سرویس: اخبار شهرستان 11:19 - چهارشنبه 06 اسفند 1399

مصاحبه ای خواندنی با بانوی موفق اصفهانی:

فیروزه‌هایی که چرخ زندگی را می‌چرخاند/ روایتی از موفقیت بانوی مددجویی که کارآفرین شد

بانوی مددجوی کمیته امداد اصفهان با حمایت این نهاد و دریافت تسهیلات اشتغال، کارگاه فیروزه‌کوبی راه انداخته است.

به گزارش اصفهان شرق، زنان بی‌سرپرست، معلولان، از کارافتادگان و افراد بی‌بضاعت گروه‌های هدف نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند که اگر زمینه فراگیری آموزش‌های مهارتی و حمایت‌های تسهیلاتی و مالی برای آنان فراهم شود،  نه تنها خودکفا می‌شوند بلکه سایه فقر را نیز از سر دیگران کنار می‌زنند.

امروزه موضوع توانمندی یا کارآفرین شدن شماری از مددجویان نهادهای حمایتی در کشور و استان اصفهان پدیده اجتماعی جدیدی نیست اما این الگوی ارزشمند گاهی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته و بخش زیادی از جامعه مددجویی در همان سطح دریافت مستمری و معیشتی باقی مانده است.

کمیته امداد استان اصفهان در این سال‌ها تلاش کرده است تا توانمندسازی جامعه هدف با سبک آموزش‌های مهارتی و حمایت‌های تسهیلاتی پیش ببرند که می تواند به الگویی موثر برای کل کشور تبدیل شود.

کارنامه درخشان کمیته امداد در زمینه کارآفرینی در سطح کشور 

شاید مهم‌ترین بخش از وظایف این نهاد انقلابی آنجایی است که مددجویان و افراد تحت تکفل بعد از مدتی و در قالب طرح های‌اشتغال و خودکفایی، صاحب شغل و حرفه شده و به تدریج از افراد مستمری‌بگیر تبدیل به افرادی مستقل و خودکفا و بعضاً کارآفرین می‌شوند.
بر اساس آمار رسمی کشور، روند ‌اشتغال‌آفرینی کمیته امداد در چند سال اخیر شتاب گرفته و کارنامه درخشانی را در زمینه کارآفرینی در سطح کشور به نمایش گذاشته است، به طوری که کمیته امداد با دریافت سهمی کمتر از یک درصد از کل تسهیلات دولتی، اکنون و به تنهایی یک سوم از بار‌اشتغال آفرینی کشور را به عهده‌ دارد.

آنچه می‌تواند جامعه مددجو و محروم را توانمند سازد، ارائه فراگیر آموزش‌های مهارتی و حمایت‌های تسهیلاتی برای ایجاد کارگاه‌های خانگی، کوچک، متوسط و حتی بزرگ  است.

شیرین درویشی یکی از نمونه‌های توانمند استان اصفهان است که با وجود محرومیت مالی در گذشته اما با حمایت کمیته امداد توانست به کارآفرینی شایسته تبدیل شود.

فیروزه‌کوبی یکی از معدود رشته‌های صنایع دستی است که زیبایی و گیرایی یک فرآورده خوب صنایع دستی را با خود دارد، بطوری که گفته می‌شود قدمت این صنعت به حدود ۶۰ سال قبل می‌رسد، در اصفهان فیروزه‌کوبی به غیر از جواهرات در ظروفی مانند بشقاب، لیوان، گل آبپاش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نهادهای حمایتی وام‌های بیشتری به کارآفرینان اختصاص دهند

شیرین درویشی با اشاره به اینکه ۶ سال است که در رشته فیروزه‌کوبی مشغول به کار هستم و حدود یکسال است که کارگاه فیروزه‌کوبی زده‌ام، گفت: به دلیل مشکلات شخصی به کار بهتری نیاز داشتم بنابراین به کمیته امداد استان مراجعه و درخواست وام کردم.

کارآفرین حوزه صنایع‌دستی با اشاره به حمایت کمیته امداد اصفهان از ایجاد اشتغال و پرداخت ۲۰ میلیون تسهیلات برای شروع کار گفت: توانستم با این مبلغ کار را شروع کنم و مواد اولیه را خریدم اما برای ادامه راه کافی نبود، در ادامه ۳۰ میلیون تومان نیز برای توسعه کار گرفتم و برای تأمین دستگاه‌ها خرید اقساطی کردم تا بتوانم کار را جلو ببرم اما به خاطر شرایط کرونا نتوانستم در بازار فعالیت داشته باشم.

