سرویس: اقتصادی 20:25 - جمعه 24 بهمن 1399

خسارت کشاورزان از افت قیمت سیب‌زمینی در مزرعه/ مدیر مربوطه: نوسانِ قیمت طبیعی است

قیمت سیب‌زمینی در مزارع و سردخانه‌های به شدت پایین آمده به طوری که برخی از کشاورزان را متضرر کرده و این درحالی است که به دلیل سود هنگفت دلالال این محصول با قیمتی بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ چهارمحال و بختیاری سال‌هاست در صدر جدول بیکاری کشور است؛ پس خیلی عجیب نیست که هنوز یک صنعت تبدیلی برای محصولات کشاورزی در استان وجود ندارد.

کشاورزی تنها راه حل مشکلات اقتصادی چهارمحال و بختیاری است

بنا به گفته مسؤولان از جمله رئیس مجمع نمایندگان استان مهم‌ترین راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور جدا شدنمان از بند ناف نفت و راه خودکفایی استان در گروه ایجاد تحول در وضعیت کشاورزی و دامداری است.

حجت الاسلام امیرقلی جعفری معتقد است تنها راه حل افزایش اشتغال و جهش تولید در چهارمحال و بختیاری کشاورزی و تولیدات گلخانه‌ای است چون استان ما نه صنعت قوی دارد و نه غیر از ظرفیت کشاورزی و دامپروری پتانسیل دیگری دارد؛ بنابراین اولین و آخرین راه برای حل مشکل بیکاری این استان توجه ویژه به کشاورزی است.

اما با وجود اینکه در بسیاری از محصولات باغی و زراعی از جمله کاشت هلو، بادام، گندم، جو، سیب زمینی حرفی برای گفتن داریم و سالانه چندین تن مازاد مصرف استان تولید می‌شود باز هم برخی محصولات به صورت خام و بدون فرآوری به فروش می‌رسد که این موضوع زیبنده استان ما نیست.

تاکید رهبر انقلاب به مسئله کشاورزی

این در صورتی است که مقام معظم رهبری در 17 اردیبهشت ماه سال  جاری تولید کنندگان را به مورد اهتمام قرار دادن جهش تولید، توصیه فرمودند: « طرح‌های کشاورزی به‌خصوص تمرکز بر تولید محصولات اساسی، همچون گندم، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و آبزیان و خودکفایی در این عرصه‌ها با استفاده از شیوه‌های آبیاری مدرن باید در موضوع جهش تولید مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.»

با وجود این تفاسیر از وضعیت بیکاری استان و موقعیت خوب کشاورزی و زراعت، یکی از راه‌های افزایش تولید، خودکفایی و اشتغال جوانان، تولید سیب زمینی است اما این حرفه نه تنها مورد توجه دولت قرار نگرفته است بلکه بعضاً شاهد سنگ‌اندازی‌هایی نیز در این حوزه هستیم که گفت‌وگویی با یک سیب‌زمینی کار در استان را در ادامه مطالعه می‌کنیم.

سیب‌زمینی‌کاران مظلوم‌ترین حلقه از زنجیره تولید سیب‌زمینی هستند

یک کشاورز که خواست نامش فاش نشود و حدود 2 هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی دارد گفت: کشاورز مظلوم‌ترین حلقه از زنجیره تولید سیب زمینی است؛ سود اصلی محصولات زراعی از جمله سیب زمینی به جیب دلال می‌رود و من و همکارانم کمترین میزان سود و گاهی هم خساراتی متحمل می‌شویم.

وی ادامه داد: تصور کنید جوانی را که یک سال از عمرش را در مزرعه‌ای اجاره‌ای، با هزینه‌های هنگفت سم و بذر و کارگر و … هزینه کرده به امید اینکه در ماه آبان و مهر ماه بتواند با برداشت و فروش محصولش خرج یک سال خانواده‌اش را بدست آورد؛ اما اکنون که فصل فروش محصول است و حساب و کتاب سرانگشتی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نه تنها سودی نکرده‌ایم بلکه با فروش محصولمان حدود کیلویی 1700 تومان در مزرعه، یک چیزی هم باید از جیب مان بگذاریم!

تعطیل شدن اداره جهاد کشاورزی به سیب‌زمینی‌کاران کمک بیشتری می‌کند

این کشاورز با ابراز گلایه شدید از مسؤولان توضیح داد: جهاد کشاورزی برای ما کشاورزان هیچ سودی ندارد و اگر این اداره پرطمطراق تعطیل شود و هزینه‌ای که صرف پرسنل و … می‌شود را به کشاورزان بدهند خودمان بهتر می‌توانیم کارمان را مدیریت کنیم.

