سرویس: اجتماعی 16:16 - سه شنبه 14 بهمن 1399

عاشقان شیرینی معتاد می‌شوند

یک متخصص تغذیه گفت: شیرینی می‌تواند در بعضی افرادی که نسبت به مصرف آن افراط می‌کنند، اعتیاد ایجاد کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه  اظهار کرد: هر ماده غذایی که در مصرف آن افراط صورت بگیرد، حتی خوردن آب، میوه و مقدار کم شیرینی هم می‌تواند ضرر‌هایی برای بدن داشته باشد. یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به مصرف شیرینی و مواد حاوی قند بالا، اعتیاد به مصرف مواد شیرین است.

او افزود: در واقع شیرینی می‌تواند در بعضی افرادی که نسبت به مصرف آن افراط می‌کنند، اعتیاد ایجاد کند؛ چرا که مصرف شیرینی دقیقا در قسمتی از سنسور‌های مغز اثر می‌گذارد به همین دلیل است که افراد بعد از خوردن شیرینی به نسبت حال خوبی دارند و این موضوع در افرادی که به مصرف شیرینی عادت دارند بیشتر دیده می‌شود.

اولیایی گفت: در واقع با مصرف انواع شیرینی، قند و شکر ماده‌ای به اسم دوپامین در بدن تولید می‌شود که باعث سرخوشی و انرژی بالای بدن می‌شود؛ بنابراین فرد برای داشتن حال خوب، مدام به مصرف شیرینی ترغیب می‌شود.

مصرف شیرینی عامل اصلی چاقی

این مشاور تغذیه بیان کرد: اولین مشکلی که در پی مصرف شیرینی ایجاد می‌شود، چاقی و افزایش وزن شدید است. در پی افزایش وزن اختلالاتی مانند انواع سرطان، دیابت، گرفتگی عروق، کاهش قدرت تمرکز، تسریع روند پیری، آکنه، اختلال در خواب، سرد مزاجی، مشکلات گوارشی و کبد چرب را هم شاهد خواهیم بود.

اولیایی افزود: این روزها که بیماری کبد چرب در بین افراد جامعه بسیار شایع شده، افزایش مصرف شیرینی می‌تواند این وضعیت را به شدت تحت تاثیر منفی قرار دهد.

این مشاور تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا باید از مصرف شیرینی و قند به طور کامل منصرف شد، گفت: اگر بتوانیم از مصرف قندو شیرینی به طور کامل پرهیز کنیم، اقدام بسیار مناسبی است. در واقع از نظر تغذیه‌ای محرومیت مدام در خصوص مصرف شیرینی و شکر ایجاد نمی‌کنیم اما باید مصرف این مواد غذایی آگاهانه انجام شود.

اولیایی تصریح کرد: افرادی که برای مصرف شیرینی وابستگی شدید دارند باید سعی کنند هر روز میزان مصرف خود را کاهش دهند. برای افراد عادی وقتی هوس به مصرف شیرینی می‌کنند، بهتر است حواس خود را به موضوع دیگری پرت کنند؛ در واقع هدف این است که فکر خود را از مصرف زیاد شیرینی دور کنند. توصیه می‌شود نه تنها در مصرف شیرینی، بلکه نسبت به هر ماده غذایی به اصل تعادل، پایبند باشید.

شهر خبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.