اصفهان شرق

ایران بالاترین ضریب اهدای خون در منطقه را دارد

کدخبر: 210101
1399/11/18 در ساعت 11:09

به گزارش اصفهان شرق؛ سید مسعود خاتمی در آیین کلنگ زنی زمین طرح توسعه مرکز  انتقال خون شهرستان خوانسار اظهار داشت: وجود خیرین در شهرستان خوانسار ‌ نعمت‌ بزرگی است که با ثروت و اندوخته خود در کمک به دولت اجرا و توسعه پروژه‌ها را شاهد هستیم که نمونه بارز آن اهدای زمین از سوی ورثه مرحوم رضایی در توسعه و گسترش سازمان انتقال خون شهرستان است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت فرهنگسرای خانواده در شهر خوانسار از سوی یکی دیگر از خیرین بود که امروز استفاده‌های متعددی از جمله برگزاری جلسات مهم شهرستان است، پبشرفت و آبادانی شهرها قطعا با کمک خیران بومی و بدون در نظرگرفتن سلایق انجام خواهد شد.

خاتمی با بیان اینکه یکی از چهار مرکز انتقال خون استان اصفهان در خوانسار است، گفت: یکی از موارد مهم پزشکی فرآورده‌های خونی است و اهدای خون تمیز موجب نجات جان بیماران و سلامت بدن اهدا کنندگان خون است، با پیشرفت سازمان انتقال خون استفاده‌های متعددی از جمله تکثیر سلول‌ و گرفتن پلاکت و پلاسمای خونی و غیره انجام می‌شود؛ در دوران درمان کرونا نیاز بیماران مبتلا به کرونا پلاسمای خونی است چون با گرفتن این ماده خونی در سطح مراکز انتقال خون بیماران زیادی شفا پیدا می‌کنند.

وی گفت: امروز در کشور ایران اهدای خون ضریبی بین ۲۵ تا ۲۷ دارد که این رقم در خاورمیانه بالا است و پس از ایران در ترکیه با رقمی حدود ۲۲ است و برخی کشورهای عربی خون اهدا نمی‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرهنگ‌ انتقال خون در کشور ایران در دوران پیروزی انقلاب و جنگ‌ تحمیلی گسترش پیدا کرد به طوری که در دوران دفاع مقدس هیچ گاه با کمبود خون مواجه نشدیم و با وجود اینکه در دنیا ضریب اهدای خون در بین زنان کم است اما در دوران جنگ تحمیلی ۵۰ درصد اهدا کنندگان خون زنان بودند.

خاتمی خاطرنشان کرد: اکنون با ایجاد شبکه انتقال خون، اهدای خون به سایر شهرهای کشور نیز با رقم یک چهارم انجام می‌شود، در تمام مراکز انتقال خون کشور اهدای خون با رعایت تمام اصول بهداشتی انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون خوانسار در سال ۷۰ راه‌اندازی شده است؛ تاکید کرد: انتظار دارم کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی آن تامین شود تا پایدار بماند و به شهرهای اطراف نیز خدمات ارائه کند.

انتهای پیام/