سرویس: غیر تولیدی 08:11 - شنبه 11 بهمن 1399

نصف جهان در انتظار احیای حق‌آبه‌اش مانده است/ خطر تبدیل «گاوخونی» به کانون ریزگرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان محیط زیست برای احیای تالاب گاوخونی به منظور پیشگیری از تبدیل آن به کانون گرد و غبار باید اقدام کند و احیای آن اجرایی نمی‌شود مگر اینکه حق‌آبه‌های رودخانه زاینده‌رود و کشاورزی تأمین شود.

به گزارش اصفهان شرق، منصور شیشه‌فروش08 با اشاره به عدم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: در کنار خشکی رودخانه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی هم ۴ درصد بیشتر آب ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل خشک بودن تالاب گاوخونی و عدم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود کشت اراضی انجام نشده است، افزود: خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و اراضی کشت نشده با وزش بادهایی که از سمت شرق به غرب می‌آید، می‌توانند تبدیل به کانون‌های گرد و غبار شوند و ۶ استان را درگیر کنند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد وزارت نیرو درخصوص احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی اقدام کند، گفت: با هدف پیشگیری از افزایش کانون‌های گرد و غبار و فرونشست زمین در مناطق اطراف رودخانه زاینده‌رود، سازمان محیط زیست باید مانند احیای دریاچه ارومیه اقدامات لازم را انجام دهد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خانه‌های مسکونی دشت دامنه و داران دچار ترک شده است، بیان کرد: دشت‌های گلپایگان، کاشان، اصفهان و مهیار تحت تأثیر فرونشست زمین بوده‌اند و شکاف‌هایی در زمین‌های کشاورزی و جاده‌ها ایجاد شده و حدود یک ماه است که تیم‌های سازمان زمین‌شناسی در شهرهای نطنز، برخوار، اردستان ، کاشان، آران و بیدگل و بادرود استقرار پیدا کرده‌اند و زمین‌های این مناطق را شناسایی و پایش می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کارشناسان داده‌ها را از دشت‌های مختلف از نظر فرونشست زمین به دست آورده‌اند و قرار است دستگاه‌های GPS نصب شود، عنوان کرد: دستگاه‌هایی که نصب می‌شود، رفتار زمین و  میزان فرونشست را تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های ویژه‌ای از نظر تاب‌آوری تأسیسات اماکن مسکونی در برابر فرونشست به دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم، گفت: تأسیسات این مناطق را باید تاب‌آور شود و هر شخصی خواست طرح توسعه‌ای احداث کند، باید الزاماتی مهندسی و تاب‌آوری در برابر فرونشست زمین را متناسب با نرخ فرونشست رعایت کند.

شیشه‌فروش ادامه داد: از اثرات خشکی رودخانه زاینده‌رود می‌توان به ایجاد کانون‌های گرد و غبار محلی و داخلی و در تالاب گاوخونی، ایجاد فرونشست زمین، خشک شدن بخشی زیاد از چاه‌های اطراف رودخانه زاینده‌رود و چاه‌های فلمن که تأمین‌کننده بخشی از نیازهای آب شرب اصفهان است، اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به علت عدم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود ۱۶۹ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود، افزود: بیش از ۴۰ روز است که در منطقه مرکزی بارشی اتفاق نیافتاده است و تحت تأثیر آلودگی هوا بوده‌ایم و پیش‌بینی شده که در بهمن ماه هم بارش موثری نداشته باشیم، بنابراین برنامه‌هایی برای کنترل اثرات خشکسالی تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده که متناسب با آن اقداماتی در راستای تأمین آب پایدار برای مناطق مختلف انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید طرح‌های آبخیزداری را در استان اصفهان در مناطقی که تحت تأثیر کم آبی است را تقویت کند، بیان کرد: سال گذشته ۲۸ طرح آبخیزداری و کنترل سیل در مناطق مختلف استان با ۶۰۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: امسال هم سازمان منابع طبیعی ۱۴ طرح با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان را در شهرهای مبارکه، خور، کاشان، لنجان، اصفهان، فریدون‌شهر، گلپایگان و سمیرم در دستور کار دارد؛ طرح‌های آبخیزداری به پیشگیری از سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، پیشگیری از گرد و غبار کمک می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۶۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا طرح‌های آبخیزداری را در سطح استان اصفهان تکمیل کنیم، بیان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید اعتبارت بدهد تا در ۱۶ کانون گرد و غبار نهال‌کاری، کنترل و تثبیت شن‌های روان انجام شود.

وی با تأکید بر اختصاص اعتبار از سوی سازمان منابع طبیعی به استان اصفهان در راستای پیشگیری از کویرزایی و بیابان‌زایی در استان اصفهان قبل از فرا رسیدن فصل تابستان گفت: سازمان محیط زیست برای احیای تالاب گاوخونی به منظور پیشگیری از تبدیل آن به کانون گرد و غبار باید اقدام کند و احیای آن اجرایی نمی‌شود مگر اینکه حق‌آبه‌های رودخانه زاینده‌رود و کشاورزی تأمین شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.