سرویس: اجتماعی 07:47 - دوشنبه 04 اسفند 1399

رمضانعلی کاووسی؛

خوشبختی با طعم لبخند خداوند!

افکار و نوع نگاه ما به زندگی و افرادی که پیرامون ما زندگی می کنند، معیار سنجش خوشبخت بودن یا نبودن است. خوشبخت ترین افراد جامعه، مثبت اندیش ترین هستند. هرچه از افکار منفی فاصله بگیریم به خوشبختی نزدیک تریم.

به گزارش اصفهان شرق_ رمضانعلی کاوسی/ خوشبختی تعاریف فراوانی دارد. افراد، در جوامع مختلف تعاریف متفاوتی از خوشبختی دارند. همۀ تعاریف به این موضوع برمی گردد که کلید خوشبخت کردن یا بدبخت کردن هر کسی در جیب خود اوست. شاید «پولدار بودن» اولین کلمه ای است که بعد از شنیدن واژۀ «خوشبختی» به ذهن اغلب ما خطور می کند، اما پول به تنهایی نمی تواند آسایش و رفاه را به ارمغان بیاورد. به عبارتی ساده «با پول نمی شود خوشبختی را خرید.» انسان هایی در جامعه زندگی می کنند که همۀ امکانات مادی برایشان فراهم است، اما باز هم زندگی برایشان جهنم است.

افکار و نوع نگاه ما به زندگی و افرادی که پیرامون ما زندگی می کنند، معیار سنجش خوشبخت بودن یا نبودن است. خوشبخت ترین افراد جامعه، مثبت اندیش ترین هستند. هرچه از افکار منفی فاصله بگیریم به خوشبختی نزدیک تریم. مهربان بودن، مثبت انديشی، وظیفه شناسی، راستگویی، و پرهیز از صفات رذیله ای مثل دروغ، حسادت، غیبت، تهمت و… ابزاری است که ما را به خوشبختی نزدیک می کند. به نظر شما آن اختلاسگر 3000 میلیاردی که اکنون در کانادا زندگی می کند و افراد زیادی مثل این آقا که تعدادشان هم کم نیست، احساس خوشبختی می کنند؟! آیا استرس این موضوع که سرنوشت پولهای بادآورده اش چه می شود، می گذارد خاوری سر راحت بر بالشت بگذارد؟ به نظر شما او تاکنون چند بار خواب دیده که دستگیرش کرده اند و از خواب پریده است؟

گاهی مطالعۀ یک کتاب خوب، گوش دادن به یک موسیقی بامفهوم و متعادل، دیدن یک تئاتر خوب، خوردن یک آبگوشتِ دلچسب کنار یک دوست قدیمی، آنقدر ما را شاد می کند که دنیا را به فراموشی می سپاریم. دقت کرده اید، اغلب ما در شبانه روز حتی یک بار هم از ته دل نمی خندیم؟ دلیلش این است که متعادل نیستیم. خوشبخت ها همیشه متعادلند و از تمام واژه هایی که بار منفی دارد، پرهیز می کنند. شخص متعادل به ندرت الفاظ زشت و رکیک بر زبان می آورد. او بر خشم خود لجام می زند و می داند که خشمگین شدن و بر زبان آوردن حرف های زشت، تعادلش را بر هم می زند.

افراد پولداری را می شناسم که بلد نیستند چگونه با استفاده از ثروت خود خوشبخت شوند. مدام دنبال راه چاره ای هستند که لذت بیشتری از پول خود ببرند. بعضی از این افراد برای رسیدن به خوشی های زودگذر سراغ مواد مخدر می روند که عاقبتش به بدبختی ختم می شود.

باید به این نکتۀ کلیدی هم توجه کنیم که خداوند دانا خوشبختی ما را با خوشبختی دیگران گره زده است. جای تقدیر و تحسین دارد که در جامعۀ کرونا زده و اقتصاد درب و داغان امروز، بسیاری از افراد ثروتمند آستین همت را بالا زده و با کمک های مادی و معنوی خود دل افراد مستمند را شاد می کنند. این افراد حسود نیستند و به راحتی برای حل مشکلات مادی و معنوی هم­وطنان خود هزینه می کنند.

کمک های مؤمنانه به افراد مستمند، پوشاندن لباس نو بر تن کودکان فقیر، تهیۀ جهیزیه برای دختران دم بخت فقیر و آبرودار از مصادیقی است که حس واقعی خوشبختی را به افراد خیّر اهدا می کند و لبخند را بر لب هایشان می نشاند. این لبخند، لبخند خداست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.