگی و فراهم شدن بازگشایی زاینده‌رود، روز دوشنبه نیز در روستای وجاره در شرق اصفهان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

همچنین در پی برخی اظهارات برخی مسؤولان سایر استان‌ها، نارضایتی‌هایی در بین کشاورزان اصفهانی ایجاد شده است. از طرفی به دلیل آغاز مجدد پروژه انتقال آب بن-بروجن در هفته گذشته نیز درگیری محدودی بین چند کشاورز با مأموران آب منطقه‌ای در محدوده این پروژه رخ داده بود.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر یکی از دستور جلسات جدی مجمع نمایندگان استان اصفهان پیگیری موضوع تأمین آب شرب و حق‌آبه کشاورزان اصفهانی بوده است و در این زمینه جلسات متعددی با برخی مسؤولان استانی و کشور برگزار شده است. به نظر می‌رسد کمبود بارش‌های سال آبی جاری و نیز ذخیره ۲۲ درصدی سد زاینده‌رود مانع جدی در مسیر تحقق مطالبات کشاورزان باید که نیاز به اجرای مصوبات  قانونی و همراهی مسؤولان ملی در این رابطه دارد.

به نقل از فارس/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.