سرویس: غیر تولیدی 11:17 - دوشنبه 13 بهمن 1399

محققان دانشگاه کاشان موفق به حل مشکل باتری‌های قلب شدند

رئیس دانشگاه کاشان گفت: محققان دانشگاه کاشان موفق شدند، با توسعه نانو ژنراتور پیزوالکتریک انرژی مکانیکی حرکات قلب را به انرژی الکتریکی موردنیاز ضربان‌ساز قلب تبدیل کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس زراعت امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه، ضربان‌سازهای قلب دستگاه‌هایی هستند که با انتقال سیگنال‌های الکتریکی به درمان نارسایی قلب کمک می‌کنند، اظهار کرد: طول عمر باتری ضربان‌سازها بین ۵ تا ۱۰ سال است و جایگزینی باتری نیاز به عمل مجدد قلب دارد.

 رئیس دانشگاه کاشان با اشاره به این که عمل مجدد قلب هزینه‌های بالایی را به بیمار تحمیل می‌کند و برای بیماران کهن‌سال بسیار خطرناک است، افزود: حذف باتری از این دستگاه‌ها و دسترسی به منبع انرژی الکتریکی دائمی مشکلات زیادی از بیماران قلبی مرتفع می‌کند.

وی گفت: اخیراً محمدمهدی ابوالحسنی عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان و محقق موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان و خانم سارا عظیمی دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه کاشان با همکاری اله‌یار گلابچی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان موفق شدند با توسعه نانو ژنراتور پیزوالکتریک انرژی مکانیکی حرکات قلب را به انرژی الکتریکی موردنیاز ضربان‌ساز قلب تبدیل کنند.

زراعت ادامه داد: این گروه موفق شدند با ذخیره کردن انرژی الکتریکی تولیدشده از حرکات قلب سگ به‌عنوان حیوان مدل در خازن، ضربان‌ساز قلب را بدون باتری روشن کنند؛ یافته‌های حاصل از این تحقیق برای طراحی ضربان‌ساز قلب بدون باتری مفید خواهد بود و نیاز به جراحی‌های مکرر برای جایگزینی باتری از میان برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.