سرویس: غیر تولیدی 10:32 - چهارشنبه 29 بهمن 1399

آخرین آمارها از یک سالگی کرونا در اصفهان/ خیز افزایشی تعداد مبتلایان در استان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به یک سالگی کرونا گفت: از ابتدای کرونا تاکنون بیش از ۵۰ درصد از فوتی‌ها و بستری‌ها در استان اصفهان سن آن‌ها بالای ۶۰ سال بوده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ آرش نجیمی با اشاره به اینکه کرونا در کشور یکساله شد، اظهار داشت: از ابتدای کرونا تاکنون بیشتر فوتی‌ها و بستری‌های ناشی از کرونا در استان اصفهان در گروه‌های بالای ۶۰ سال بوده‌ است، بیش از ۵۰ درصد از فوتی‌ها و بستری‌ها سن آن‌ها بالای ۶۰ سال بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این دو آمار نشان می‌دهد تاکنون الگوی بیماری بیشتر افرادی را درگیر کرده که هم به لحاظ بستری و هم فوت بالای ۶۰ سال بوده‌اند، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان اصفهان حدود ۴۰ هزار بستری از تعداد کل بیمارانی که تاکنون بستری شده‌اند، بالای ۶۰ سال بودند و تعداد مردها در بستری‌ها و فوت‌ها از زن‌ها بیشتر بوده است.

خیز آرامی به سمت افزایش آمار کرونا داریم

وی با بیان اینکه در سیر اپیدمیولوژیک بیماری الان نمی‌توانیم بگوییم با پیک کرونا در استان روبه رو شدیم اما یک خیز آرامی به سمت افزایش آمار کرونا داریم، گفت: کل استان در دو هفته گذشته وضعیت آن به سمت شرایط نامطلوب سیر کرده است و حتی شهرستان اصفهان که به سمت آبی شدن پیش می‌رفت، کاملاً منتفی شد.

نجیمی ادامه داد: اگر چه با پیک کرونا در استان مواجه نیستیم، اما این روندی که می‌بینیم نسبت به آن هشدار می‌دهیم که در اواخر اسفند و اوایل فروردین با یک پیک مجدد کرونا روبه رو می‌شویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه نکته‌ای که بسیار مهم است کرونای جهش یافته انگلیسی است، تصریح کرد: مردم بدانند خیلی خودشان را سرگرم اینکه آیا کرونای انگلیسی آمده و یا نیامده نکنند، بدانیم که فعلاً کرونا از هر نوع چه چینی و چه انگلیسی جهش یافته در جامعه وجود دارد و رعایت پروتکل‌ها برای هر نوع کرونایی نیاز است.

کرونا از هر نوعی که باشد باید پروتکل‌ها را رعایت کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کرونای انگلیسی قطعاً در جامعه وجود دارد و از هر نوعی که است، رعایت پروتکل‌ها ضروری است، بیان کرد: رفتار، درمان و پیشگیری ما در مقابل هر نوع کرونایی تفاوتی نمی‌کند و به جای هیجان برای پیدا کردن موارد مثبت کرونای انگلیسی باید برای هر نوع از کرونای جهش یافته پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه مجدد با پایین آمدن پروتکل‌ها به سمت افزایش کرونا پیش برویم، کاملاً وجود دارد، عنوان کرد: در کل استان اصفهان دو شهرستان نارنجی، ۱۴ شهرستان زرد و ۸ شهرستان آبی است و کل استان هم رنگ آن زرد است؛ اما اگر همین روند افزایشی وجود داشته باشد، شاهد قرمز شدن بعضی از شهرستان‌های استان هستیم، مانند حالتی که در برخی از استان‌های دیگر اتفاق افتاد.

نجیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان آغاز شده است و به صورت مداوم انجام می‌شود، گفت: سیر تزریق واکسن متوقف نمی‌شود و تلاش شده محموله‌های واکسن به دست مراکز بهداشت برسد تا واکسیناسیون به صورت مداوم و روزانه انجام شود.

 مراکز خرید نباید به کانونی برای انتقال ویروس تبدیل شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تا ۲۵ بهمن ماه حدود ۵۰۰ نفر از کادر درمان در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واکسینه شدند، افزود: همچنان بیشتر درصدهای مثبت تست‌های کرونا، افراد مراجعه‌کننده سرپایی به مراکز بهداشتی است، در مراکز سرپایی که نمونه‌گیری انجام می‌شود، حدود ۱۷ درصد تست‌ها مثبت می‌شود که رقم بالایی است و تعداد بیماران سرپایی نیز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در اسفند ماه مردم برای خرید عید نوروز به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، بیان کرد: اگر در مراکز خرید، اصناف و مراجعان خرید پروتکل‌ها را رعایت نکنند، مراکز خرید می‌تواند به محلی برای انتقال ویروس تبدیل شوند.

نجیمی با تأکید بر اینکه اصلاً موافق ایجاد محدودیت در این شرایط برای اصناف نیستیم، خاطرنشان کرد: اصناف در این مدت از نظر شرایط اقتصادی بسیار سختی کشیدند اما تقاضا داریم اصناف و خریداران موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنند تا مراکز خرید به کانونی برای انتقال ویروس تبدیل نشود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.