سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:32 - پنجشنبه 16 بهمن 1399

عاملی که سلامت مغز را تهدید می‌کند

محققان دریافتند اضافه وزن در جوانی، می‌تواند زمینه ساز آلزایمر در پیری باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مطالعه پیشگام تصویربرداری عصبی چند مدلی نشان داد که چاقی ممکن است به آسیب پذیری بافت عصبی کمک کند، این در حالی است که حفظ وزن سالم به حفظ ساختار مغز کمک می‌کند. این یافته‌ها همچنین نشان داد اضافه وزن در اواسط عمر فرد، می‌تواند بر سلامت مغز در سنین بالاتر تاثیر داشته باشد.

نویسنده اصلی این مطالعه، پروفسور آنالنا ونیری از انستیتوی علوم اعصاب دانشگاه شفیلد و مرکز تحقیقات زیست پزشکی شفیلد، گفت: تصور می‌شود بیش از ۵۰ میلیون نفر با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و علی‌رغم دهه‌ها مطالعات جهانی گسترده و تلاش تحقیقاتی، هنوز درمانی برای این بیماری بی رحم وجود ندارد. پیشگیری نقش مهمی در مبارزه با بیماری دارد. این مطالعه نمی‌گوید که چاقی باعث آلزایمر می‌شود؛ بلکه بر این نکته مهم تاکید دارد که اضافه وزن بر سلامت مغز تاثیر گذاشته و باعث تشدید بیماری می‌شود.

او افزود: بیماری‌هایی که باعث آلزایمر و زوال عقل عروقی می‌شوند، سال‌ها در پس زمینه کمین می‌کنند؛ بنابراین انتظار برای کاهش وزن در ۶۰ سالگی بسیار دیر است. ما باید خیلی زود به فکر سلامت مغز و جلوگیری از این بیماری‌ها باشیم. آموزش کودکان و نوجوانان درمورد باری که اضافه وزن بر دوش چند بیماری از جمله بیماری‌های تخریب کننده عصبی دارد، امری حیاتی است.

محققان دانشگاه شفیلد و دانشگاه فنلاند شرقی اسکن مغزی ام آر آی ۴۷ بیمار که از نظر بالینی دارای بیماری آلزایمر تشخیص داده شده‌اند، ۶۸ بیمار با اختلال شناختی خفیف و ۵۷ فرد از نظر شناختی سالم را مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه جدید از سه تکنیک مکمل و محاسباتی برای بررسی آناتومی مغز، جریان خون و همچنین الیاف مغز استفاده کرده است.

تیم بین‌المللی تصاویر مختلف مغز را مقایسه و تفاوت در غلظت‌های محلی بافت‌های مغز را اندازه گیری کرد تا حجم ماده خاکستری را که در هنگام شروع آلزایمر از بین می‌رود، ارزیابی کند. در بیماران مبتلا به زوال عقل خفیف، ارتباط مثبتی بین چاقی و حجم ماده خاکستری در اطراف محل اتصال صحیح گیجگاهی مشاهده شد. این نشان می‌دهد که چاقی ممکن است به آسیب پذیری عصبی در افراد از نظر شناختی سالم و کسانی که اختلال شناختی خفیف دارند، کمک کند.

محقق مشترک این مطالعه، دکتر ماتئو د مارکو از موسسه علوم اعصاب دانشگاه شفیلد گفت: کاهش وزن معمولا یکی از اولین علائم در مراحل اولیه بیماری آلزایمر است، زیرا افراد فراموش می‌کنند که غذا بخورند یا به جای غذا، میان وعده‌های خود مانند بیسکویت را استفاده می‌کنند.

او افزود: ما دریافتیم که حفظ وزن سالم می‌تواند به حفظ ساختار مغز در افرادی که قبلا دچار بیماری زوال عقل خفیف در بیماری آلزایمر شدند، کمک کند. بر خلاف سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی یا دیابت، مردم اغلب در مورد اهمیت تغذیه در رابطه با شرایط عصبی فکر نمی‌کنند، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که وزن سالم می‌تواند به حفظ ساختار مغز کمک کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.