سرویس: غیر تولیدی 07:38 - چهارشنبه 15 بهمن 1399

اشکالاتی که باعث رد کلیات بودجه شد/ شاید مجلس به سمت تصویب سه دوازدهم برود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقاتی که بعد رد کلیات بودجه در مجلس خواهد افتاد این است که دولت دو هفته فرصت دارد لایحه را اصلاح کند و به مجلس ارائه دهد اگر این اصلاحات دوباره در کمیسیون تلفیق کافی تشخیص داده نشود مجلس به سمت تصویب سه دوازدهم می‌رود.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی طغیانی صبح امروز در ارتباط زنده اینستاگرامی خود پس از جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از فراز و نشیب‌های بسیار زیاد در نهایت مجلس به کلیات بودجه رأی موافق نداد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اشکالاتی در بحث بودجه وجود داشت که در مجلس به آن پرداخته شد و گفت‌وگوهای مفصلی راجع به آن انجام گرفت که شاید رد کلیات بودجه امروز مطرح نبود.

وی تصریح کرد: قبل از آنکه در کمیسیون تلفیق مطرح شود دیدگاهی در مورد رد کلیات بودجه وجود داشت اما برخی از نمایندگان بر این نظر بودند که کلیات بودجه و اصلاحات اساسی ممکن است در کمیسیون تلفیق اتفاق افتد که مشکلات بودجه را کاهش دهد بنابراین این فرصت در مجلس به وجود آمد که پس از تأیید در کمیسیون تلفیق بررسی شود اگر اصلاح جدی اتفاق افتاد این اصلاح در صحن هم مورد تأیید قرار گیرد.

طغیانی ادامه داد: اما میزان و ابعاد اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق امروز در صحن مورد تأیید نمایندگان قرار نگرفت یعنی نمایندگان تأیید نکردند که این میزان از اصلاحات برای بودجه کافی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولین مورد از اشکالاتی که ما در لایحه داشتیم و در بودجه هم برطرف نشد کسری تراز عملیاتی بود که به زبان ساده مابه التفاوت دخل و خرج دولت بدون بحث فروش نفت و بدهی است که دولت نزدیک به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری داشت که این مورد در کمیسیون تلفیق اصلاح نشده بود.

وی ادامه داد: مورد دوم هزینه‌های دولت افزایشی دیده شده بود یعنی بودجه تا حدی انبساطی بود وابستگی به نفت و اوراق کاهش چندانی نکرده بود و عدم توجه به درآمدهای پایدار بودجه‌ای هم یکی از اشکالاتی بود که اندکی به درآمدها اضافه می‌کرد که کفایت نمی‌کند.

طغیانی با اشاره به اینکه بودجه ویژگی‌های خوبی پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین این ویژگی‌های خوب در مصوبه کمیسیون تلفیق، بحث شفافیت بود و سعی شده بود از بودجه رانت‌زدایی شود و اهرمی برای اشتغال و غیره در بودجه پیش‌بینی شود اما اگر این موارد را سبک و سنگین کنیم، سنگینی به سمت اینکه اصلاحات کافی نیست چرخش پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتفاقاتی که بعد از این خواهد افتاد این است که دولت دو هفته فرصت دارد لایحه را اصلاح کند و به مجلس ارائه دهد اگر این اصلاحات دوباره در کمیسیون تلفیق کافی تشخیص داده نشود مجلس به سمت تصویب سه دوازدهم می‌رود به این معنا که سه دوازدهم بودجه سال ۱۳۹۹ را برای سال ۱۴۰۰ ادامه دهد تا در این فرصتی که در ابتدای سال پیش می‌آید شاید به این سمت برویم که بودجه در دولت با اصلاحات جدی‌تری روبه رو شود.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولیت ما حفظ منافع مردم است بیان داشت: شرایط کشور شرایطی خوبی نیست که از نظر اقتصادی دست باز باشد و بشود هر ماه هزینه‌ای را انجام داد ولی در حد مقدورات تلاش این است که مردم بیشتر از این دچار مشکل نشوند و به سمت این برویم که دولت بعدی با یک شور و نشاط و عزم و اراده بیشتری مشکلات را حل کند.

طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: البته اوضاع اقتصاد کشور در این دو سه ماه اخیر بهتر شده است هم ارز ثبات بهتری پیدا کرده و هم افق‌های سرمایه‌گذاری و رشد غیرنفتی ما مثبت شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.