این کشاورز ادامه داد: اداره جهاد کشاورزی هیچ اختیاری روی قیمت‌گذاری و فرآیند توزیع و … محصول ما ندارد و صرفا یک نهاد تشریفاتی شده است؛ نه مشاوره درستی می‌دهند، نه کمکی به کشاورز می‌کنند و نه برنامه‌ریزی کلانی انجام می‌دهند؛ شما ببینید همین سیب زمین یک سال تا 4 هزار تومان هم سر مزرعه می‌رسد ولی یک سال کشاورز امیدی به برداشت محصولش هم ندارد؛ مانند همین امسال!

اداره جهاد کشاورزی هیچ اختیاری روی قیمت‌گذاری و فرآیند توزیع و … محصول ما ندارد و صرفا یک نهاد تشریفاتی شده است؛ نه مشاوره درستی می‌دهند، نه کمکی به کشاورز می‌کنند و نه برنامه‌ریزی کلانی انجام می‌دهند

وی توضیح داد: من تولیدکننده که یک سال از عمرم را با کلی امید صرف تولید محصول کردم و امروز صدها تن سیب زمینی تولید کردم ولی بعد از حساب و کتاب متوجه می‌شوم که هیچ سودی عایدم نشده، با کدام امید و انگیزه سال بعد هم روی این کار سرمایه‌گذاری کنم؟ جهاد کشاورزی و سایر مسؤولان ارشد ملی و استانی چه طرحی برای حمایت از تولیدات من کشاورز دارند؟

بیشترین زحمت و هزینه و کمترین سود از آن کشاورز

آنچه که در این گفت‌وگو مشهود است این است که بیشترین زحمت، هزینه و تلاش در این زنجیره تولید از آن کشاورز است اما در نتیجه کمترین سود از برداشت محصول به این مهره مهم و اثرگذا در تولید می‌رسد که البته مدیر زراعت استان نوسانات قیمت خرید سیب‌زمینی از کشاورز تا بازار فروش را امر طبیعی قلمداد می‌کند که جزئیات این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم.

محسن مهدوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد به جزئیاتی در مورد کاشت و برداشت سیب‌زمینی اشاره کرد و با بیان اینکه فروش بذر به سایر استان‌ها ۲۰ هزار تن می‌باشد، گفت: مصرف بذری استان در سال آینده ۲۴ هزار تن می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود تولید سیب‌زمینی در این سال ۵ هزار هکتار باشد که در هر هکتار ۴.۵ تن کشت می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کل سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان طی سال جاری ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار بود که برای این مقدار ۲۴ هزار تن بذر مصرف و  ۲۱۶ هزار تن سیب زمینی برداشت شده است.

 مهدوی افزود:  ۱۷۲ هزار تن از مصرف کل، مصرف خوراکی و ۴۴ هزار تن مصرف بذری می‌باشد که ۲۵ درصد محصول تولید شده در مزرعه به فروش می‌رسد و این رقم در سال جاری ۵۴ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۵ هزار هکتار تولید می‌شود که حدود ۲۰ تن آن در انبار ذخیره می‌شود، ادامه داد: همه محصولی که در  انبار ذخیره می‌شود خوراکی نیست و برخی از آن صرف بذر سال آتی خواهد شد لذا تبادلات واردات و صادرات سیب‌زمینی در استان دو طرفه است.

مهدوی با اشاره به اینکه بخشی از مازاد محصول در انبارها ذخیره می‌شود که در حال حاضر ۱۲۰ هزار تن در انبارها موجود است، اظهار کرد:  میزان برداشت این محصول متفاوت است و بخشی از میزان مازاد به استان‌های همجوار از جمله اصفهان، اردبیل، همدان و لرستان و کشورهای خارجی از جمله افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

نوسان قیمت در محصولات کشاورزی طبیعی است!

وی در پایان اشاره‌ای به قیمت سیب‌زمینی در بازار کرد و گفت: این محصول نیز همانند دیگر محصول‌ها برای رسیدن به دست مصرف کننده پروسه طولانی را طی می‌کند لذا قیمت اصلی سیب زمینی برای کشاورز ۲ هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۴ تا ۵ هزار تومان می‌باشد که علت این که نوسان قیمت مراحل مختلفی است که این محصول طی می‌کند و در هر مرحله مبلغی به قیمت اصلی اضافه می‌شود و این یک امر طبیعی است.

با یک حساب سرانگشتی در مقایسه  وضعیت اشتغال، ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری و اوضاع کشاورزان استان در می‌یابیم که با تقویت این دو حوزه مهم استان تعداد بالایی شغل برای جوانان ایجاد خواهد شد که با این عملکرد بسیاری از واسطه‌ها و دلالان حوزه تولید حذف می‌شوند.

با حذف دلالان حوزه تولید مبلغ صرف شده در میان دلالان به کشاورز می‌رسد و قیمت محصولات کشاورزی در بازار از آنچه که امروز شاهد آن هستیم مناسب‌تر خواهد شد که این امر همت مسؤولان استانی و کشوری در حوزه کشاورزی را می‌طلبد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.