سرویس: سیاسی 12:02 - شنبه 28 فروردین 1400

با جدیت بخوانید؛

زنگ هشدار برای دخالت دشمن در انتخابات از طریق فضای مجازی/ وقتی تصاویر کاندیداهای احتمالی از اینستاگرام حذف می شود!

هنوز دو هفته از هشدار رهبر انقلاب در سخنرانی بعد از تحویل سال نسبت به دخالت دشمن در انتخابات از طریق ابزار فضای مجازی نگذشته بود، که در مقابل چشم همگان این اتفاق افتاد و یکی از شبکه‌های اجتماعی با حذف تصاویر یکی از کاندیداها رسما و علنا در روند انتخابات کشور ورود کرده و دخالت کرد.

به گزارش اصفهان شرق، کمتر کسی است که امروزه به اهمیت و جایگاه فضای مجازی پی نبرده باشد. پدیده‌ای که روزی شاید تنها یک تفریح یا حتی یک آپشن بهتر برای زندگی بود و کسی گمان نمی‌کرد این قدر در زندگی مهم و اثرگذار شود که حتی دیگر زندگی بدون آن به نوعی غیرقابل تصور شود.

در شرایط این چنین طبیعی است رها بودن و عدم نظارت بر این فضا که شاید مهمترین ویژگی آن انتشار پیام به آسانی در کسری از زمان در اقصی نقاط کشور و دنیا باشد، می‌تواند تهدیدات بسیاری به همراه داشته باشد.

مسأله‌ای که متأسفانه به اذعان بسیاری از کارشناسان این گونه است و امروز با فضای مجازی رها شده‌ای در کشورمان روبرو شده‌ایم که چون مدیریت آن نیز به دست کشورهای دیگر و به عبارت بهتر به دست کشورهای مخالف و دشمنان اصلی ما است، هر گونه که اراده می‌کنند آن را به نفع خود و به ضرر منافع مردم و کشور ما اثرگذار می‌کنند.

نمود این موضوع بارها در مسائل مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و غیره بارها دیده شده است اما متأسفانه بر خلاف انتظارها و مطالبات تلاشی در بین مسئولان کشور و به ویژه وزارت فناوری اطلاعات برای مدیریت فضای مجازی به منظور مقابله با این تهدید مشاهده نشده است.

*تأکید رهبر انقلاب بر ممانعت از دخالت دشمن در انتخابات از طریق فضای مجازی

ولنگاری مذکور در جنبه‌های مختلف قابل بحث است ولی با توجه به شرایط جامعه ما، که وارد فضای انتخاباتی شده است، این ولنگاری می‌تواند منجر به اثرگذاری فضای مجازی بر ذهنیت مردم و جهت دهی به آراء به سمتی شود تا نتیجه‌ای در انتخابات رقم بخورد که بیشتر از همه مورد علاقه دشمن باشد.

به همین دلیل ابتدای امسال رهبر معظم انقلاب در سخنرانی بعد از تحویل سال خود که یک سخنرانی خاص بوده و مورد توجه عموم مردم قرار دارد نسبت به فضای مجازی تذکر می‌دهند و از قضا از ابزار قرار گرفتن فضای مجازی توسط دشمن برای اثرگذاری بر روی انتخابات احساس خطر می‌کنند و از مسئولان می‌خواهند ضمن توجه به آزادی افراد جامعه، این فرصت را از دشمن گرفته و آن را مدیریت کنند.

ایشان فرمودند: «متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار می‌کنیم به این که ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیله‌ی آزادی است، خیلی هم خوب است امّا نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملّت توطئه کند. دارند استفاده می‌کنند از این فضا و هدفشان هم همین است که با شیوه‌های روانی، مشارکت مردم را در انتخابات کاهش بدهند.»

 

*دخالت رسمی شبکه‌های اجتماعی در انتخابات

دو هفته از این سخنرانی نگذشته رسما تلاش دشمن برای اثرگذاری بر انتخابات دیده و بر همگان اثبات شد. هر چند شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و توئیتر از طریق الگوریتم‌های برجسته‌سازی و یا محدودسازی می‌توانند کاری کنند که یک محتوای خاص مرتب مقابل چشم همه کاربران قرار گیرد و یا این که یک محتوای خاص هیچ گاه دیده نشود، اما اینستاگرام دو هفته پیش پا را از این هم فراتر گذاشت و به صورت عمومی اقدام به حذف تصویر یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری کشورمان که چهره‌ای شناخته شده با جهت گیری سیاسی مشخص است، بعد از مسجّل شدن حضور وی در انتخابات کرد.

