سرویس: اجتماعی 07:53 - یکشنبه 24 اسفند 1399

زن و مرد در خانه همدیگر را چگونه صدا بزنند؟

عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی حضرت علی(ع)

به کار بردن نام‌ها و القاب نیکو و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس و محبت بین آن‌ها به ویژه فرزندان می‌شود. برخی از اختلافات خانوادگی ناشی از تحقیر و توهین یکدیگر با استفاده از اسامی زشت و نسبت‌های ناروا است.

اصفهان شرق_زهرا اسحاقیان/ در جامعه‌ی امروزی یکی از معضلات و مشکلات مهمی که با آن روبرو هستیم، فقدان آرامش و عدم روابط مستحکم در خانواده است؛ که می‌توان با الگو گرفتن از سبک زندگی حضرت علی(علیه‌السلام) و همسر بزرگوارشان حضرت زهرا (سلام ­الله­ علیها) این آرامش از دست رفته را به خانواده بازگرداند.

شناخت سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در تأمین آرامش خانوادگی از آن جهت اهمیت دارد که این خانواده در زمان نزول قرآن، زیر نظر رسول خدا (صلی­ الله­ علیه­ و آله­ و سلم) و بر مبنای ساده زیستی شکل گرفت.

براستی! چه عواملی در تأمین آرامش روانی اعضای خانواده در سبک زندگی حضرت علی (ع) و همسر ایشان مؤثر بوده است؟

خداوند در قرآن کریم نقش و وظیفه‌ی هر یک از همسران را در تأمین آرامش خانواده چنین بیان می‌فرماید:

«وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنفُسِکمْ أَزْوَاجا لِتسْکنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَةً… و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان هم‌سرانی آفرید که در کنار آن‌ها آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود.» (روم: 21)

طبق این آیه خداوند مهم ترین عامل برای ایجاد آرامش در خانواده را مودّت (عشق) و رحمت (مهربانی) معرفی می کند.

روابط خانوادگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای تأمین آرامش در خانواده بر اساس مودّت، محبت و احترام به یکدیگر نهادینه شده بود. این محبت و احترام متقابل در نحوه‌ صدا زدن یک‌دیگر، خوش‌رویی، ابراز محبت، گوش دادن به سخنان هم‌دیگر، سپاسگزاری و خودداری از سرزنش نمود پیدا می‌کرد.

با اصلاح نگرش و رفتار زوجین نسبت به تشکیل خانواده و الگوگیری از سیره‌ی این بزرگ‌واران می توان به تحکیم بنیان خانواده در جامعه‌ی اسلامی و کاهش آمار طلاق امیدوار بود.

از جمله عوامل مؤثر در جهت تأمین آرامش روانی در این خانواده‌ی الهی دارا بودن روحیه‌ی تعبّد و بندگی است.

قرآن کریم آرامش دل را در نام و یاد خداوند متعال قرار داده است و می‌فرماید:  «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». (آگاه باشید، تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد) (رعد: 28).

روحیه‌ تعبد و بندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، چنان آرامشی در خانواده برقرار کرده بود که در برابر سختی ها و ناملایمات روزگار هیچ‌گونه اضطراب و تشویشی نداشتند.

با دقت و تأمل در سبک زندگی این‌دو بزرگوار بازتاب این آرامش درونی را در مواجهه‌ی اعضای خانواده با سختی‌های جهاد، غصب ولایت و فدک بعد از شهادت حضرت فاطمه (س)، حماسه‌ی عاشورا و اسارت اهل بیت(علیهم ­السلام) می‌توان مشاهده کرد.

بنابراین می‌توان گفت: اولین و اساسی‌ترین گام زن و شوهر جهت تأمین آرامش روانی در خانواده، ایجاد فضایی معنوی و ارتباط دائم با پروردگار است تا قلب آنها با ذکر خدا آرامش یافته، در برابر سختی ها و ناملایمات صبور و در تصمیم گیری‌ها دچار اضطراب نشوند.

***

یکی دیگر از عوامل مؤثر در زندگی مشترک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) برای تأمین آرامش روانی در خانواده، حفظ احترام و توجه به همسر است.

در روزهای گذشته در میان خبرهای منتشر شده، مطلبی از آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد، درباره رابطه «زن و شوهر» انتشار یافت که بازتاب فراوان داشت و به دور از انصاف مورد نقد و هجوهای بسیار قرار گرفت.

وی در این سخنان گفته است: «فرهنگ زندگی خانوادگی امام علی(ع) به صورتی بود که ورودشان را با سلام اعلام می‌کردند و زمانی که صدای مولا بلند می‌شد حضرت زهرا(س) بلافاصله با صورتی خندان به استقبال ایشان می‌رفتند.و در بین ما شیعیان این فرهنگ حاکم بود. ولی متاسفانه با تأثیر فرهنگ غرب زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند، در لایه اول زندگی که صمیمیت بین زن و شوهر حاکم است اگر همدیگر را با اسم کوچک صدا بزنند مانعی ندارد، اما در لایه دوم که لایه ظاهری زندگی است باید حرمت زن و شوهر حفظ شود.»

نکته اصلی در اینجا، آن است که متأسفانه آنچه وی گفته، با آنچه مورد بازتاب قرار گرفته، بسیار متفاوت است.

حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به پیروی از رسول خدا(ص) همواره در گفتار و کردار با احترام خاصی با یکدیگر مواجه می‌شدند؛ چنان‌چه در حدیث شریف کساء، نحوه‌ی صدا زدن آن‌ها بیان شده است.

احترام بین زن و شوهر باید متقابل باشد. به کار بردن نام‌ها و القاب نیکو و زیبا باعث افزایش اعتماد به نفس و محبت بین آن‌ها به ویژه فرزندان می‌شود. برخی از اختلافات خانوادگی ناشی از تحقیر و توهین یکدیگر با استفاده از اسامی زشت، نسبت‌های ناروا و یا تمسخر نام و شغل و فامیل همدیگر یا کوچک دانستن یکدیگر است.

طبق آنچه گفته شد، برای ایجاد آرامش روانی و تحکیم بنیان خانواده در جامعه‌ی امروزی بر اساس سیره‌ی عملی حضرت علی (ع) و بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س)، بیش از آن‌که در زندگی به مادیات توجه شود باید به معنویات رنگ و بوی تازه‌ای داد.

امید آن‌که از سبک زندگی آن دو بزرگوار الگو گرفته و به صورت عملی آن را به مرحله‌ اجرا درآوریم تا به آرامش روانی در خانواده دست یابیم. زیرا روش‌هایی که حضرات معصومین برای استقرار آرامش در زندگی مشترک‌شان به کار بردند، برای ما نیز دست یافتنی و اجرایی است و هر زن و شوهری می‌توانند با عمل کردن به آن در مسیر زندگی آن‌ها گام بردارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.