سرویس: غیر تولیدی 18:55 - جمعه 24 بهمن 1399

واکنش ظریف به لفاظی‌های برجامی اروپایی‌ها

وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر از موضع کشورهای اروپایی درباره ایران انتقاد کرده و نوشت که سه کشور اروپایی برای انجام وظایف خود تحت برجام تا کنون چه کاری انجام داده‌اند؟

به گزارش اصفهان شرق؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به بدعهدی سه کشور اروپایی در ایفای تعهدات خود بر اساس توافق برجام اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «آیا سه شریک اروپایی ما بند ۳۶ برجام و نامه‌های متعدد ایران بر این اساس را خوانده‌اند؟»

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: «طبق کدام منطق ایران موظف به متوقف کردن آن دسته از اقدامات اصلاحی است که یک سال تمام بعد از خروج آمریکا از برجام- که همچنان به نقض توافق ادامه می‌دهد- اتحاذ کرده‌ است؟»

ظریف در پایان این پیام توییتری تاکید کرد:«سه کشور اروپایی برای انجام وظایف خود چه کاری انجام داده‌اند؟»

 سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک بار دیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

در بیانیه مشترک این کشور با آلمان و فرانسه آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده (انگلیس) با نگرانی بسیار تاییدیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که طی آن اعلام شده، ایران در حال تولید اورانیوم فلزی است را نگاه کردیم، اقدامی که نقض برجام است. طبق برجام، ایران متعهد شده که طی 15 سال در زمینه فعالیت‌های تولید یا به دست آوردن اورانیوم فلزی یا تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم اقدام نکند».

آنها در پایان بیانیه ادعایی خود ادعا کردند: «ما قویا از ایران می‌خواهیم بدون هر گونه تاخیری این اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات جدیدی در حوزه عدم پایبندی (به تعهدات برجامی) در برنامه هسته‌ای خود برندارد. ایران با تشدید اقدامات خود در زمینه عدم پایبندی (به برجام)، در حال تضعیف کردن فرصت احیای دیپلماسی برای رسیدن کامل به اهداف برجام است».

لفاظی جدید تروئیکای اروپایی و تکرار ادعای عدم پایبندی ایران به برجام در شرایطی انجام شده که فرانسه، آلمان و انگلیس به رغم امضای این توافق و اعلام مکرر تعهدشان به آن، در عمل اقدامی برای اجرای تعهداتشان انجام نداده‌ و فقط خواستار ادامه پایبندی یک طرفه ایران به تعهداتش شده‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.