در این اقدام عجیب تصویر این کاندیدا که پیش از این بدون مشکلی در صفحات مختلف اینستاگرام قرار داشت و تنها کنشگری وی طی دو ماه اخیر اعلام کاندیداتوری در انتخابات بوده است، از همه صفحات حذف شد بدون این که علت این حذف مشخص باشد و یا به عبارت بهتر کسی بتواند نسبت به این اقدام اعتراض کند و یا این شبکه اجتماعی خود را ملزم بداند نسبت به این امر به کسی توضیحی ارائه دهد.

همان طور که گفته شد هرچند ابزارهایی همچون الگوریتم‌های برجسته‌سازی و یا محدودسازی در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار داشته است اما این اقدام جدید یک زنگ خطر جدی برای دخالت دشمن از طریق این شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب در روند انتخابات کشور ما است.

روح الله مؤمن نسب، کارشناس رسانه و فضای مجازی، در این رابطه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: همان طور که پیش از این گفته‌ایم نمی‌شود با حضور در یک نرم افزار مسیر محتوایی و اثرگذاری آن نرم افزار را جهت داد یا محدود کرد.

دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی افزود: خیلی‌ها گمان می‌کنند به عنوان مثال اگر تعداد زیادی تصاویر رهبر انقلاب در یک نرم افزار ارتباطی درج شود، می‌تواند مسیر محتوایی نرم افزار را تغییر دهد در صورتی که این نرم افزار می‌تواند کاری کند که این عکس‌ها دیده نشود یا اثر سوء بگذارد و به عبارتی در جهتی خلاف جهت نظر انتشار دهنده منعکس شود.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: مدیران این نرم افزارها کنترل محتوایی می‌کنند و ابزار دیگری که دارند هر تعداد مخاطبی را که بخواهند در حباب اطلاعاتی قرار می‌دهند که مطالب ایشان را فقط خودشان می‌توانند ببینند و آن مطلب دیگری را که اراده کنند مخطبان ببینند، به همه نشان می‌دهند.

*نرم افزارهای آمریکایی دسترسی رئیس جمهور کشورشان را نیز مسدود کردند/ وزیر ارتباطات به جای مدیریت، مردم را به این فضا می‌کشاند

مؤمن نسب تصریح کرد: در چنین شرایطی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بتوانیم اثرگذار بوده و مسیر محتوایی نرم افزار را تغییر دهیم چرا که در نهایت می‌توانند حساب ما را حذف کرده، محدود کرده و یا شادوبن کنند. در خود ایالات متحده آمریکا همه دیدند که آمریکایی‌ها به نقطه فیترینگ رسیدند و نرم افزار خودشان را برای مردم خودشان مجبور شدند جایی کامل ببندند و جایی دسترسی مردم را به آن‌ها محدود کنند و همین دو ماه پیش دسترسی رئیس جمهور مستقر این کشور یعنی ترامپ و میلیون‌ها نفر از طرفدارانش به همه حساب‌های خود در این نرم افزارها را قطع کردند.

وی گفت: ما نمی‌توانیم از طریق خود نرم افزار آن را تغییر دهیم. همان طور که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی اجازه انتشار تصاویر وی را ندادند، حساب‌هایی که تلاش کردند تصاویر ایشان را منتشر کنند، محدود و یا حذف کردند و حتی وی را در کشور خودمان تروریست معرفی کردند و ما نتوانستیم از این ساحت دفاع کنیم.

این منتقد عنوان کرد: اینستاگرام وقتی از زیرساخت‌های ارتباطی کشور ما استفاده می‌کند یعنی در جغرافیای ایران فعالیت می‌کند و باید تحت قوانین کشور ما فعالیت کند اما هرگز این گونه نبوده است و ما هم مجوز استفاده از زیرساخت‌هایمان را از آن نمی‌گیریم.

