سرویس: فرهنگ و هنر 13:45 - جمعه 24 بهمن 1399

تک‌تیرانداز غریب در لشکر مدعیان/ شرمندگی بزرگ برای دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگ اصفهان

اگرچه قهرمانان حقیقی محدود مرزها نمی‌شوند اما عبدالرسول زرین اولا یک قهرمان اصفهانی است و در این بلبشوی سلبریتی‌گرایی و سلبریتی‌پروری، می‌تواند و باید به عنوان الگو معرفی شود، اما حیف و صدحیف که دستگاه‌های فرهنگی نصف جهان منفعلانه عمل کردند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با تمام متن و حاشیه‌هایش به پایان رسید و سیمرغ امسال در کوله بار خود از «یدو» و دفاع و هویت و نوجوان، «منصور» و خدماتش در صنعت هوایی، «مصلحت» و تعدد قرائتش داشت تا «خط فرضی» و طعم مرگ و نا امیدی و حتی خنده سطحی و شوخی های سخیف «شیشلیک».

گویی لباس‌ها و اظهار نظرهای عجیب و غریب دیگر جزئی از جشنواره شده‌اند و آقای بازیگری که سیمرغ می‌گیرد باید در مورد واکسن شوخی کند و بی‌سوادی خود را به رخ بکشد، اما نکته جالب توجه جشنواره امسال برای اصفهان، «تک ایرانداز» بود، اثری درمورد شهید زرین که زرین‌ترین مدال تک تیراندازی جهان را بر سینه آویخته است، آن هم نه از نوع مدال «اسنایپر» آمریکایی که کشتن زن و کودک را در کارنامه داشته باشد، مدالی از جنس زرین انقلاب اسلامی.

دستگاه‌های فرهنگی که از انفعال گذشته و معطل مانده‌اند

اگرچه قهرمانان حقیقی محدود مرزها نمی‌شوند اما عبدالرسول زرین اولا یک قهرمان اصفهانی است و در این بلبشوی سلبریتی‌گرایی و سلبریتی پروری، می‌تواند و باید به عنوان الگو معرفی شود، اما حیف و صدحیف که دستگاه‌های فرهنگی نصف‌جهان نه تنها منفعل بلکه معطل هستند و در ساخت اثری چنین ارزشمند، همکاری شایسته نکرده‌اند که اگر چنین شده بود، این اثر بازخوردی دگرگونه داشت.

بی‌مسؤولیتی مسؤلان اصفهان برای به تصویر کشاندن قهرمانشان

ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم«تک تیرانداز»، در نشست خبری این فیلم گلایه از مسئولان اصفهانی که لیاقت نداشتند به این فیلم کمک کنند، گفت: معمولاً ما که فیلم جنگی می‌سازیم توقع داریم نهادها و مسئولان کمک کنند با اینکه فیلم به قهرمان اصفهانی منسوب شد و تلاش کردیم از کمک مسئولان اصفهانی کمک بگیریم اما آن‌ها کمکی نکردند.
وی ادامه داد: تنها گلایه‌ای که می‌توانم از مسئولان اصفهانی داشته باشم این است که لیاقت نداشتند با این فیلم همکاری کنند. چند لوکیشن در شهرک دفاع مقدس ساخته شده و سایر امکانات به سختی فراهم شده امکانات شهرک قدیمی است اما سعی کردیم از امکانات حداکثر استفاده کنیم.

بی‌مهری مسوولان اصفهانی در مقابل «تک تیرانداز»شان

همچنین درهمین رابطه محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر، در مراسم تجلیل از خانواده شهید زرین در شب اکران این اثر در جمع اصحاب رسانه و اهالی هنر اصفهان خطاب به مسؤولان شهری و استانی اصفهان اظهار داشت: کارگردان فیلم سینمایی «تک تیرانداز» از مسئولان استانی اصفهان گله‌های فراوان داشتند و این مسؤولان نگاه و حمایتی به این اثر سینمایی نداشته‌اند.

همه کارهایی که دستگاه های فرهنگی اصفهان انجام ندادند

البته کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و نهادهای متولی فرهنگ و هنر و اساسا هر کسی و هرنهادی که دستش می‌توانست برسد و نرساند، به ساخت و تولید محدود نمی‌شود، در قضیه اکران هم بسیار ضعیف و اصلا بیکار ظاهر شد، نهادهای فرهنگی و فرهنگی‌های نهادهای مختلف که قاعدتا در این دوران کرونا ازنظر بودجه هم در مضیقه کمتری هستند، برای مثال می‌توانستند پیش‌فروش بلیت را برعهده گرفته و یا از راه‌های مختلفی همچون تبلیغات شهری برای جذب مخاطب بهره گیرند.

آثار ارزشمند، الگوساز و جریان‌ساز می‌توانستند با همت و هوشیاری ارگان‌های مربوطه و نهادهای مرتبط با موضوع و شخصیت‌های اصلی فیلم و اساسا هر مسؤول، سازمان و نهاد دغدغه‌مند نسبت به فرهنگ سازی، الگوسازی و تعلیم تربیت نسل‌ها، میزبان مخاطبان باشند، اما در این واقعه، خبری از ایشان نیست و نام و نشانی ندارند.

چرا «تک تیرانداز» نصف جهان، در اصفهان غریب بود
از استانداری و شهرداری گرفته تا معاونت‌های فرهنگی نهادهای مختلف و حتی گروه‌های جهادی و مردمی و تشکل‌های دانشجویی اصفهان، از هیچ کدام تحرکی دیده نشد و این فیلم روایت قهرمانی اصفهانی در جشنواره اصفهان غریب اکران شد و رفت و حتی به سانس ویژه هم نکشید، البته که سینما و سینمادار به فکر تجارت خویش است که شیشلیک را بر آثار فاخر قهرمان‌محور همچون تک تیرانداز ترجیح می‌دهد.
چراکه بازیگر گیشه پسند دارد و شوخی سخیف می‌کند و خلاصه سرگرمی سطحی می آورد، اما از متولیان و مدعیان فرهنگی استانی و بر خلاف آن چه که این روزها شاهدش بودیم، انتظار می‌رود.
انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.