سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 00:33 - سه شنبه 14 بهمن 1399

حریرچی:

تعداد و مجموع مرگ‌ومیر کرونا کماکان در حال افزایش است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: تعداد و مجموع مرگ‌ومیر کرونا در کشور کماکان در حال افزایش است و دستورالعمل‌ها همچنان باید رعایت شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه ۲ ماه آینده بسیار حساس است گفت: باید سعی کنیم سیر نزولی، نزولی تر شود در غیر این صورت باید منتظر عواقب بسیار ناگوار و شومی باشیم.

او با اشاره به اینکه تاثیر ماسک، بیشتر از واکسن در مقابله با کرونا است افزود: استفاده از ماسک کم هزینه ترین راه مقابله با کرونا است.

حریرچی با اشاره به این که نسبت به سال گذشته تردد ۴ درصد کاهش یافته است ادامه داد: دستورالعمل های بهداشتی در کشور ۸۱ درصد رعایت شده است ،این ویروس در انتقال بیماری و خاصیت خودش ثابت قدم است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه افزایش موارد سرپایی ما را نگران می‌کند برای این که می‌تواند منجر به افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها شود اظهار کرد: در دو ماه اخیر روند کاهشی قابل توجهی داشته ایم، اما با توجه به جهش‌های ویروس، تغییر رفتار مردم و کاهش رعایت دستورالعمل ‌ها شرایط بسیار حساس و شکننده است.

او خاطرنشان کرد: اگر عادی انگاری شود و فکر کنیم کرونا تمام شده همان بلایی سرمان می‌آید که فروردین و در موج‌های بعد بیماری سرمان آمد و شرایط ممکن است بسیار وخیم‌تر شود.

حریرچی با اشاره به اهمیت تهویه هوا در فضای‌های بسته گفت: تعداد تردد جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل که کرونا نبود ۲ درصد رشد داشته است که جای تعجب دارد و تردد افراد هم نیز کلا نسبت به سال قبل فقط ۴ درصد کاهش داشته است که به علت تاثیری که تردد‌ها در افزایش بیماری دارد بسیار خطرناک است.

او اظهار کرد: تهویه در کنترل بیماری کرونا تاثیر دارد، متاسفانه اکثر دستگاه‌ها، محل‌های تجمع و همچنین اکثر فعالیت‌های خدماتی و صنفی تهویه مناسب ندارند، لذا ۵۰، ۶۰ درصد آن‌ها تهویه نامناسب دارند و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا بیماری گسترش پیدا کند.

حریرچی گفت: نشان دادن انگشت به سوی مردم درست نیست، اما باید دست به دست هم دهیم ما در دو جبهه می‌جنگیم که یکی جبهه تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی و دیگری مبارزه با کرونا است.

معاون کل وزیر بهداشت تصریح کرد: ما طرح کنترل هوشمند تردد را داریم که از اوایل آبان شروع شده و ادامه دارد و لذا یک تعهد همگانی محسوب می‌شود، با کنترل هوشمند و طرح شهید سلیمانی بیماری و مرگ و میر‌ها کاهش پیدا کرد، لذا کلید اصلی در این مسیر همکاری خود مردم بوده است و خود مردم هستند که باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند تا روند صعودی بیماری برنگردد که اگر روند بیماری باز صعودی شود عواقب بسیاری وخیمی خواهد داشت.

حریرچی اظهار کرد: معیار مرگ و بیماری در کرونا صفر است و تا وقتی که حتی یک بیمار هم داریم احتمال پخش و شعله ور شدن بیماری وجود دارد.

او با اشاره به اینکه هر اقدامی برای افزایش درآمد اقشار آسیب پذیر با رعایت دستورالعمل ‌ها قابل انجام است افزود: آنچه که مغایر با دستورالعمل‌ها باشد و موجب افزایش درآمد این اقشار هم نشود ممنوع است.

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، فیزیکی و شستشوی مرتب دست‌ها گفت: استفاده از ماسک خیلی مهم است، زیرا هنوز هم هیچ یک از واکسن‌های ساخته شده به انداز ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر نیست.

او با اشاره به اینکه تا زمانی که فوتی داریم وضعیت خطرناک است و تا زمانی که یک بیمار داریم امکان شعله ور شدن آن وجود دارد اظهار کرد: درصد رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور در خردادماه به ۱۷ درصد رسید و در تابستان موارد فوت به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.

حریرچی با اشاره به اینکه استان‌هایی که از تراکم جمعیتی بیشتری برخوردارند بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی را باید رعایت کنند ادامه داد: تعداد و مجموع مرگ ومیر کرونا در کشور کماکان در حال افزایش است.

حریرچی با اشاره به اینکه بعد از مرحله مراجعه سرپایی، بستری را پیش رو داریم که در تهران قابل توجه است گفت: هر چقدر رعایت دستورالعمل پایین بیاید میزان ابتلا افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: به ترتیب نانوایی‌ها، رستوران‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشترین میزان آلودگی در میان اماکن عمومی را دارند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روند بستری و فوت در استان تهران در هفته اخیر کاهش داشته است و بروز موارد بستری در استان از متوسط کشوری بالاتر و مرگ و میر از متوسط کشوری کمتر است عنوان کرد: روند بستری و فوت در هفته اخیر در استان فارس افزایش یافته لذا میزان بروز موارد بستری از متوسط کشوری کمتر شده است.

او با اشاره به اینکه در استان هرمزگان هرچند بروز موارد بستری و میزان مرگ و میر از متوسط کشوری کمتر است، ولی روند بستری در هفته اخیر برای چندمین هفته متوالی افزایش یافته، ولی فوت در این هفته ثابت مانده است افزود: در هفته اخیر روند بستری استان سیستان و بلوچستان ثابت مانده و فوت مختصری افزایش یافته است و بروز موارد بستری در استان همچنان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

حریرچی تصریح کرد: علیرغم اینکه بروز موارد بستری و مرگ و میر استان خوزستان همچنان از متوسط کشوری پایین‌تر است، اما برای چندمین هفته متوالی در روند بستری و فوت افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.