این تحلیلگر فضای مجازی با انتقاد از برنامه و سیاست وزیر ارتباطات در این موضوع گفت: مردم را با قدرت رسانه‌ای که با بودجه کشور به دست آورده است از طریق ارتباط گیری با مردم و فعالیت رسانه‌ای در این نرم افزارها، به سمت این نرم افزارهای آمریکایی می‌کشاند و گویا کشور ما مستعمره این نرم افزارها است که از زیرساخت‌ها و امکانات کشور استفاده می‌کنند و علیه منافع ملی ما فعالیت می‌کنند.

*مدیریت فضای مجازی با دفاع از جغرافیای سایبری توسط نیروهای مسلح، تصویب قانون صیانت از حقوق کاربران در مجلس و تغییر زمین بازی توسط مردم

وی پیشنهاد کرد نظارت بر نرم افزارهای ارتباطی و اجتماعی خارجی آغاز شده و با جدیت پیگیری شود و ستاد کل نیروهای مسلح ورود پیدا کرده و همین طور که از مرزهای کشور دفاع می‌کنند از جغرافیای سایبری هم دفاع کنند که بر اساس قانون این وظیفه نیز برعهده ایشان است.

نمایندگان مجلس موظف هستند قانون «صیانت از حقوق کاربران» را که شش سال است بین کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس دست به دست می‌شود را به سرانجام رسانده و به تصویب برسانند تا ابزارهای قانونی لازم نیز در اختیار مسئولان امر افتاده و ملزم به کنترل و مدیریت فضای مجازی در جهت پیشگیری از آسیب وارد آمدن به کشور کنند.

مؤمن نسب با اشاره به این که با نزدیک شدن به انتخابات قطعاً فعالیت دشمن در این فضا نیز بیشتر خواهد شد از کاربران خواست در صورت مشاهده ادامه این ولنگاری در این نرم افزارهای خارجی از این نرم افزارها خارج شده و اقدام به حذف آن‌ها کنند همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «در زمین دشمن بازی نکنید چرا که چه ببرید چه ببازید به نفع اوست» زمین بازی را عوض کنند.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: امروز نرم افزارهای ایرانی دارای قابلیت‌های خوب و مناسبی شده‌اند و چرا به جای اقدام منفعلانه و تن دادن به خواسته دشمنان داخلی و خارجی برای بازی کردن در زمین دشمن، دشمن را به زمین بازی خودمان نکشانیم!؟

