اصفهان شرق

طرح شهید سلیمانی در شناسایی و کنترل بیماری راهگشا بود/ خط امدادی اصفهان دچار مشکل است

کدخبر: 211210
1399/12/24 در ساعت 07:45

بهروز کلیدری صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: بیمارستان خورشید، مجددا بیمارستان مرجع کرونایی شده است، بیمارستان صدوقی و یکی از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز به این خدمات متصل می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: سامانه‌هایی که در حوزه درمان هستند زمینه‌ساز تشکیل پرونده الکترونیک و بیش از یک دهه است که در حوزه درمان مستقر هستند، خروجی آن درمان بیمار و ارسال اسناد الکترونیک از طریق این سامانه است.

وی افزود: در حال حاضر ارسال اسناد برای مراکز بیمه در حال تکمیل است، مشکلی که در حوزه سامانه بهداشت درمان داریم این است که سامانه‌های زیادی در حال فعالیت است و باید این سامانه‌ها با هم در ارتباط باشند زیرا مرتبط نبودن سامانه باعث پایمال شدن حق مردم و مسائلی از قبیل آزاد حساب کردن نسخه‌های درمانی است.

کلیدری اظهار کرد: به صورت مکرر با درخواست‌های پژوهشگران در زمینه پرونده‌های بیماران مواجه هستیم که درخواست دارند به قسمتی از اطلاعات سامانه‌ها دسترسی داشته باشند و ما هم در صورتی که بحث محرمانه بودن اطلاعات رعایت شود به آن‌ها در این زمینه اجازه داده می‌دهیم.

*تزریق واکسن برای عموم از شهریور

کمال حیدری  نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: در خصوص وضعیت تزریق واکسن، اولویت با پرسنل مراکز درمانی و بعد افراد پر خطر است، در واقع ۴ فاز برای انجام واکسیناسیون تعریف شده و فاز ۴ عموم مردم هستند که بعد از شهریور ماه صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تزریق ۶ هزار و ۳۰۰ دوز واکسن در نوبت اول و با فاصله ۲۸ روز در دو نوبت انجام می‌گیرد؛ همکاری مردم تا قبل از توسعه واکسن به صورت عمومی بسیار اهمیت دارد تا دچار مسائل حاد نشویم، توصیه اکید وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی عدم سفر در زمان تعطیلات است.

وی گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا مراحل پایانی خود را طی می‌کند و مقرر است به زودی در حد ۱۰۰ هزار دز از این واکسن تأمین شود که از این تعداد ۴ هزار دز به اصفهان خواهد رسید که به افراد داوطلب تخصیص خواهد یافت؛ نباید تصور شود که اصفهان موش آزمایشگاهی است زیرا واکسن مشترک ایران و کوبا مراحل آزمایشگاهی خود را گذرانده است و هرگز نمی‌گذاریم اصفهان موش آزمایشگاهی برای تزریق واکسن شود.

حیدری بیان کرد: تجمعاتی که در اتوبوس‌ها، مراکز تاریخی و توزیع غذا صورت می‌گیرد باعث فراگیری ویروس می‌شود، همچنین از ماه‌های قبل با گردشگری و هتل‌داران جلساتی در این زمینه گذاشته شده و خود اظهاری هتل‌ها صورت گرفته است؛ در بوم گردی‌ها هم قسمت عمده‌ای از آن‌ها این مسائل را رعایت کرده‌اند.

طرح شهید سلیمانی و اقدامات بسیج در این راستا بسیار راهگشا بوده است

معاون بهداشتی علوم پزشکی اصفهان افزود: با اتحادیه‌ها و سازمان صمت جلسات مکرری گذاشته شده و از آن‌ها خواهش کردیم کمبود اقلام تامین شود و از طرفی با پایانه ها هماهنگی شده است که از افراد برای ورود تست گرفته شود.