وی از افت شدید صنایع‌دستی در زمان شیوع کرونا می‌گوید که سبب شده فروش چندانی نداشته باشد اما در حال حاضر ۴ نفر شاگرد دارد اما به خاطر مراحل فروش سختی زیادی را متحمل شده است زیرا در بازار افرادی هستند که پول‌های کلانی دارند و رقابت با آن‌ها در این زمنیه بسیار سخت است.

درویشی برای چرخاندن چرخ زندگی و رونق کار در شهرهای مختلف بازاریابی می‌کند و تولیدات خود را به استان‌ها زنجان، تهران، تبریز و شیراز می‌فرستد و می‌گوید برای فروش‌های کلان‌تر نیاز به سرمایه‌ بیشتری دارد.

این کارآفرین حوزه صنایع‌دستی اعتقاد دارد که در کل کارآفرینی به سرمایه بالا نیاز دارد و با مبلغ‌های کم مانند ۲۰ تا  ۵۰ میلیون نمی‌شود کارآفرینی کرد و می‌گوید اگر بخواهد برای دو ماه کار سنگ خریداری کند باید ۴۰ میلیون تومان هزینه کند.

به خاطر کمبود سرمایه پا به‌پای شاگردانم کار می‌کنم

وی از مسؤولان می‌خواهد که برای انجام بازاریابی بهتر وام‌های بیشتری به کارآفرینان اختصاص دهند تا با فروش بیشتر امکان جذب نیروی بیشتری فراهم شود.

 درویشی ادامه می‌دهد که با محدود بودن کار و اینکه امکان گسترش آن وجود ندارد، نیرو کم جذب می‌شود و سفارش‌های محدودتری دریافت می‌کنیم، همچنین به خاطر کمبود سرمایه خودم هم پا به‌پای شاگردانم کار می‌کنم در صورتی که کارهای دیگر عقب می‌ماند.

این کارآفرین حوزه صنایع‌دستی از کمبود دستگاه‌های خود برای فیروزه‌کوبی می‌گوید که برای تکمیل شدن یک دست سرویس ۶ میلیون تومان باید هزینه کنم تا آن را برایم کامل کنند، در صورتی که اگر آن دستگاه ها را داشتم خودم با ۲ میلیون تومان می‌توانستم کار را تکمیل کنم اما به خاطر توانایی مالی کم و برای اینکه کار را از دست ندهم مجبور هستم این کار را بیرون بدهم تا آن را تکمیل کنند.

وی مهم‌ترین نکته برای یادگیری هنر فیروزه‌کوبی را داشتن حوصله و پشتکار می‌داند و ادامه می‌دهد که این هنر مانند بسیاری دیگر از صنایع دستی دارای ظرافت زیادی است که حتی بعد از گذراندن دوره‌های لازم، باید تجربه خود را بالا ببرید و با تمرین در این کار، حرفه‌ای شوید.

درویشی می گوید بعد از آموختن هنر فیروزه‌کوبی، به وسایل و مواد اولیه برای ایجاد اثر هنری خود نیاز دارید، البته اگر قصد داشته باشید به عنوان کارآموز مدتی را مشغول به فعالیت باشید، نتیجه بهتری می‌گیرید، وسایلی که برای فیروزه‌‎کوبی لازم خواهید داشت عبارتند از ظرف مسی، نقره‌ای یا برنز، ابزار تراش فلز، سنگ فیروزه، لاک گردویی، منقاش، انواع سمباده و باید هزینه‌های تهیه این وسایل را در نظر بگیرند.

و اما …

 این کارآفرین حوزه صنایع‌دستی به افرادی که می‌خواهند در مسیر کارآفرینی قدم بردارند توصیه می‌کند که اگر وارد حوزه کارآفرینی شدند باید بتوانند به درستی بازاریابی کنند و قبل از شروع مواد و وسایل مورد نیاز را تهیه کنند تا وابسته به جای دیگری نباشند و بتوانند راحت‌تر و ارزان‌تر کار را انجام دهند و سود بیشتری را کسب کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.