سرویس: غیر تولیدی 11:05 - شنبه 11 بهمن 1399

غربالگری امنیت روانی جنین و مادر را به خطر می‌اندازد

متخصص زنان و زایمان گفت: روند تست‌های غربالگری آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را به مادران وارد می‌کند، استرسی که با کوچک‌ترین شک به مادر وارد می‌شود، استرس زیادی است.

به گزارش اصفهان شرق، اقدس وکیلی درباره آزمایش‌های غربالگری مادران باردار اظهار داشت: از چندین سال قبل قرار بر این شد که رابطان بهداشت، ماما و هر کسی که مسؤولیت کنترل یک خانم باردار را به عهده می‌گیرد، مادر باردار را از تست‌های غربالگری آگاه و به او آموزش دهد.

متخصص زنان و زایمان افزود: این پیگیری تا حدی بود که اگر مادر باردار توجیه نشود و بچه‌ای با نقص‌هایی که مجوز سقط دارند به دنیا بیاورد، رابط بهداشت، بهورز‌ و پزشک محکوم شناخته می‌شوند، این موضوع به صورت ضمنی به معنی اجبار آزمایش غربالگری ا‌ست.

وی با اشاره به اینکه مردم در برابر اجبار آزمایش‌های غربالگری ۳ نوع واکنش دارند، گفت: عده‌ای می‌گویند هزینه آزمایش را نداریم و انجام نمی‌دهند، گروه دیگر این عقیده را دارند که آزمایش را به‌ طور کامل انجام دهند در صورت نیاز سقط هم می‌کنند و عقیده گروه آخر این است که می‌گویند ما می‌خواهیم بدانیم جنین مشکلی دارد یا نه ولی به فکر سقط نیستند، که البته تعداد این گروه کم است.

وکیلی با اشاره به مشکلات مربوط به اجبار آزمایش غربالگری بیان کرد: روند تست‌های غربالگری آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را به مادران وارد می‌کند، استرسی که با کوچک‌ترین شک به مادر وارد می‌شود، استرس زیادی است و هزینه این آزمایش‌ها به قدری است که حتی عده‌ای برای پرداخت هزینه آن مجبور به فروش ملزومات زندگی خود هستند.

متخصص زنان و زایمان  با اشاره به اینکه مقدار ریسک در آزمایش غربالگری ۱.۲۵۰ است یعنی وقتی جواب آزمایش کمتر از ۱.۲۵۰ باشد ما می‌توانیم به مراحل بعدی برسیم و مشکلی نیست، عنوان کرد: نظر ما این است که اجبار از انجام این آزمایش برداشته شود و انجام آن به خواست خود مادر باشد و کسی که مسؤولیت این آزمایش را قبول می‌کند باید تخصص و آرامش این کار را داشته باشد تا بتواند بیمار را توجیه کند و بیمار بتواند تصمیم بگیرد و توجیه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما با این آزمایش تشخیص می‌دهیم که چند درصد از نوزادانی که قرار است به دنیا بیایند، ریسک بالا دارند، در هر صورت این آزمایش‌های غربالگری هیچ کدام جنبه درمانی ندارد و تنها کارکرد آن‌ها تشخیصی است و این طور نیست که با اجباری نشدن آن مردم را از درمان محروم کردیم، بلکه غربالگری می‌کنیم تا بچه‌های سالم‌تری به دنیا بیایند و بچه‌های ناسالم از بین بروند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.