سرویس: تولیدی 08:04 - یکشنبه 22 فروردین 1400

فرماندار اصفهان:

آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌ها در هیأت اجرایی اصفهان/ سیستانی: انتظار داریم هیأت نظارت با دقت بیشتر احقاق حق کند

فرماندار اصفهان درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر اصفهان گفت: این شایعات می‌تواند وجود داشته باشد که چه کسانی رد یا تایید می‌شوند، اما چون موضوع بررسی صلاحیت‌ها محرمانه است، گمانه‌زنی‌ها نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق، حسین سیستانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان اصفهان، یک از بزرگ‌ترین شهرستان‌های کشور با جمعیتی قریب به ۲.۵ میلیون نفر است که دارای ۶ بخش و ۱۸۰ روستا است.

فرماندار اصفهان ادامه داد: در شهرستان اصفهان ۱۴ شهر داریم که در این شهرها، قریب به ۹۴۲ نفر برای انتخابات شورای اسلامی شهر ثبت‌نام کردند؛ البته شرایطی هم امروز به وجود آمده که ممکن است آمار افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: برای ۱۸۰ روستای بخش‌های شش‌گانه ما که بخش‌های مرکزی، بن‌رود، جلگه، جرقویه سفلی، جرقویه علیا و کوهپایه هستند،  ثبت‌نام کاندیداها از چند روز پیش شروع شده و حداکثر تا فردا یعنی ۲۲ فروردین ادامه دارد و با توجه به این که در روستاها تشکیل شورای روستا و انتخاب دهیاران یک امر ضروری است و می‌تواند کمک شایانی به عمران و آبادانی و حل معضلات و مشکلات کند، ضرورت دارد که افراد بیشتری در روستاها به عنوان داوطلب ثبت‌نام در انتخابات کنند.

سیستانی بیان داشت: تا کنون وضعیت ثبت‌نام‌ها امیدوارکننده بوده ولی با توجه به اینکه عادت شده است که دو روز آخر را برای ثبت‌نام انتخاب می‌کنند، در عین حال هم انتظار داریم که در این دو روز افراد قابل توجهی ثبت‌نام کنند؛ از پیشکسوتان، نخبگان جامعه، خصوصا در روستاها، ائمه جمعه و جماعات، بزرگان محل، معتمدین، روحانیون، اقشار مختلفی که واقعا اعتقاد راسخ دارند به افزایش مشرکت مردم و انتخاب افراد اصلح، باید از افرادی که شایستگی‌های لازم و کافی را برای ثبت‌نام دارند دعوت کنند و آن‌ها را تشویق کنند تا این ثبت‌نام‌ها صورت بگیرد.

فرماندار اصفهان گفت: قاعدتا افراد دارای احساس مسؤولیت و متعهد دینی و اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی، خودشان داوطلب می‌شوند؛ ولی در بعضی مواقع لازم است دیگران هم این امکان تشویق را فراهم بکنند که انتظار می‌روند افراد موجه هر منطقه و هر روستایی به هر صورتی که می‌توانند هم خودشان ثبت‌نام کرده و در این امر اجتماعی مشارکت کنند.

وی بیان داشت: تقاضای من از مردم استان این است که مانند همه ادوار انتخاباتی گذشته که شاخص‌ترین و زیباترین مشارکت را ما در استان اصفهان داشتیم و آمار مشارکت بالا و قابل‌قبول بوده است، در این دوره از انتخابات نیز پرشور ظاهر شوند.

سیستانی خاطرنشان کرد: قطعا در شرایطی که در پیش رو داریم، وضعیت کشور به جهات مختلف بهتر خواهد شد و با توجه به ظرفیت‌های خوب نسبی که در بسیاری از روستاها است، شوراها می‌توانند با همکاری و مشارکت دهیارانی که انتخاب می‌کنند، وضعیت بهتری را برای روستا رقم بزنند و استعدادهای شناخته و ناشناخته آن روستا شکوفا شود.

فرماندار اصفهان در پاسخ به این سؤال که در فضای مجازی در مورد رد صلاحیت بعضی از افراد شاخص در اصفهان، صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است، اظهار داشت: طبق قانون موقع ثبت‌نام باید از مراجع چهارگانه، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال کشور، در مورد داوطلبین استعلام شود که اگر واجد شرایط و دارای صلاحیت‌ها لازم و قانونی هستند، بتوانند در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

وی ادامه داد: طبق قانون، هیأت اجرایی شهرستان اصفهان، این هزار نفر را مورد بررسی قرار داده است و امروز آخرین روز بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی است و طبیعی است که تعدادی از افراد رد و تعدادی تایید خواهند شد.

سیستانی خاطرنشان کرد: چون آمار قطعی و نهایی را امروز در آخرین جلسه هیأت اجرایی، به اتمام می‌رسانیم، امروز عددی را نمی‌توانم به شما بگویم و فردا که این آمار تکمیل و برای ارسال به وزارت کشور آماده می‌شود، می‌توانم اعلام کنم که چه میزان رد و چه تعداد تایید شده‌اند؛ آنچه مسلم است این است که این شایعات می‌تواند وجود داشته باشد که چه کسانی رد یا تایید می‌شوند، اما چون موضوع بررسی صلاحیت‌ها محرمانه است، گمانه‌زنی‌ها نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی درباره روند بررسی تایید صلاحیت‌های داوطلبان نیز گفت: اعضای هیأت اجرایی متشکل از هشت نفر از معتمدینی است که از بین ۳۰ نفر از معتمدین تایید شده توسط هیأت‌های نظارت شوراها و ریاست‌جمهوری انتخاب شده‌اند؛ این ۸ نفر به ریاست فرماندار و حضور نماینده آموزش و پرورش و نماینده ثبت احوال، هیأت اجرایی را تشکیل می‌دهند.