سیدعلیرضا آل داوود دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی هم در راین رابطه معتقد است: جریان تحریف از فضای مجازی به عنوان بستر جنگ شناختی اداراکی در چند موضوع برای آسیب رساندن به مردم و نظام ما استفاده می‌کند لذا باید ما هم در مقابل صف آرایی دشمنانی که به ما چنگ و دندان نشان می دهد و هیچ رحمی ندارد، ما قوی شویم.
وی افزود: رهبرمعظم انقلاب اسلامی سال ها در خصوص فضای مجازی به ما هشدار می‌دهند که در بهمن ماه 96 رهبر انقلاب موضوع حکمرانی در فضای مجازی را مطرح می کنند و می فرمایند که در 10 سال آینده خیلی از موضوعات کشورها مثل اقتصاد، ترافیک، اجتماعی و… از طریق فضای مجازی کنترل می شود و اگر مدیریت ضعیف باشد بیگانگان بر فضای داخل کشور حکمرانی می کنند.
ضرورت حاکمیت بر فضای مجازی
وی تصریح کرد: امروز ما در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، آلمان، کره جنوبی، انگلستان و… موضوع حاکمیت بر اطلاعات را می شنویم که فعالیت بسیارخوبی را انجام داده اند و اکثر این کشورها شاید هم پیمان آمریکا باشند اما در واقع برای مقابله بانفوذ فرهنگ آمریکایی تلاش می کنند.
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی، حکمرانی در فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و آن را مشمول بر سه مفهوم دانست که در ادامه اظهار داشت: حکومت ها در عصرجنگ اطلاعاتی و دنیای رسانه سعی می کنند سیاست هایی شکل دهند که قانون خودشان را در فضای مجازی اجرا کنند که به این کار حکمرانی بر فضای مجازی می گویند؛ ما دراین موضوع رگولاتوری فضای مجازی را مشاهده می کنیم که یک قسمت آن تنظیم مقررات درفضای سایبری است.
آل داوود با تشریح حکمرانی در فضای مجازی، ادامه داد: از سوی دیگر حکومت های دنیا، حاکمیت سرزمینی خودشان را در فضای مجازی باز تعریف کنند مثلا دیتا سنترها، پیام‌رسان ها و فضای ملی را به وجود می آورند تا خدمات بومی را طراحی کنند و مرزهای سایبری را تعیین می کنند که در کشورمان به اسم شبکه ملی اطلاعات شناخته می شود؛ بیش از 30 کشور دنیا شبکه ملی مستقل خودشان را دارند و حتی در کشوری همانند کویت که اندازه یکی از استان های ما است، شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.
جریان نفوذ اجازه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمی دهد
به گفته این کارشناس حوزه فضای مجازی، جریان نفوذ در کشورمان با اقدامات خبیثانه اجازه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمی دهد و بیشترین حملات در سطح دنیا توسط این اینترنت آمریکایی انجام می شود که در همین چند مدت شاهد آسیب کشورمان در حوزه های مختلف بوده ایم.
وی با بیان اینکه حکومت ها وظایف حاکمیت خودشان را از طریق فضای مجازی همانند طرح دولت الکترونیک انجام می دهند، حکمرانی از طریق فضای مجازی را یک موضوع مهم اعلام کرد و گفت: ما متاسفانه در ایران شاهد فقدان راهبردی در حوزه “حکمرانی سایبری”هستیم لذا سند راهبردی هنوز تدوین نشده که نتیجه آن این آسیب هایی که در کشور ما به وجود می آید؛ باتلاش جوانان مومن انقلابی در فضای مجازی نهادهای انقلابی این خلا تا حدودی پر شده است.
صدایی یک طرفه بدون اجازه انتقاد
به گفته این کارشناس فضای مجازی، معماری کردن ذهن مردم کشور ما با در اختیار قرار دادن افکار عمومی به دشمن با حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام 45 میلیونی، واتس اپ 47 میلیونی، تلگرام بالای 50 میلیون عضو و از همه مهم تر کلاب هاوسی که نقش یک شبکه کاملا امنیتی و خطرناک را همانند نقش توییتر در فتنه سال 88 دارد، در حال انجام است.
وی درتشریح بیشتر پیام‌رسان کلاب هاوس گفت: در تریبون های یک طرفه کلاب هاوس که حتی به شما اجازه نمی دهند که حرف انتقادی بزنید، عادی سازی روابط بین شبکه ضدانقلاب، سلطنت طلب و سازمان های جاسوسی به صورت کاملا مشخص در حال انجام است تا پس از تحلیل، یک پیوست رسانه ایجاد کنند و از طریق همین دعوت نامه ها می بینید که شبکه ارتباطی هر فرد چگونه شناسایی می شود؛ شبکه فاسد قمار و شرط بندی برای سفید نشان دادن خودش مردم را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد تا خود را تبرئه نماید.
دبیرنهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی می تواند برای تغییر سبک زندگی موثر باشد؛ اظهار داشت: دشمن برنامه ریزی خود را برای برهم زدن انتخابات انجام داده و از شبکه کلاب هاوس می تواند برای آماده سازی نیروهای خود استفاده نماید.
مدل بومی اعمال حاکمیت در فضای سایبر از نیازمندی های کشور است
به عقیده این مقام مسئول، افکار عمومی اصلی ترین و مهم ترین دارایی هر کشور است و در جنگ اطلاعاتی که اکنون در آن هستیم، بیگ دیتا ما از روی تلفن های همراه هوشمند توسط دشمنان در حال سرقت است؛ این اطلاعات بعد از تحلیل مخاطبین، پیامک ها، نظرهای فرد در رسانه های تعاملی، لایک ها و عقیده افراد، سلایق و احساسات افراد شناسایی می شود، در گام بعد نقاط تهدید و ضعف ما را مورد هدف قرار می دهد.
وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در جلسه ای فرمودند که معماری جهان براساس فضای سایبر در حال تغییر است و مدل بومی اعمال حاکمیت در فضای سایبر از نیازمندی های کشور است که تسلط، اشراف و تاثیرگذاری بر مخاطب به دغدغه جدی تبدیل شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.