حیدری بیان کرد: سامانه ماسک به این منظور طراحی شده که فرد با کل ملی و بارکد خوان مشخص می‌کند در ۱۴روز گذشته در معرض ویروس قرار گرفته است یا خیر؛ همچنین در طرح شهید سلیمانی که در گام چهارم آن قرار داریم و با کمک بسیج انجام شد در این طرح از هر فرد مبتلاشده تا ۱۰ فرد اطراف آن تست گرفته می‌شود و طرح در منزل هم به این دلیل اجرا شد که افراد مشکوک در جامعه رها نباشند که نیروهای بسیج همچنان در حال آماده باش قرار دارند همچنین خدمات بیماری‌های غیرواگیر در استان اصفهان تا ۹۵ درصد صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بهداشت حرفه‌ای بر روی ادارات تمرکز کرده و بهداشت محیط بر روی مسائلی مانند اتوبوس و مترو نظارت دارد، در حال حاضر و از سه ماه پیش کمیسیونی با اصناف گذاشته شد و ۶ مورد از ارگان‌های مهم مثل شهرداری‌ها و آموزشگاه‌ها، مدارس، ورزشگاه‌ها و صمت با سامانه ۳۱۱۳ دانشگاه وصل شوند و شکایت‌ها به بخش مربوطه دایورت می‌شود.

حیدری تصریح کرد: سامانه سیب اطلاعات مختلفی راجع به خانواده و افراد دارد که در این دوران به صورت قرنطینه معکوس صورت گرفته و با توجه به مشکلات و بیماری‌هایی که افراد داشته‌اند تذکر داده شده و با کمک بسیج رهگیری می‌شوند؛ مدیریت سلامت برای واکسن از طریق این سامانه صورت می‌گیرد یا از طرفی آموزش و پرورش می‌خواهد اطلاعیه‌ای به کودکان پیش‌دبستانی بدهد از این طریق انجام می‌شود. زیرا به ثبت احوال وصل است و مشخص است ۹۷ درصد جامعه استان اصفهان در این سامانه اطلاعات دارند که ۶۶ درصد با مراجعات افراد اطلاعات ثبت شده است.

*امداد هوایی استان به دنبال مکان نمایی و اخذ مجوز است

علیرضا قاسمی اظهار داشت: تعداد پرسنل اورژانس در استان اصفهان ۱۱۰۰ نفر است؛ همچنین امداد هوایی استان  به دنبال مکان نمایی و اخذ مجوز برای دومین پایگاه هوایی است که با مدیکوپتر انجام می‌گیرد، نهضت ساخت پد را در استان داشته ایم، همه شهرداران و شورای شهر و شهرستان‌ها به میدان آمده‌اند و تا امروز ۲۴ پد افتتاح شده که هر پد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

معاون فنی اورژانس اصفهان تصریح کرد: ناوگان آمبولانس استان ۲۵۰ آمبولانس دارد و بیش از ۷۵ درصد آمبولانس‌ها به روز است و مابقی در حال بازسازی است که برای اولین بار در کشور بحث اورهال و بازسازی آمبولانس در اصفهان از سال گذشته شروع شده است که بعد از این پروسه آمبولانس کاملا نو می‌شود.

قاسمی گفت: ۱۵۴ پایگاه آمبولانس  در استان اصفهان داریم که ۵۷ پایگاه در شهرستان اصفهان است، کل ماموریت‌ها به میزان ۲۱۵ هزار و ۶۰۰ مورد انجام گرفته است همچنین به ازای هر ۵۰ هزار جمعیت شهری یک پایگاه نیاز است، که در استان به استاندارد لازم رسیده است.

وی افزود: ولی بحث زیرساخت‌ها مطرح است که برای مثال باید آمبولانس زیر ۱۲ دقیقه به مقصد برسد و در اصفهان خط امدادی مشکل دارد که باعث افزایش زمان می‌شود، باتوجه به اینکه تعداد پایگاه به حد لازم رسیده ولی به دلیل مشکلات خط امدادی باز هم سالیانه همچنان تعدادی پایگاه راه اندازی می‌شود، همچنین در کلان شهر اصفهان مکان و فضای فیزیکی نداریم که پایگاه راه‌اندازی کنیم بنا بر این ورود خیرین اگر به این قضیه صورت گیرد بسیار کمک‌کننده است.

معاون فنی اورژانس اصفهان  بیان کرد: تقریبا تمام شهرستان‌های استان به مرکز شهر وصل است و تمرکز فرماندهی تا فرورین سال آینده ۱۰۰ درصد تکمیل می‌شود، راه‌اندازی پایگاه مترو در ایستگاه مترو درواز دولت صورت گرفته است و امروزه هم به مردم داخل مترو و هم بیرون از مترو خدمات داده می‌شود.

انتهای پیام/