سرویس: سیاسی 11:05 - شنبه 02 اسفند 1399

رئیس‌جمهور: از لحظه‌ای که متوجه ورود کرونا به کشور شدیم به مردم اطلاع دادیم

رئیس‌جمهور گفت: از اولین روزی که فهمیدیم ویروس کرونا وارد کشور شده،‌ در هیأت دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام شود.

حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز (شنبه ۲ اسفند) در جلسه ستاد ملّی مبارزه با کرونا با اشاره به یکسالگی شیوع کرونا در کشور خاطرنشان کرد: نخستین بار، تست تشخیص به ما گفت که کرونا وارد کشور شده است. از اولین روزی که فهمیدیم این ویروس وارد کشور شده،‌ در هیأت دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام شود.

وی افزود: برخی شبهه داشتند که چون نزدیک انتخابات است آیا به مردم بگوییم که کرونا وارد شده یا نه؟ من گفتم تردید نکنید؛ هر مراسمی هم باشد ما باید این را اعلام کنیم چون مسئله جان مردم است و از همان روز چهارشنبه هم اعلام شد که این ویروس وارد کشور شده است.

*** ضد انقلاب خارج نشین که شبهه می‌کنند که دولت واقعیت را به مردم نگفت 

روحانی ادامه داد: ضد انقلاب خارج نشین که شبهه می‌کنند که دولت واقعیت را به مردم نگفت یا دیر گفت و به خاطر انتخابات دیر اعلام کرد این یک تهمت محض و دروغ صددرصد است. ما از همان لحظه‌ای که متوجه شدیم، به مردم اعلام کردیم. در طول این مدت هم که موج شیوع کرونا داشته‌ایم یا آمار بیماران و بهبودیافته‌ها کاهش و افزایش داشته همیشه به‌صورت یک آمار دقیق به مردم اعلام شده است.

وی تصریح کرد: ایران جزء کشورهایی بوده که از لحاظ اطلاع رسانی به موقع و دقیق حداقل هر ۲۴ ساعت یکبار آمار را به اطلاع مردم رسانده است.

روحانی با اشاره به اقدامات ساختاری در قبال کرونا گفت: در کشورهای دیگر هم مقابله با کرونا وجود دارد و ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید و در مراجعه بررسی شود، اما از حیث ساختاری در کشور ما کار بسیار بزرگی انجام شده است. شنبه بعد از همان چهارشنبه که اعلام شد، شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و در آنجا بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ستادی با عنوان ستاد ملی مبارزه با کرونا باید متولی این امر شود.

وی افزود: اینکه افراد چگونه باشند، رئیس چه کسی باشد، اعضا چگونه باشد، همه در جلسه مفصل بحث و در مصوبه ای تدوین شد و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان این مصوبه را تایید کرد و ابلاغ شد.

روحانی با بیان اینکه بر مبنای همین مصوبه تا کنون ۵۸ جلسه تشکیل شده است، اظهار داشت: این ۵۸ جلسه غیر از کمیته‌های مختلف و قرارگاه‌ها است. همچنین نیروهای مسلح هم برای کمک قرارگاه خاص دارد و همه اینها کار می‌کنند.

رییس جمهور ادامه داد: تشکیل چنین نهادی و اینکه به طور موقت و برای دوران کروناست، شاید از تجربه دوران مقدس نشات گرفته است. وقتی در آن زمان متوجه شده‌ایم سازوکار معمولی نمی تواند جنگ را پیش ببرد، این مسئله خدمت امام مطرح شد و امام اجازه داد تا شورایی با عنوان شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شود که مصوبات این شورا در حکم قانون بود و به دولت و دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شد.

وی ادامه داد: از سال ۶۵، ۶۶ و ۶۷ در سه سال پایانی جنگ این ستاد فعال و بسیار موثر بود و مصوبات خیلی مهمی داشت. البته جنگ تمام شد به طور طبیعی فعالیت این ستاد هم تمام شد و  مصوبات تا زمانی بود که جنگ بود.

روحانی با بیان این که این ستاد تجربه بسیار خوبی در آن مقطع بود، گفت: در تجربه جدید هم شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که ستادی تشکیل شود که اختیارات او در حد اختیارات شورای عالی امنیت ملی باشد. یعنی مصوبات آن برای همه لازم الاجرا و در حکم قانون باشد و به همین صورت رهبر معظم انقلاب تایید کردند و این کار آغاز شد.

رییس جمهوری افزود: این ستاد یک تجربه بسیار گرانقدر برای کشور است و مصوباتی که تاکنون گذرانیم مربوط به کرونا است، اما در عین حال می‌شود برخی مقررات و مصوبات را در مراجع دیگر بعدا تصویب کرد و به صورت مقررات دائمی درآورد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های پزشکی، استانداران در سراسر کشور و وزارت بهداشت در سطح این وزارتخانه، وزارت کشور جلسات منظم و به روز برگزار کردند. البته وزارت کشور تحت عنوان کمیته انتظامی، امنیتی این کار را انجام می‌داد، اما الان به صورت قرارگاه فعالیت می‌کند و در بخش‌های مختلف تقسیم کار شد و این تقسیم کار بنیانی برای مبارزه با یک ویروس بی سابقه بود.

