اصفهان شرق

شهرداری اصفهان به دنبال استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور

کدخبر: 210114
1399/11/17 در ساعت 12:11

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان و معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه طی دیداری با موضوع همکاری مدیریت شهری اصفهان و وزارت امور خارجه در زمینه‌های مشارکت ایرانیان خارج از کشور در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه دفاتر استانی وزارت امور خارجه گفت‌وگو کردند.

قدرت‌اله نوروزی در دیدار با سید کاظم سجادی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دولت‌های محلی اگر در حوزه دیپلماسی عمومی فعالیت کنند می‌توانند خلأهای ناشی از موضوعات بین‌المللی را پر کنند، اظهار کرد: شهرداری‌ها و انجمن‌ها می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی اقدامات بزرگی انجام دهند.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شهری مانند اصفهان که عنوان شهر جهانی را دارد، باید استانداردهای جهانی در همه ابعاد پیاده‌سازی شود به همین سبب در این دوره مدیریت شهری تصمیم گرفتیم نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را طی دو سال به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در کنار حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان قرار دارد، گفت: پروژه سالن اجلاس سران نیز پیش از این زمین‌گیر شده بود که با صرف اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های آن را فعال کردیم و به پیشرفت کنونی رسید، البته این طرح برای تکمیل همچنان به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

نوروزی با تأکید بر اینکه ساخت حلقه حفاظتی همه دسترسی‌های سالن اجلاس سران را جبران خواهد کرد، گفت: سالن اجلاس جنبه بین‌المللی دارد و برای همین منظور بخشی از این فضا به اتاق بازرگانی اصفهان که با تجار جهانی در ارتباط است، اختصاص داده شده است.

شهردار اصفهان افزود: باید کنسولگری‌های زیادی در شهر جهانی اصفهان فعال باشد از همین رو ایده ایجاد منطقه دیپلماتیک را در اصفهان مطرح کردیم.

وی به عضویت اصفهان در سازمان‌های بین‌المللی اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در این مدت همت خود در عرصه بین‌المللی را با حضور در کنگره‌ها و همایش‌های جهانی اثبات کرده است.

نوروزی افزود: شهرداری اصفهان بعد از سه سال، توانست لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف را دریافت کند و به زودی هم مقدمات پیوند خواهرخواندگی اصفهان و شهر حیدرآباد هند به عنوان چهاردهمین شهر خواهرخوانده اصفهان فراهم می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان در استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور هم اقداماتی در سال های اخیر انجام داد که نمونه آن برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در فرانسه با کمک تشکل ها بود، گفت: در ادامه این اقدام، طرح شهروند دیپلمات برای استفاده از تجارب اصفهانی‌های مقیم خارج از کشور کلید زده شد تا اصفهانی‌هایی که در قبال شهر احساس مسؤولیتی دارند، فرصت بیان نظر و ایده داشته باشند.

وی به رتبه نخست اصفهان در بین کلان‌شهرها در زمینه تحقق بودجه اشاره و اظهار کرد: برای به دست آوردن چنین موفقیت‌هایی هر دوشنبه با حضور در تهران به همراه معاون مالی و اقتصادی شهرداری، در جهت جذب کمک‌های دولتی به شهرداری گام برداشته‌ایم به طوری که طی یک سال حدود ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار به اصفهان جذب شد.

نوروزی درباره چالش خشکی رودخانه زاینده‌رود مطرح کرد: حل این چالش که دغدغه‌های دیگری در زمینه آلودگی هوا ایجاد کرده مداخله سران قوا را می‌طلبد.

ظرفیت شهرداری‌ در ارتباط با خواهرخوانده‌ها از استانداری بیشتر است

در ادامه این دیدار، سید کاظم سجادی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با تبریک اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به شهر اصفهان اظهار کرد: مجموعه اقدامات شهرداری نشان از آینده‌نگری مدیریت شهری دارد و قطعا اصفهان چشم‌انداز خوبی خواهد داشت.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه پروژه سالن اجلاس سران را بی‌نظیر توصیف و تصریح کرد: بهتر است این پروژه در همین دوره مدیریت شهری به اتمام برسد تا با آینده نگری، این گنجینه شهر اصفهان ویران نشود.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در مکان خوبی واقع شده است، افزود: کاش چنین دیدگاهی در خصوص احداث نمایشگاه تهران هم اتخاذ می‌شد و اگر تعاریف درستی برای این ظرفیت‌ها تدوین شود، سرمایه‌ای برای شهر رقم خواهد خورد.

سجادی به تنوع کاری و ظرفیت‌های شهرداری‌ها برای ارتباط با خواهرخوانده‌ها اشاره و اظهار کرد: شهرداری‌ها حتی بیشتر از استانداری‌ها ظرفیت فعالیت در عرصه خارجی و کشورهای همسایه دارند تا از این امکانات بهره برداری شود.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه کرونا فرصت سازندگی است و نباید متوقف شویم بلکه باید برگزاری وبینارها را در دستور کار قرار دهیم، گفت: یکی از ابتکارات در شهر اصفهان تشکیل کنسرسیومی در حوزه علمی و پزشکی است که می‌توان در شهر اصفهان با به ثمر نشستن اقدامات، این روند را به الگویی برای دیگر استان‌ها تبدیل کرد و وزارت امور خارجه هم به عنوان هماهنگ کننده این حرکت را به جلو خواهد برد.

وی افزود: باید با همین دیدگاه سرمایه‌گذاری هموطنان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند را پیگیری کرد و وزارت امور خارجه در این موضوع مانند بازوی کمکی عمل خواهد کرد.

سجادی خاطرنشان کرد: در حوزه اداره کل ایرانیان خارج از کشور حدود سه میلیون ایرانی علاقمند به برقراری ارتباط شناسایی شده‌اند تا هیچ پلی خراب نشود و نسل بعدی ایرانیان خارج از کشور با کشور بیگانه نباشند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به طور فعال برای ارتباط میان تجار با نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها همکاری دارد و دوباره فراکسیون ایرانیان مقیم خارج از کشور در مجلس فعال و بازوی پرتوان برای روان‌سازی و قانون‌گذاری در خصوص تعامل با ایرانیان خارج از کشور خواهد بود.

وی از توجه ویژه وزارت امور خارجه به دفاتر استانی وزارت خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا سمت روؤسای نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها به مدیرکل ارتقا یابد تا جایگاهی همچون سفرا داشته باشند و همکاری آن‌ها با مجموعه‌هایی مانند شهرداری‌ها در همین تراز شکل گیرد، از همین رو انتظار داریم تصمیمی برای ارتقای دفتر نمایندگی اصفهان اندیشیده شود تا این اقدام از اصفهان الگویی برای سایر استان‌ها شود.

انتهای پیام/