سرویس: غیر تولیدی 10:25 - سه شنبه 21 بهمن 1399

یافته محققان بریتانیایی؛

پیشگیری از چاقی در کودکی عامل کاهش خطر آلزایمر در بزرگسالی

مطالعه اخیر روند تغییراتی را در ساختار مغز نشان داد که مربوط به چاقی بود. این روندها بر اهمیت جلوگیری از چاقی در اوایل زندگی تأکید می کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از مدیکال نیوز تودی، بیماری آلزایمر یک نوع شایع از زوال عقل است. مشخصه آن تخریب سلول‌های مغزی و زوال شناختی است که با گذشت زمان پیشرفت می‌کند.

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما داشتن یک رژیم غذایی سالم، عاملی حیاتی است که بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد که ممکن است شروع بیماری آلزایمر را به تأخیر بیاندازد یا حتی از بروز آن پیشگیری کند.

تیم تحقیق با استفاده از دو شاخص چاقی یعنی شاخص توده بدنی (BMI) و اندازه دور کمر به بررسی این موضوع پرداخت که آیا ارتباطی بین این شاخص‌ها و تغییر ساختار مغز وجود دارد یا خیر.

در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، در افراد به طور معمول ساختارهای تخریب شده مغز با کاهش حجم ماده خاکستری، یکپارچگی ماده سفید و جریان خون مشاهده شد.

این شرایط در ایجاد ارتباطات عصبی نقش اساسی دارند و تخریب آنها نشانه از دست دادن عملکردهای مهم مغزی است.

با این حال، مطالعه جدید نشان داد که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف که وزن بدن خوبی دارند ممکن است برخی از این ساختارهای مغزی را حفظ کرده باشند.

از بین رفتن ماده خاکستری مغز، یکی از خصوصیات متداول شروع بیماری آلزایمر است. با این حال، شرکت کنندگان مبتلا به بیماری خفیف آلزایمر در رابطه با میزان چربی بدن، حجم بیشتری ماده خاکستری داشتند.

دکتر «ماتئو دو مارکو»، سرپرست تیم تحقیق، توضیح می‌دهد: «ما دریافتیم که حفظ وزن سالم می‌تواند به حفظ ساختار مغز در افرادی که دچار زوال عقل خفیف هستند، کمک کند.»

این نتایج حاکی از آن است که با حفظ یک مقدار سالم از چربی بدن می‌توان مقدار ماده خاکستری را حفظ کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.