روحانی افزود: مردم ما در صدسال گذشته سابقه چنین ویروسی ندارند که تمام دنیا و کشور را تحت تاثیر قرار داده و بر کسب و کار و آموزش و فرهنگ و روی همه چیز تاثیر بگذارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روزهای اول فروردین در ستاد گفتم باید این ویروس را به صورت یک بلیه یک ساله مشاهده کنیم، اظهار داشت: بعضی از دوستان به من گفتند که چرا گفتید یک ساله، این یک سال طول نمی‌کشد و در تابستان و گرما تمام می‌شود. من گفتم باید احتیاط کنیم و برای یک سال آماده باشیم. این ویروس خطرناکی بود که به سادگی کنار نرفت و الان هم که یک سال از آن گذشته، نه این ویروس تمام نشده بلکه با نوع آفریقایی و انگلیسی و انواعی که گفته می‌شود مواجه هستیم و مشخص هم نیست که بشر از این ویروس خلاص شود و هیچ کس نمی‌داند اما باز هم باید برای سال آینده خود را آماده کنیم.

روحانی با بیان اینکه کاری که مدافعان سلامت انجام دادند یک کار بسیار عظیم و بزرگی بود، تلاش خستگی ناپذیر و شبانه‌روزی مدافعان سلامت را فداکارانه و ارزشمند خواند و گفت: شاید در کشورهای دیگر هم فعالیت و فداکاری زیادی کردند که من زیاد مطلع نیستم که بخواهم مقایسه کنم ولی کاری که کادر درمان ما انجام داد انصافا قابل تحسین و تعظیم است که  جان خود را فدا کردند و بیش از ۲۶۰ نفر از عزیزان شهید خدمت شدند.

روحانی با بیان اینکه نیروهای مسلح کار بسیار بزرگی انجام آمدند و از روز اول بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌های خود را تشکیل دادند، گفت: کاری که نیروهای مسلح ، بسیج سپاه، ارتش و نیروی انتظامی انجام دادند خیلی ارزشمند بود. از همه عزیزانی که بر مغازه‌ها، خیابان‌ها، عناصر بهداشت و درمان و هلال احمر و اتحادیه‌های صنفی نظارت کردند و همه آنهایی که کمک کردند تشکر می کنم و در مجموع کار بزرگ و عظیمی در این راستا انجام گرفت.

*** برای خرید، مسافرت، آموزش، رفتن به سینما، مراکز مذهبی، مسافرت خارج از کشور، شرایط ما غیر معمولی است 

وی خاطرنشان کرد: ما در مجموع یک سال به یک کلمه رسیدیم و آن این است که برای مقابله با این بیماری باید سبک زندگی تغییر کند. مردم باید بدانند شرایط امروز ما شرایط عادی و معمولی نیست. برای خرید، بازار، مسافرت، آموزش، رفتن به سینما، مراکز مذهبی، مسافرت خارج از کشور، شرایط ما غیر معمولی است و در این شرایط ما باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم.

روحانی تصریح کرد: راه‌حلش هم این است که باید ماسک بزنیم، دست‌هایمان را بشوییم، فاصله را رعایت کنیم، دورهمی را تعطیل کنیم، تجمعات را کنار بگذاریم، ترددها را کم کنیم و خلاصه همه اینها سبک زندگی جدید در این شرایط است و همین یک کلمه را با همه ابعادش باید مدنظر قراردهیم تا بتوانیم به خوبی از این شرایط عبور کنیم.

*** تلاش ما این است که وارد موج چهارم نشویم 

وی افزود: ما الحمدالله از موج اول و موج دوم سرافراز عبور کردیم. موج سوم موج سختی بود ولی به هر حال عبور کردیم و همه تلاش ما این است که وارد موج چهارم نشویم و امیدوارم موفق شویم تا اینکه در شب عید مردم راحت باشند و بتوانند به زندگی خودشان بپردازند.

رییس جمهور با اشاره به ساختار سازی برای مقابله با کرونا و راه اندازی ستاد ملی مقابله با کرونا، کمیته‌های فرعی و قرارگاه عملیاتی گفت: ما در این ستاد برخی از قوانین و مقررات را برای رفاه حال مردم و برای کمک به اقشاری که تحت فشار قرار گرفتند تغییراتی دادیم. وامی اختصاص دادیم، یارانه ویژه‌ای را در نظر گرفتیم، وام در اختیار کسب و کارهایی قرار دادیم که در این مدت دچار مشکل شدید شده بودند، وام در اختیار خانواده‌هایی قرار دادیم که برای اجاره مسکن دچار مشکل شده بودند و همه جا کمک‌های لازم را در حد توان انجام دادیم.

