سرویس: غیر تولیدی 12:28 - سه شنبه 14 بهمن 1399

۱۳ طرح عشایری همزمان با دهه فجر در استان اصفهان به بهره برداری رسید

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان از آغاز بهره برداری ۱۳ طرح مرتبط با عشایر با صرف ۱۷۰ میلیارد ریال همزمان با دهه مبارک فجر در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مختار اسفندیاری مدیرکل امور عشایر استان اصفهان بهسازی و احداث جاده‌های عشایری، حفر چاه آب کشاورزی و آشامیدنی، احداث سد و ساخت مجتمع آبرسانی را از جمله طرح‌های دهه فجر امسال در استان  اصفهان برشمرد و افزود: این طرح‌ها در شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، سمیرم، شهرضا، دهاقان و منطقه جرقویه در شرق اصفهان اجرا شده است.

او با اشاره به ترمیم و ساخت جاده‌ها برای آسان‌سازی عبور و مرور عشایر ادامه داد: بهسازی ۷۰۰ کیلومتر جاده و ایجاد ۱۵ کیلومتر راه جدید در زمره طرح‌های دهه فجر امسال است.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان اضافه کرد: حفر و بهره برداری از سه حلقه چاه آب کشاورزی و آب آشامیدنی از دیگر طرح‌های دهه فجر امسال امور عشایر است.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: همچنین بهره‌برداری سد خاکی” گاوخُفت” در شهرستان فریدونشهر واقع در غرب استان با ظرفیت ۱.۴ میلیون متر مکعب با هدف تامین آب کشاورزی در شمار دیگر طرح‌های دهه فجر استان اصفهان قرار دارد.

به گفته مدیرکل امور عشایر استان اصفهان، پنج مجتمع آبرسانی آشامیدنی با ظرفیت آبدهی هر یک پنج تا هفت لیتر بر ثانیه در راستای تامین آب پایدار و سالم بخش دیگری از پروژه‌ها را تشکیل می‌دهد.

او با بیان اینکه افزون بر یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند گفت: ایجاد ۴۵۱ شغل حاصل اجرای طرح‌های یاد شده است.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

در شهر‌های بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.

عشایر این خطه ۲۸ درصد مواد کالا‌های این استان را تامین و ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست، ۵۵ هزار تن لبنیات، ۳۰۰ تن عسل و ۱۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کنند.

در دهه مبارک فجر امسال استان اصفهان ۲ هزار و ۵۴۶ پروژه با صرف چهار هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود.

منبع:ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.