سیستانی ادامه داد: هیأت اجرایی مکلف به اجرای همه امور انتخابات از جمله بررسی صلاحیت‌ها است و  در مرحله‌ای که بررسی صلاحیت‌ها به پایان می‌رسد، در روز ۲۱ فروردین ما مکلف هستیم نتیجه بررسی‌ها را به هیأت‌های نظارت شهرستان اعلام کنیم و در مراحل بعدی، داوطلبینی که تایید یا رد صلاحیت در هیأت اجرایی شده‌اند می‌توانند با مراجعه به هیأت‌های نظارت شهرستان شکایت خود را اعلام و پیگیری کنند.

فرماندار اصفهان بیان داشت: اگر بررسی مجددی صورت می‌گیرد، هیأت‌های نظارت مکلف هستند این بررسی‌ها را انجام دهند و اگر به هر دلیل موجه قانونی که وجود دارد، افراد می‌توانند مجددا تایید یا رد صلاحیت شوند و بعد از آن باز هم فرصت وجود دارد که این موارد تایید یا رد صلاحیت، در هیأت‌های نظارت استان یا کشور مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فرصت‌های شکایت و پیگیری تایید یا رد صلاحیت‌ها در قانون پیش‌بینی شده‌ است و زمان‌بندی مشخصی وجود دارد که افراد داوطلب باید حتما قانون را مطالعه کنند و از فرصت‌های زمانی استفاده کنند. ولی نکته مهم این است که تقریبا تا یکی دو روز قبل از انجام تبلیغات انتخاباتی هم امکان بررسی صلاحیت در بالاترین مرجع یعنی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی وجود دارد، ولی این بررسی صلاحیت‌ها ابتدا در هیأت نظارت شهرستان، سپس استان و برحسب ضرورت این امکان وجود دارد که افراد شکایتشان را به هیأت‌های مرکزی نظارت هم اعلام کنند.

سیستانی تصریح کرد: علت رد صلاحیت‌ها محرمانه است و اگر کسی شکایت و ادعا کند که اسناد و مدارک من را به من تحویل دهید بر اساس قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، این الزام وجود دارد که مدارک به وی تحویل داده شود.

فرماندار اصفهان تصریح کرد: بر اساس قانون هیأت‌های اجرایی تکالیفی را انجام می‌دهند و هیأت‌های نظارت هم ناظر بر حسن جریان انتخابات هستند؛ ما انتظار داریم که هیأت‌های نظارت با دقت و بررسی بیشتر، اگر احقاق حقی نسبت به هر یک از کاندیدها وجود دارد در مقام تایید اقدام لازم را انجام دهند؛ اگر هم واقعا به هر دلیلی در هیأت اجرایی چیزی هست که مورد اشتباه واقع شده است و مورد تایید قرار گرفته است هم روی آن مورد اقدام لازم را انجام دهند. ولی تاکید ما این هست که هرچه قدر آمار افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت در عرصه انتخابات بیشتر باشد امکان مشارکت مردم بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نظام نیاز به آمار مشارکت بالا داریم؛ مثل بسیاری از انتخابات گذشته که توانسته است نقش کوبنده خود را در مقابله با فشارهای داخلی و خارجی جبران کند؛ انتخابات یکی از مهمترین رویدادهایی است که در دنیا به عنوان ابزار تایید و حمایت از نظام‌های سیاسی مطرح است و نظام جمهوری اسلامی ایران هم که متکی به آرای عمومی است قطعا اگر انتخاباتی پرشور، باشکوه و با مشارکت حداکثری و بالا داشته باشد، عاملی خواهد بود برای پاسخگویی به یاوه‌گویانی که مدعی هستند در نظام جمهوری اسلامی مردم از نظام حمایت نمی‌کنند.

سیستانی درباره برخی انتقادات درباره اینکه گفته شده افرادی که انتخاب شده‌اند، وابستگان به یک جناح خاص را انتخاب می‌کنند، بیان داشت: این بستگی به نتیجه نهایی انتخابات دارد؛ ممکن است در هر مرحله‌ای قضاوت‌هایی شود، انتخاب افراد و تایید یا رد آ‌ن‌ها در هیأت اجرایی محرمانه است و اگر چیزهایی گفته و شنیده می‌شود نمی‌تواند سندیت داشته باشد.

وی در پایان گفت: این ذهنیت‌ها به طور طبیعی در هر انتخاباتی وجود دارد و اثبات و یا نفی آن، در روزهای آخر که نتیجه تایید یا رد صلاحیت‌ها اعلام می‌شود مشخص خواهد شد و مهم‌تر از آن در نتایج انتخاب مردم که چه کسانی را با اراده خودشان انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.