وی ادامه داد: همه اینها نیاز به قانون و مقررات داشت و قوانین لازم در همین جا وضع تصویب شد و هر جا یک مقررات دست و پاگیری بود همین جا می‌آمدند و می‌گفتند شما بناست پول وام را پرداخت کنید، در اینجا امهال لازم را انجام می‌داد و به عنوان مثال می‌گفتند اشکالی ندارد و فرصت ۲ ماهه داده می‌شد. پول آب، برق و مالیات می‌خواستند پرداخت کنند، می‌گفتند در این شرایط می‌توانید دو ماه دیگر پرداخت کنید.

*** علی رغم کرونا، تولید ما در اسفند پارسال دست نخورد

روحانی با بیان اینکه علی رغم کرونا، تولید ما در اسفند پارسال دست نخورد و همه دستگاه‌های تولیدی به تولید خود با رعایت پروتکل ها ادامه دادند، گفت: خدمات رسانی یک لحظه قطع نشد و قطعی برق، آب و گاز نداشتیم. با وجود شرایط سخت همه پای کار بودند و همانند مدافعان سلامت همه در کارخانه‌ها و دستگاه‌های خود، کنار چاه های نفت و سطح دریا شبانه روز فعالیت کردند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز در نیازمندی‌های بهداشتی تقریباً به بیرون نیاز نداریم، اظهار کرد: اوایل شیوع کرونا درباره ماسک مشکلات زیادی داشتیم و امروز روزانه بیش از ۳۵ میلیون ماسک در کشور تولید و با قیمت ناچیز بین مردم توزیع می‌شود و این کار بسیار بزرگی است شوینده‌ها، ضد عفونی کننده‌ها، وسایل بیمارستانی و ونتیلاتورها همه تهیه شد و شاهد حرکت بزرگ شرکت‌های دانش بنیان بودیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ناگهان اوج گرفت و امروز ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت است که کل این شرکت‌ها در دولت یازدهم ۵۵ شرکت بود.

*** دوگانگی‌ها از بین رفت

رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی دعواها تحت عنوان دوراهی دین و علم، جان و اشتغال، گفت: اینها فکر کردند فرصت طلایی برای شکاف و اختلاف پیدا کرده‌اند در حالی که هم ماه رمضان، قرآن به سرگرفتن مردم، هم محرم، هم عبادت و هم نماز و هم پروتکل بود و چقدر فضای مجازی و صدا و سیما در این زمینه کمک کرد تا مردم از نعمات آن شبها و روزها استفاده کرده و در عین حال پروتکل‌های بهداشتی را هم به طور کامل مراعات و اجرا کنند. این دوگانگی‌ها از بین رفت.

روحانی با اشاره به نقش زیرساخت‌های فضای مجازی در بخش دانش‌آموزی و دانشجویی گفت: ۱۷ میلیون نفر از شبکه شاد استفاده می‌کنند این سامانه با این عظمت در کشور تشکیل شد و شاگردان با معلم و معلم با شاگردان در این سامانه حرف می‌زنند درس داده و آموخته می‌شود. البته قبول داریم که آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد اما آموزش صفر نشد و ۵۰ درصد انجام شد و تحصیلات و آموزش در کشور تعطیل نشده است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: کرونا در عین حال که مشکلات فراوانی در کشور ایجاد کرد، اما فرصت‌ها و تحولاتی هم ایجاد شد و توانستیم از این تحولات استفاده کنیم و در حین مراسمات دینی و مذهبی ابتکارات نو و جدیدی به کار گرفته شد تا فضای مجازی بتواند جای فضای حقیقی را بگیرد.

روحانی با بیان اینکه ایران تنها کشوری بود که در کرونا تحریم را هم داشته و هیچ کشوری در دنیا چنین حالتی نداشته است، اظهار داشت: برای خرید واکسن کرونا و برای وارد کردن و پرداختن پول کواکس خریداری شده با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم هم باید خود را برای سال آینده آماده کنند و هم مراقب باشند تا دچار موج چهارم نشویم، اظهار داشت: باید سبک زندگی خود را بر مبنای شرایط جدید تغییر داده، پروتکل‌ها را رعایت کنیم، و تردد و اجتماعات کمتر و مراعات و فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم. اگر علامتی دیدیم آنها را به مراکز درمانی اعلام کنیم و اگر کرونا داشتیم، خود را قرنطینه کرده و اطرافیان تست بدهند تا به خوبی از این شرایط عبور کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی ایران را با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم، مدافعان حرم و مردم سرافزار هستند. همه آنهایی که مومنانه و خاضعانه کمک می‌کنند، باز هم در شب عید و اواخر فروردین سال آینده در ماه رمضان باز کمک خواهند کرد. به یاری همدیگر از این مرحله عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.