سرویس: غیر تولیدی 10:28 - یکشنبه 12 بهمن 1399

شبکه آب بافت تاریخی اصفهان بهسازی می‌شود

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: شبکه آب بخشی از بافت تاریخی اصفهان حدفاصل میدان امام علی(ع) تا میدان نقش‌جهان با توجه به اهمیت جهانی آن بهسازی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ ناصر اکبری معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهارداشت: شبکه آب بافت تاریخی اصفهان به دلیل فرسودگی بخش‌هایی از شبکه توزیع آب و با هدف ایمن سازی در راستای حفظ بنا‌های تاریخی و آثار میراث فرهنگی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه عملیات بهسازی شبکه آب بازار‌های تاریخی اطراف میدان نقش جهان و میدان امام علی (ع) انجام شد ادامه داد: از سوی دیگر توزیع آب در شبکه انتقال آن ناحیه بهبود خواهد یافت و به سود مشترکان خواهد بود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان طول مسیر مورد اشاره را حدود سه کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: شهرداری عملیات عمرانی بهسازی سنگفرش‌ها را انجام می‌دهد.

اکبری با اشاره به خیابان سپه در مناطق پیرامونی میدان تاریخی نقش جهان اصفهان اظهارداشت: عملیات اصلاح شبکه آب آن خیابان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه عملیات بهسازی شبکه آب خیابان سید علی خان از خیابان‌های فرعی گذر تاریخی چهارباغ افزود: اصلاح شبکه این مسیر به طول ۶۰۰ متر انجام شد.

پیش‌تر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفته بود این نهاد آماده است هر زمان و در هر مکانی که شبکه‌های آب و فاضلاب تهدیدی احتمالی برای آثار باستانی و میراث فرهنگی داشته باشد با پذیرش مسئولیت اجتماعی برای حل مشکل وارد عمل شود.

هاشم امینی با تاکید بر حفظ آثار تاریخی و ملی خاطرنشان کرد: بخشی از شبکه‌های فاضلاب زیر بازار قیصریه، نواحی پشت مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع بررسی و آزمایش‌های مربوطه و ویدئومتری در عمق هفت متری انجام شد و مشاهده کردیم که هیچگونه رطوبتی از این شبکه‌ها به پی این آثار تاریخی نمی‌رسد و خطری از این حیث آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

میدان نقش جهان در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل در هسته مرکزی اصفهان بنا شد؛ معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره‌ای از نیاز‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار، مسجد، مدرسه، امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربرد‌ها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

بنا‌های تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سر در قیصریه است، علاوه بر این بنا‌ها ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.

میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

این میدان در قالب یک طرح تحقیقاتی به عنوان ثروت (دارایی) میراث فرهنگی در دنیا ثبت و معرفی شد تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر برای استفاده بهینه از آن فراهم شود.

میدان بزرگ امام علی (ع) در بافت تاریخی و فرسوده اصفهان و در جایی که در دوران سلجوقیان مرکز شهر اصفهان بوده و میدانی بزرگ در آن قرار داشته، ساخته شده، ساخت این میدان علاوه بر کمک به احیای بافت فرسوده سبب شده که مسجد جامع که از جمله میراث جهانی شهر اصفهان است، منظر بهتری پیدا کند.

این میدان که از احیای سبزه‌میدان (میدان عتیق یا کهنه) با مسجد جامع ایجاد شده متشکل از چهار فضای اصلی شامل مجموعه میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، مجموعه زیرگذر‌ها و پارکینگ و قطعات اطراف میدان است.

این میدان شامل زیرگذر و پارکینگ طبقاتی به همراه یک سازه مسطح شبیه ذوزنقه است که از یک سو مسجد جامع اصفهان را به بنای هارونیه و از سوی دیگر به مدرسه و کاروانسرای کاسه‌گران و بازار بزرگ اصفهان متصل می‌کند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.