سرویس: غیر تولیدی 10:38 - سه شنبه 28 بهمن 1399

حمایت ۷۰ نفر از متخصصان زنان و زایمان از ماده ۵۳ طرح جمعیت+ تصویر

بیش از ۷۰ نفر از پزشکان متخصص زنان و زایمان کشور در نامه‌ای ضمن حمایت از ماده ۵۳ طرح جوانی جمعیت و حمایت خانواده، درخواست کردند که کادر درمان در رابطه با تولد نوزادان با ناهنجاری کروموزمی متخلف محسوب نشوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بیش از ۷۰ نفر از پزشکان و متخصصان زنان و زایمان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از ماده ۵۳ طرح جوانی جمعیت و حمایت خانواده حمایت کردند.

این پزشکان در نامه خود خطاب به محمدباقر قالیباف آورده‌اند: ما پزشکان تقاضامندیم اجبار عمومی بر انجام غربال‌گری در خصوص ناهنجاری جنینی از متخصصین زنان و کادر درمان برداشته شده و در صورت متولد شدن نوزاد با ناهنجاری‌های کروموزمی که ایجاد و درمان آن در اختیار پزشک نیست،‌ کادر درمان و متخصصین زنان متخلف محسوب نشده و مبرا از مجازات ‌باشند.

طرح ممنوعیت غربال‌گری اجباری جنین در مجلس چند وقتی است که مطرح شده و در این میان نیز موافقان و مخالفان زیادی نیز داشته است؛ منع غربالگری عمومی اجباری در مجلس یازدهم مطرح شده که البته هنوز به طور کامل موافقت با آن نشده است و رایزنی‌های نمایندگان پیرامونش ادامه دارد.

این طرح شامل ۲ بند است که بند اول آن مبنی بر منع اجبار به غربالگری برای تمام افراد در تمام سنین مصوب شده است. گفته می‌شود در روندهای جاری، انجام غربالگری دو مرحله‌ای به صورت الزام‌آور وجود داشته اگر چه مادر می‌توانست به تشخیص خود هیچ‌کدام از مراحل غربالگری را انجام ندهد و در این صورت باید تعهدنامه یا موافقت نامه‌ای را امضا می‌کرده است.

با این حال این امر توسط بسیاری از پزشکان به مادر توصیه می‌شود، گفته می‌شود غربالگری، چرخه اقتصادی هزار میلیارد تومانی برای ذینفعان دارد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.