سرویس: غیر تولیدی 12:03 - جمعه 10 بهمن 1399

تنها راه‌های درمان کبد چرب

یک متخصص داخلی و گوارش گفت: کبد چرب هیچ درمان قطعی جز اصلاح سبک تغذیه، کاهش وزن و ورزش ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ایرج خسرونیا متخصص داخلی و گوارش بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد ابتلای زیاد افراد به بیماری کبد چرب هستیم.

او افزود: در ۵۰ سال گذشته هیچ مقاله و تحقیقی در مورد کبد چرب وجود نداشت، زیرا شیوع این بیماری در افراد بسیار کم بود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد به ویژه آنهایی که رژیم غذایی ناسالم دارند گرفتار کبد چرب می‌شوند.

خسرونیا گفت: از مهمترین علل ابتلا به کبد چرب، چاقی، رژیم غذایی غلط و ناسالم، دیابت، بیماری‌های زمینه‌ای خاصی که می‌تواند زمینه ساز این بیماری  باشد و مصرف دارو‌های مختلفی که بعضا روی کبد اثر می‌گذارد، است.

او گفت:  مهمترین علت ابتلا به کبد چرب که در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم، عامل وراثتی است یعنی در یک خانواده ممکن است تمام اعضای خانواده اعم از پدر و مادر و فرزندان، گرفتار کبد چرب شده باشند.

این متخصص داخلی و گوارش در مورد جلوگیری از ابتلا به کبد چرب گفت: افراد باید حتما رژیم غذایی مناسب داشته باشند و میزان چربی‌های مصرفی شان را به حداقل برسانند، همچنین میزان کالری مصرفی باید با انرژی مصرفی برابر باشد، جدی گرفتن بیماری قند و مداومت برای درمان زیر نظر پزشک متخصص و استفاده از رژیم مخصوص افراد دیابتی، پرهیز از پرخوری و کم خوری، کاهش وزن در افراد چاق و رسیدن به وزن ایده ال و ورزش کردن و تحرک نیز از دیگر راه های جلوگیری از ابتلا به کروناست.

او ادامه داد: متاسفانه مبتلایان به کبد چرب، هیچ علامت و نشانه خاصی ندارند و معمولا بر حسب تصادف با مشاهده سونوگرافی بیمار به دلیل ابتلا به بیماری‌های دیگر، مشخص می‌شود که بیمار به کبد چرب هم مبتلاست. در برخی از افراد با مشاهده علائمی مانند، درد اطراف شکم و درد ناف، گا‌ها خارش پوست بدن، بروز جوش‌های روی پوست بدن، خستگی و بی حالی و ضعف عمومی می‌توان به ابتلایش به کبد چرب پی برد.

او گفت: کبد چرب هیچ درمان قطعی ندارد، اما با اصلاح سبک تغذیه و کاهش وزن و ورزش می‌توان به بهبود این مشکل کمک کرد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.