سرویس: تولیدی 07:44 - دوشنبه 04 اسفند 1399

به روایت متن,

عالمان مجاهدی که علم و عمل را در هم آمیختند

شهدای روحانیت، خورشیدهای جهان افروز عالم ابدیت و عالمان مجاهدی هستند که علم و عمل را در آمیختند و در نبرد حق و باطل و چکاچک شمشیرها، خطبه شهادت زمزمه کردند و با سینه سرشار از عشق و معرفت به لقای حق شتافتند.

اصفهان شرق_حجت الاسلام حسن بابایی/ اول اسفند سال 1364 نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران، حجت الاسلام والمسلمین شیخ فضل الله محلاتی به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس و چند تن از قضات و مسئولان دیگر، عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در 25 کیلومتری شمال اهواز سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن که نزدیک به 50 تن بودند به شهادت رسیدند جهت ارج نهادن به فداکاری های روحانیون در طول دوران مبارزه در طول هشت سال دفاع، این روز « روز روحانیت و دفاع مقدس» نام گذاری شد.

بی شک نقش روحانیون پیرو خط ولایت درطول هشت سال دفاع مقدس، بر هیچ کس پوشیده نیست. گواه این مدعا خیل شهدای آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار از بیشترین تعداد برخوردار است، حضرت امام (ره) سوم اسفند سال 67 در منشور روحانیت به جایگاه رفیع شهدای روحانیت چنین اشاره کرده اند:« خدا را سپاس می گزاریم که از دیوارهای فیضیه تا سلول های مخوف و انفرادی شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه ها نسبت به قشرهای دیگر زیادتر است. بیش از دو هزار و پانصد نفر از طلاب علوم دینیه در سراسر ایران در جنگ شهید شده اند و این رقم نشان می دهد که روحانیت برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی ایران تا چه حد مهیا بوده است».

وقتی پرده های حجاب را کنار بزنیم و چشم دل به کاروان گلگون کفنان جاوید تاریخ بگشاییم، مشعل های فروزانی را می بینیم که انوار پر فروغشان بر چهره های نورانی شهیدان می درخشد. این خورشیدهای جهان افروز عالم ابدیت، عالمان مجاهدی هستند که علم و عمل را درآمیختند و در نبرد حق و باطل و چکاچک شمشیرها، خطبه شهادت زمزمه کردند و با سینه سرشار از عشق و معرفت به لقای حق شتافتند.

می خواهیم از مردانی سخن بگوییم که نام آنها در کوه ها، دشت ها، دریاها و پهنه آسمان آبی این سرزمین پراکنده و ارتفاع ایمانشان به دست متبرک امام ـ رضوان الله علیه ـ رسم شده است؛ همان سوارانی که خورشید، بارقه چشمانشان را تلاوت می کرد و ردای پیامبر بر دوش، در اوج پرواز حکایت خاکساری بشر و تفسیر تعالی اندیشه و بی پایانی اخلاص بودند. مبارزه این بزرگمردان روحانی در جبهه های هشت ساله یک رنگ و مردانه بود؛ به رنگ آبی دریا که سواحل صبحگاهی دریای ایمان را به تماشای تکلم دریا و خروش امواج قنوت فرو می خواند و بدین سان، این عمامه پوشان سپید دل، هدیه ای برای نسل های دیگر در امتداد تلألؤ آیینه های خاطره به جاری زمان سپردند.

نقش روحانیان پیرو خط ولایت در طول هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. گواه این مدعا، خِیل شهدای آنان است که در مقایسه با دیگر اقشار، بیشترین تعداد را دارد. این بزرگمردان با نهادن جان خود در طبق اخلاص، نامشان را بر تارک شهدای هشت سال دفاع مقدس حک کردند؛ در دوران دفاع مقدس جامعه روحانیون چهار هزار و 500 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.تقدیم 30 شهید مدافع حرم در مبارزه علیه داعش افتخار حوزه های علمیه است؛ 151 هزار طلبه بسیجی در کشور وجود دارد که گنجینه ارزشمندی است که باید بیش از پیش گام های بلند در راستای ارزش ها و آرمان های نظام اسلامی بردارند. 350 روحانی آزاده و حدود 17 هزار روحانی رزمنده در لباس روحانیت به این آب و خاک خدمت کرده اند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.