سرویس: غیر تولیدی 06:03 - چهارشنبه 29 بهمن 1399

احراز سه تخلف رئیس‌جمهور از قانون در کمیسیون قضائی و حقوقی/ تصمیم گیری در صحن مجلس

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از احراز سه تخلف حسن روحانی در کمیسیون قضایی مجلس خبر داد وگفت: قرار است در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره این تخلفات تصمیم‌گیری شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین‌علی حاجی‌دلیگانی با اشاره جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه به ریاست محمدباقر قالیباف اظهار کرد: در بخشی از این جلسه، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد استنکاف از اجرای ماده (۱) قانون مدنی (امضا و ابلاغ قوانین پس از تصویب مجلس) از سوی حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دستور کار مجلس قرار گرفت.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه بعد از ظهر سه‌شنبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس برای استنکاف رئیس‌جمهور از اجرای قانون در خصوص تأخیر در معرفی وزرای جهاد کشاورزی و صنعت و تصدی غیرقانونی سرپرستان این دو وزارتخانه مطرح و پس از دفاعیات معاون رئیس‌جمهور، اعضای کمیسیون با تأیید نظر بنده، تخلف رئیس‌جمهور را محرز و موضوع را برای تصمیم‌گیری به صحن علنی مجلس ارجاع دادند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل ۷۷ قانون اساسی مبنی بر این که عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، تصریح کرد: همچنین در این جلسه، اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به خاطر نقض اصل ۷۷ قانون اساسی توسط رئیس‌جمهور در خصوص سند ۲۰۳۰ را بررسی و پس از اظهارات امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، ضمن تأیید نظر بنده، تخلف از قانون را محرز دانسته و موضوع را برای تصمیم‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع داد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت رأی مثبت اکثریت نمایندگان مجلس، پرونده رئیس‌جمهور برای رسیدگی و برخورد قضایی به قوه قضائیه فرستاده خواهد شد.

دبیر هیأت‌رئیسه همچنین خبر داد که در خصوص توهین‌هایی که رئیس‌جمهور انجام داده و بر اساس قانون و شئونات مجاز نیست، در حال جمع‌آوری امضای نمایندگان برای بررسی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هستیم.

وی پیش‌تر نیز در مصاحبه با رسانه‌ها بیان کرد که رئیس‌جمهور ۱۳ قانون مصوب را در زمان مقرر ابلاغ نکرده است.

حاجی‌دلیگانی همچنین دوم بهمن امسال در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو یادآوری کرد: یکی از قوانینی که رئیس‌جمهور ابلاغ نکرده بود، مصوبه اخیر مجلس برای تأمین کالاهای اساسی مردم بود؛ مجلس در این مصوبه تصریح کرد برای جمعی از مردم کشور ۱۲۰ هزار و برای جمع دیگری از مردم ۶۰ هزار تومان پرداخت صورت بگیرد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.